Verplicht om direct op kruispunt te gaan staan?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kai
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2016, 19:30

Verplicht om direct op kruispunt te gaan staan?

Bericht door Kai »

Ik stond daarnet aan een kruispunt op de strook aan de lichten om links af te slaan. Toen het groen werd, ben ik niet direct op het kruispunt gaan staan omdat er tegenover mij een tiental auto's stonden met voorrang (ofwel rechtdoor ofwel ook afslaan maar korter, dus zij hebben sowieso voorrang). Pas toen de laatste 2-3 auto's begonnen te bollen, begon ik ook te rijden zachtjes zodat ik in 1 keer kon afslaan. Ik laat liever ook wat meer ruimte voor de auto's die rechtdoor moeten daar omdat die licht moeten uitwijken als je op dat kruispunt staat (er is geen lijn aangeduid overigens op het kruispunt zelf).

Dat ik niet direct op het kruispunt ging staan zodra het groen was, was dik tegen de zin van de persoon achter mij. Die claxoneerde een aantal keer agressief. Moet ik verplicht direct op het kruispunt gaan staan dan? Ter info: het blijft erg lang groen, ook als de auto's tegenover mij rood hebben omdat wij dan nog even een groene pijl naar links krijgen (ik gok dat daar de agressie zat van degene achter mij, het idee van voor een rood licht te staan)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verplicht om direct op kruispunt te gaan staan?

Bericht door Inazuma »

Als het in die richting toch lang groen blijft, kan je toch al het kruispunt oprijden zonder gevaar dat het rood wordt (en groen in dwarsrichting ...) en dus zonder gevaar dat je het dwarsverkeer daardoor zou hinderen :?:

Je mag dus het kruispunt oprijden.

Er is geen enkele verplichting dat ook te doen, zolang je daarbij niet opzettelijk of nodeloos het verkeer hindert.
Denk er aan dat je niet op een oversteekplaats (fietsers of voetgangers) mag stoppen :!:
Kaixi

Re: Verplicht om direct op kruispunt te gaan staan?

Bericht door Kaixi »

Ik ben ondertussen er nog veel gepasseerd en ik zet mij nu gewoon al op het kruispunt zelf zoals je al aangaf. De meeste auto's doen dit, al zie ik af en toe nog wel iemand die blijft wachten aan de lichten.

De reden dat ik daar toen wachtte was omdat het nipt is als je daar al gaat staan. De straat waar ik uit kom heeft 3 vakken, de straat er tegenover 2. De auto's die van de andere kant komen en rechtdoor moeten, moeten dus altijd uitwijken. Ik deed het vooral om meer ruimte te geven aan de auto's met voorrang, maar eigenlijk is het niet nodig. Ze kunnen er prima langs :)
Plaats reactie