Mag je over doorlopende streep indien belemmerd door dubbel geparkeerde vrachtwagen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lambik2000
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2020, 16:05

Mag je over doorlopende streep indien belemmerd door dubbel geparkeerde vrachtwagen

Bericht door Lambik2000 »

Hallo,

Ik heb eerst gepoogd deze situatie op het forum terug te vinden, maar vind alleen items die er wel wat op gelijken.

De situatie :
Een steenweg binnen bebouwde kom met verkeer in de twee richtingen.
Naast de rijstroken telkens een fietspad (doet hier niet ter zake denk ik) en ook een parkeerstrook.
De parkeerstrook staat vol en er moet een vrachtwagen lading lossen.

Alhoewel de vrachtwagen niet mag, staat hij op de rijweg dubbel geparkeerd en net ter hoogte van een doorlopende witte streep.
Wat doe je als je op je examen achter deze vrachtwagen komt ?

Witte doorlopende streep mag je niet overschrijden. Maar je kan zo wel heel lang blijven wachten tot de vrachtwagen vertrekt.
Speelt de "redelijkheid" hier mee en mag je toch de vrachtwagen voorbij mits goed uit te kijken ?

Ik heb ook wel ergens gelezen :
Een stilstaand voertuig is volgens art. 2.22 van de Wegcode een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Dus besluit ik dat de vrachtwagen een stilstaand voertuig is en dat je deze dus niet inhaalt maar voorbijrijdt. Misschien speelt dit ook mee in de beslissing of je hier voorbij mag.

Wat is aan te raden als je dit op het praktijkexamen tegen komt ?

Bedankt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Mag je over doorlopende streep indien belemmerd door dubbel geparkeerde vrachtwagen

Bericht door Benny Stinkens »

Lambik2000 schreef:Ik heb ook wel ergens gelezen :
Een stilstaand voertuig is volgens art. 2.22 van de Wegcode een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Dus besluit ik dat de vrachtwagen een stilstaand voertuig is en dat je deze dus niet inhaalt maar voorbijrijdt. Misschien speelt dit ook mee in de beslissing of je hier voorbij mag.
Dit speelt alvast niet mee, want een volle witte streep mag je niet overschrijden, niet om in te halen, niet om voorbij te steken. :idea:
Lambik2000 schreef:Witte doorlopende streep mag je niet overschrijden. Maar je kan zo wel heel lang blijven wachten tot de vrachtwagen vertrekt.
Speelt de "redelijkheid" hier mee en mag je toch de vrachtwagen voorbij mits goed uit te kijken ?
Als de vrachtwagen aan het laden of aan het lossen is, verwacht de examinator dat je zelf initiatief gaat nemen. :idea:
Je gaat daar echt geen 40 minuten moeten wachten totdat je examen voorbij is :wink:

Wel uitkijken, je moet wel zeker zijn dat je geen andere opties hebt.
bv; als er een vuilniswagen voor je aan het rijden is die om de zoveel meter een vuilbak gaat leegmaken, moet je er achter blijven rijden.
Ongeacht hoeveel tijd je er mee zou verliezen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie