verhoogde inrichting Alken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
etienne
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2016, 17:55

verhoogde inrichting Alken

Bericht door etienne »

Hallo, ik blijf het volgende heel onduidelijk vinden : Wanneer spreekt men nu van een verhoogde inrichting.

[i][b]Een verhoogde inrichting wordt meestal aangekondigd door het (eerste) gevaarsbord. Bij de inrichting zelf staat het (tweede) aanwijzingsbord. De maximumsnelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur. Op een verhoogde inrichting mag je geen enkele bestuurder links inhalen, ook geen fietser. Rechts mag wel.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... enbare-weg[/b][/i]

Dus als ik het begrijp spreekt men van een verhoogde inrichting enkel wanneer er het blauwe aanwijzingsbord F87 bijstaat.

Ik ben mijn zoon aan het leren rijden en toen ik mijn vormingsmoment ging volgen zei de lesgever van de rijschool waar ik toen ging dat men in de Meerdegatstraat een verhoogde inrichting is en maar 30 mag rijden. Maar als ik het goed begrijp moet een verhoogde inrichting aangegeven worden door het aanwijzingsbord van een verhoogde inrichting en dat staat er niet dus mag ik er 50 op rijden omdat het in een bebouwde kom is.
Of begrijp ik het verkeerd?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verhoogde inrichting Alken

Bericht door Inazuma »

etienne schreef: 28 jan 2020, 08:19 Dus als ik het begrijp spreekt men van een verhoogde inrichting enkel wanneer er het blauwe aanwijzingsbord F87 bijstaat.
Neen ...

In zone 30 worden verhoogde inrichtingen niet aangekondigd noch aangeduid

Op kruispunten moet er geen blauwe F87 staan, die verhoogde inrichtingen worden enkel met het gevaarsbord aangegeven.
De blauwe F87 zou je normaal dus enkel mogen aantreffen buiten de kruispunten ... realiteit is heel anders.


De bepalingen inzake verhoogde inrichtingen, zijn wettelijk enkel van toepassing
Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b: (dat laatste is de zone 30)

zie
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 3-art22ter


Maar voor opleiding & examen, pas je ze best overal toe.



Touring kwam ooit uit op 70% verhoogde inrichtingen die niet wettelijk in orde zijn (helling, hoogte)
Met signalisatie er bij, zijn het er waarschijnlijk nog méér ...
etienne
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2016, 17:55

Re: verhoogde inrichting Alken

Bericht door etienne »

Dat in een zone 30 geen bord moet staan is logisch omdat de snelheid maar beperkt is tot 30. Maar in een zone 50 moet het toch aangegeven zijn anders telt het toch niet als een verhoogde inrichting en is het verhoogd tableau in de Meerdegatstraat in Alken toch geen verhoogde inrichting en mag er 50 gereden worden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verhoogde inrichting Alken

Bericht door Inazuma »

etienne schreef: 03 feb 2020, 17:28 Maar in een zone 50 moet het toch aangegeven zijn anders telt het toch niet als een verhoogde inrichting en is het verhoogd tableau in de Meerdegatstraat in Alken toch geen verhoogde inrichting en mag er 50 gereden worden.
Is half aangegeven op streetview ... :roll:

In 1 richting staat er
https://goo.gl/maps/naoAQNscjpHwYQrf9

Maar géén (afstands)aanduiding dat de verhoogde inrichting over meerdere kruispunten loopt.


In andere richting zie ik niks staan ...


Op examen: 30 op verhoogde inrichtingen :!:
Niet neuten dan over correcte signalisatie, je wil (de kandidaat) daar niet voor buizen ...
Plaats reactie