Richtingaanwijzers tijdens parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
All

Richtingaanwijzers tijdens parkeren

Bericht door All »

Ik heb een vraag m.b.t. de richtingaanwijzers bij het parkeren.

Er werd mij gezegd dat het belangrijk is om je richtingaanwijzers bij elke beweging te gebruiken tijdens de manoeuvres. Zo zou er bv bij keren in 3 bewegingen verwacht worden dat je eerst naar links pinkt, dan naar rechts bij het achteruit rijden en dan weer naar links om opnieuw vooruit te rijden.

Maar wat doe je bij het voor- of achteruit parkeren in een vak? Stel je rijdt achteruit in een vak rechts van je, moet je dan eerst naar links pinken (voor het rechtdoor naar links rijden) en daarna naar rechts (want je draait je stuur nadien naar rechts bij het achteruit rijden)? Want dan verwissel je zo vaak van richtingaanwijzer dat het misschien verwarrend wordt?

En als dit niet moet, is het dan voldoende om eenmaal naar bv links te pinken en de rest van je beweging zonder pinker te vervolledigen of moet je gedurende de hele parkeerbeweging de richtingaanwijzer blijven aanzetten?

Ik kan hier nergens iets over vinden, dus hoop dat iemand hier het weet, bedankt al!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Richtingaanwijzers tijdens parkeren

Bericht door de rijprof »

Ik kan hier nergens iets over vinden
Bovenaan op deze site staat een link naar www.derijprof.be

of rechtstreeks naar manoeuvres:
www.derijprof.be/manoeuvres.htm

De bedoeling van richtingaanwijzers is dat je zo duidelijk mogelijk aangeeft waar je naartoe gaat draaien, net om verwarring te voorkomen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Richtingaanwijzers tijdens parkeren

Bericht door Inazuma »

Je pink naar de richting die je effectief uit rijdt of wil gaan rijden

Simpeler dan dat wordt het niet ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Richtingaanwijzers tijdens parkeren

Bericht door de rijprof »

Tracht je voor te stellen dat er voor jou een auto staat die een manoeuvre wil doen maar je weet helemaal niet wat hij van plan is.
Gaat hij nu naar links of rechts afdraaien of blijft hij hier staan of ... ?
Door het gebruik van de richtingaanwijzers wordt het iets duidelijke en veiliger.

Tracht zelf ook zo duidelijk mogelijk aan te geven wat je van plan bent.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie