Voorlopig rijbewijs van 2017 onduidelijkheden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gio819
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2019, 17:30

Voorlopig rijbewijs van 2017 onduidelijkheden

Bericht door Gio819 »

Ik heb mijn theoretisch examen gehaald in februari 2017, mijn voorlopig rijbewijs pas gaan afhalen rond eind juni 2017 (mijn voorlopig rijbewijs vervalt dus eind juni). Ik heb in het midden van november pas leren rijden met de rijschool, en ondertussen afgemaakt. 20 uur in totaal, dus ik heb nu een attest waarmee ik naar het gemeentehuis moet gaan, zodat ik zonder begeleider mag rijden.

Nu is het niet duidelijk of ik minstens 9 maanden moet verderdoen vooraleer ik mijn praktijk mag doen (waardoor mijn voorlopig vervalt, want mijn voorlopig is tot eind juni), of ik heb ook iets gehoord van 3 maanden met de oude regels.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig rijbewijs van 2017 onduidelijkheden

Bericht door Benny Stinkens »

Je kan naar de gemeente gaan om je voorlopig rijbewijs van 36M in te wisselen voor een voorlopig rijbewijs van 18M
(Doe dit wel voordat je huidig voorlopig rijbewijs vervallen is!)
Je hoeft geen 9 maanden of 3 maanden meer te wachten om op examen te gaan.
Je teller van 9 maanden is beginnen te lopen van eind juni 2017, dus je 9 maanden zijn reeds voldaan. :idea:

Je gaat achteraf wel het terugkommoment moeten volgen n.a.v. het wisselen van je voorlopig rijbewijs. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs van 2017 onduidelijkheden

Bericht door Inazuma »

Gio819 schreef: 11 dec 2019, 17:36 Ik heb mijn theoretisch examen gehaald in februari 2017, mijn voorlopig rijbewijs pas gaan afhalen rond eind juni 2017 (mijn voorlopig rijbewijs vervalt dus eind juni). Ik heb in het midden van november pas leren rijden met de rijschool, en ondertussen afgemaakt. 20 uur in totaal, dus ik heb nu een attest waarmee ik naar het gemeentehuis moet gaan, zodat ik zonder begeleider mag rijden.
Ga voor "X februari 2020" dan ander voorlopige rijbewijs ophalen, anders moet je eerst nog theorie doen
(3 jaar geldig, en theorie moet geldig zijn als je VRB B inruilt)


Als je na "X februari 2020" praktijk aflegt, zal je eerst opnieuw theorie moeten doen ... theorie moet nog geldig zijn om praktijk examen te mogen doen.
Plaats reactie