Trage bochten.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Edber Hasimi

Trage bochten.

Bericht door Edber Hasimi »

Hallo
Ik heb een vraag over trage bochten nemen in heel smalle straten: Als je een bocht moet nemen in de 2de versnelling maar je moet vertragen, druk je dan jou koppeling volledig in tot het einde van de bocht of hoe moet je dit precies doen zonder dat het gaat beginnen trillen?
Groetjes.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Trage bochten.

Bericht door Inazuma »

Edber Hasimi schreef: 12 mei 2020, 20:56 Ik heb een vraag over trage bochten nemen in heel smalle straten: Als je een bocht moet nemen in de 2de versnelling maar je moet vertragen, druk je dan jou koppeling volledig in tot het einde van de bocht of hoe moet je dit precies doen zonder dat het gaat beginnen trillen?
Je "MOET" nooit een bocht in 2de nemen.
Je neemt een bocht aan een aangepaste snelheid
En je past de gekozen versnelling aan die snelheid aan (en aan de weg, want kan bvb ooit wel eens bergop zijn ...)
Die versnelling KAN 2de zijn ...


Vertraag VOOR de bocht en schakel voor de bocht naar een gepaste versnelling
Véél kans dat je in tweede versnelling de bocht kan nemen, zonder de koppeling in te drukken en met amper of geen gas te geven.


Tweede optie is vertragen, zo te snel voor 1e en wat te traag voor 2de ... koppeling ingedrukt , en dan in 2de versnelling "doorstarten" door de koppeling weer te laten omhoog komen terwijl je de bocht neemt.
Eigenlijk is dat erg zelden echt nodig .


Oefen in rijden op het gaspedaal
Gas geven betekent niet enkel versnellen, ook vertragen ...
Koppeling gebruiken om je snelheid te regelen, dat doe je eigenlijk enkel bij vertrekken en traaaaaage manoeuvers.

Ergens waar je plaats hebt, en niet veel verkeer:
Geef gas, en schakel bvb in 2de niet naar 3de wanneer je gewoon dat bent maar versnel nog wat verder
Dan laat je gas los en vertraag je bvb tot 30 of 40 en hou je even die snelheid aan
Gas los en weer 10 of 20 km/u vertragen, en aanhouden
Gas los en vertragen tot je rijdt maar geen gas meer geeft
Gas bijgeven en weer versnellen

Niet schokken ... schokken :arrow: koppeling in en terug beginnen

Als het in 2de gaat ...
Herhaal in eerste :!:
Met wat lagere snelheden.
Is NIET simpel maar je leert er je gaspedaal mee te controleren, doseren .

Als dat lukt: achteruit ... :mrgreen:
Edber Hasimi

Re: Trage bochten.

Bericht door Edber Hasimi »

Wat is doorstarten precies en is dit toegestaan op het examen of telt dit als 'onnodig je koppeling indrukken'?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Trage bochten.

Bericht door Inazuma »

Edber Hasimi schreef: 12 mei 2020, 23:14 Wat is doorstarten precies en is dit toegestaan op het examen of telt dit als 'onnodig je koppeling indrukken'?
Als je te traag rijdt voor tweede is het niet onnodig ontkoppelen - want als je niet ontkoppelt, val je stil ...

Doen alsof je "vertrekt", terwijl je de bocht neemt
Maar terwijl je nog een beetje bolt ipv stilstaat
En in tweede ipv eerste


Wat je moet vermijden is dat je de ganse bocht doorzeilt met de koppeling volledig ingedrukt.
Dat is slechte rijtechniek - en ja, je kan dat voelen als de bestuurder zo rijdt ;-)
Met een motorfiets in een scherpe, hellende bocht zou je gewoon omvallen als je dat deed ...


Als je volledig stopt aan een T kruispunt, omdat het moet (STOP, rood , voorrang), dan moet je ook met de koppeling werken in de bocht bij vertrekken ...


Oefen in versnellen, vertragen puur op gas, en traag rijden zonder gas te geven - zonder de koppeling in te drukken.
Je zal merken dat je in 2de zonder gas geven, eigenlijk niet erg snel rijdt.

Je zal dan vanzelf zien dat je -bijna altijd- wel de bocht kan nemen in 2de zonder gebruik te moeten maken van de koppeling in de bocht :wink:
Gast

Re: Trage bochten.

Bericht door Gast »

Dankje! Het is duidelijk geworden. Ik ga morgen weer rijden en oefenen op traag rijden zonder de koppeling te gebruiken waar niet nodig is. Wat we ‘doorstarten’ noemen gebruik ik in de file als het nodig is maar volgens mij deed ik het te veel bij bochten waar het niet nodig is. Nogmaals bedankt :)
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Trage bochten.

Bericht door GRO »

druk je dan jou koppeling volledig in tot het einde van de bocht
Lees goed uitleg van Inazuma hierboven of in ons praktijkboek.
Belangrijk: neem geen bocht met een ingedrukt koppelingspedaal.
Plaats reactie