Vraag kruispunt Sint-Denijs-Westrem

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Vraag kruispunt Sint-Denijs-Westrem

Bericht door Schwarzkopf »

Hallo,

Het is me niet duidelijk wie bij dit kruispunt voorrang heeft:

https://www.google.com/maps/@51.0184774 ... 312!8i6656

Stel: ik kom uit de Krijzeltand (ik rij dus richting Kortrijkse Steenweg), en er zijn auto's die de Sint-Dyonisiusstraat willen inrijden, wie heeft dan voorrang? Moeten die auto's die rechtdoor in de Sint-Dyonisiusstraat willen rijden mij voorrang verlenen omdat ik van rechts kom? Ik moet dan weer voorrang verlenen aan de wagens die uit de Sint-Dyonisiusstraat komen gereden (aangezien ze van mijn rechterkant komen).

Alvast bedankt voor de verduidelijking.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Vraag kruispunt Sint-Denijs-Westrem

Bericht door Schwarzkopf »

En bijkomende vraag: een vriend van me moest hier op zijn examen de Kortrijksesteenweg oprijden:

https://www.google.com/maps/@51.0200972 ... 312!8i6656

Gewoonlijk is het hier erg druk, auto's rijden 70 op die steenweg en jij staat stil dus niet al te simpel om er in te voegen. Hij heeft ingevoegd wanneer een aankomende wagen nog ver verwijderd was. Die wagen heeft wel van rijvak gewisseld om mijn vriend uiteindelijk voorbij te steken, moeilijk om te zeggen of hij echt gehinderd werd door mijn vriend (ik zat zelf namelijk niet in de wagen), maar indien dit het geval was, was het alleszins geen levensgevaarlijke situatie. De examinator heeft het examen meteen afgebroken - letterlijk 5 minuten nadat het gestart was - hij moest meteen terugkeren naar het examencentrum en heeft dus zelfs zijn examenparcours niet mogen afleggen. Op de parking van het examencentrum heeft de examinator hem wel nog gevraagd om achterwaarts in te parkeren. Ik snap niet waarom hem nog gevraagd werd om zijn maoeuver uit te voeren, de examinator had hem verteld dat het examen voorbij was... Is het normaal dat het examen hiervoor gestaakt wordt? Ik begrijp dat hij omwille van die fout niet had kunnen slagen, maar hem de kans ontnemen om zijn examen verder te zetten en er tenminste iets uit te leren voor zijn herexamen lijkt mij erg hard.

Wat moet men op die plaats dan best doen? Als je echt 0 risico wil lopen dat een auto even gaat inhouden voor jou, ga je er hoogstwrsl minutenlang stilstaan met alle getoeter van de auto's achter je vandien. En dan zal de examinator waarschijnlijk opmerken dat je het verkeer ophoudt...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag kruispunt Sint-Denijs-Westrem

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 26 jun 2020, 11:40 https://www.google.com/maps/@51.0184774 ... 312!8i6656

Stel: ik kom uit de Krijzeltand (ik rij dus richting Kortrijkse Steenweg),
Voertuigen uit de Sint-Dyonisiusstraat richting Kortrijksestwg hebben voorrang van rechts op jou

en er zijn auto's die de Sint-Dyonisiusstraat willen inrijden, wie heeft dan voorrang?
Jij.

Je kan dit op 2 manieren zien:

1. Krijzeltand komt van rechts, en heeft dus voorrang op wie de Sint-Dyonisiusstraat in wil rijden

2. Wie de Sint-Dyonisiusstraat wil inrijden , slaat af naar links en kruist de tegenliggers - daarbvij moeten ze ook voorrang verlenen aan de tegenliggers

Komt dus op zelfde neer.



Moeten die auto's die rechtdoor in de Sint-Dyonisiusstraat willen rijden mij voorrang verlenen omdat ik van rechts kom?
Ja

Als het niet duidelijk is, "trek" je de zijstraat virtueel "haaks" en kijk je wat de voorrang dan is
Ik moet dan weer voorrang verlenen aan de wagens die uit de Sint-Dyonisiusstraat komen gereden (aangezien ze van mijn rechterkant komen).
Ja

Je had die dus beide goed.

Dat gaat daar zo niet altijd lopen ...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag kruispunt Sint-Denijs-Westrem

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 26 jun 2020, 15:09 Hij heeft ingevoegd wanneer een aankomende wagen nog ver verwijderd was. Die wagen heeft wel van rijvak gewisseld om mijn vriend uiteindelijk voorbij te steken,
De examinator heeft het examen meteen afgebroken -
Voorranghebbende bestuurder gedwongen uit te wijken ...
Gevaarlijk rijgedrag
Einde examen ...

Het is niet omdat die kàn uitwijken, dat je hem daartoe mag dwingen

Gaat die zelf opzij, om je de kans te geven de weg op te rijden - zoiets wordt zeldzaam- dan kan je dat doen, nà dat de bestuurder met voorrang van rijstrook gewisseld is

Wat moet men op die plaats dan best doen? Als je echt 0 risico wil lopen dat een auto even gaat inhouden voor jou, ga je er hoogstwrsl minutenlang stilstaan met alle getoeter van de auto's achter je vandien. En dan zal de examinator waarschijnlijk opmerken dat je het verkeer ophoudt...
Je wacht tot je veilig kan invoegen, dwarsen, ... punt andere lijn./

Voorrang verlenen wil zeggen dat de bestuurder die voorrang heeft, niet moet vertragen, niet moet uitwijken omdat jij "zijn" weg oprijdt ...


Ik heb ooit een hele tijd aan de afrit Massenhoven vd E313 gestaan - nog zonder lichten toen- en er viel maar geen "gat"
Getoeter achter me
Maar als er geen "gat" valt , rij ik de voorrangsweg uiteraard niet op ...
Komt er ineens éne voorbij geschoten, vliegt de voorrangsweg op ... en wordt ei-zo-na in de flank geramd
Minder dan 1 km verder, sta ik achter hem aan verkeerslichten ...
Plaats reactie