Vragen in verband met technieken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Fikri01
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2020, 16:34

Vragen in verband met technieken

Bericht door Fikri01 »

Beste

Volgende week woensdag heb ik mijn praktijk examen in Kontich, en ik kijk daar al zeer hard naar uit. Persoonlijk voel ik mij niet zenuwachtig en heb ook geen angst, maar ja dat kan wel veranderen op de dag zelf.

Ik vind van mijzelf dat ik nog zeer goed kan rijden, maar heb wel bang dat ik mijzelf foute technieken heb aangeleerd. Ik heb mijn stageperiode alleen met een begeleider (mijn vader) gedaan en geen rijschool, dus is er de mogelijkheid dat ik sommige zaken fout of onveilig aan het doen ben.

Mijn vragen zijn:

1. Bij bochten schakel ik altijd terug naar de 2de versnelling, maar ik neem bochten in het algemeen altijd met mijn voet op de koppeling. Ik doe dit omdat ik vind dat ik niet genoeg tijd heb op de gas/koppeling te doen. Kijken ze naar dit extreem, want ik heb van mensen gehoord dat dit een zware fout is wat gelijk is aan een automatische buis?

2. Bij het vertragen druk ik ook soms de koppeling onnodig in, ik doe dit als ik het gevoel heb dat de voertuig voor mij zou kunnen stoppen. Dit doe ik zodat ik niet stilval, ik doe het niet altijd maar wel vaak. Is dit een fout?

3. Bij parkeren in de S links/rechts, is het verboden om droog te sturen. Ik heb gehoord dat dit een fout is omdat het schade aanbrengt aan de auto, is dit zo?

4. Ik heb zeer veel horror-verhalen gehoord over Kontich, dat ze zeer extreem beoordelen daar, en dat ik heb beter in Assen zou moeten doen. Kloppen die verhalen?

Bedankt voor het lezen. Ik zou het ook appreciëren als jullie tips zouden kunnen achterlaten voor mij. Elke tip is welkom!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen in verband met technieken

Bericht door Inazuma »

Fikri01 schreef: 17 feb 2020, 16:45
1. Bij bochten schakel ik altijd terug naar de 2de versnelling, maar ik neem bochten in het algemeen altijd met mijn voet op de koppeling.
Foute instelling & rijtechniek

Versnelling dient aangepast te zijn aan je snelheid
Snelheid is aangepast aan de omstandigheden
"altijd in 2de" is dus een foute mindset om mee te beginnen


Koppelen voor de bocht
Timen dat je de koppeling weer helemaal losgelaten hebt net voor je de bocht in stuurt
Iets vroeger mee beginnen dus


Als je in 1e vertrekt, kan je vaak niet anders dan schakelen om je motor niet in hoge toeren te jagen
In de andere gevallen, te vermijden.

Kijken ze naar dit extreem
Als je zo rijdt, gaat er bijna gegarandeerd een aanmerking over komen.

Vermijdbare opmerkingen kan je best .... vermijden
Stapel je er teveel op, kan dat als gevolg hebben dat je niet slaagt .

2. Bij het vertragen druk ik ook soms de koppeling onnodig in
Foute remtechniek is 1 van de meest voorkomende redenen om niet te slagen.

ik doe dit als ik het gevoel heb dat de voertuig voor mij zou kunnen stoppen.
Hoe zou de koppeling indrukken daarbij helpen ?
Je gaat hierdoor nog veel minder afremmen, dan wanneer je verder op de motor zou remmen
(dit is door gewoon verder geen gas te geven) ...

Dit doe ik zodat ik niet stilval, ik doe het niet altijd maar wel vaak. Is dit een fout?
Als je de koppeling induwt omdat je motor anders stilvalt, is dat toch niet onnodig ?

Kan echter wel zijn dat je nog in een wat te hoge versnelling zit ...

3. Bij parkeren in de S links/rechts, is het verboden om droog te sturen. Ik heb gehoord dat dit een fout is omdat het schade aanbrengt aan de auto, is dit zo?
Het is sletig voor de banden en alle gewrichtspunten van je stuurinrichting.
Je merkt het alleen niet meer met overbekrachtigde servo-sturen van tegenwoordig.
Laat je begeleider eens droogsturen, en ga naast een voorwiel staan ...

Eigenlijk overbodig op de ruimte die je tijdens examen krijgt om te parkeren.

4. Ik heb zeer veel horror-verhalen gehoord over Kontich, dat ze zeer extreem beoordelen daar, en dat ik heb beter in Assen zou moeten doen.
In omgeving Asse vertellen ze ongetwijfeld hetzelfde verhaal ...
(Assen is een race-circuit BTW 8) )

Je moet overal kunnen rijden, maar doe best je examen in een gekende omgeving ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vragen in verband met technieken

Bericht door de rijprof »

Misschien kan deze info helpen voor de juiste rijtechnieken:
www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vragen in verband met technieken

Bericht door GRO »

Er zitten toch behoorlijk wat fouten in je rijtechniek. Dat zal de examinator ook wel ontdekken.
Wie heeft je zo leren rijden?
Plaats reactie