Aan jullie die het moeilijk hebben.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sweetsacrifice97
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2019, 11:12

Aan jullie die het moeilijk hebben.

Bericht door sweetsacrifice97 »

Ik moet toegeven dat ik nogal uitstel gedrag had tegenover mijn rijbewijs, dat en dat ik totaal geen tijd had met mijn studies en natuurlijk de middelen bijna niet had om het geld bijeen te sprokkelen voor de rijlessen. Rijlessen zijn onmenselijk duur! Als ik verhalen hoor van vroeger waarbij je 20 uur rijles volgde en dan 10 kansen kreeg (ongeveer) om je examen achter elkaar af te leggen kan ik dit moeilijk geloven in deze tijd. Of de feit dat mijn grootvader zijn rijbewijs voor een paar frank gekocht had bij de ziekenkast... Het is ongelofelijk hoe het leven in zo een korte tijd veranderd is en hoe commercieel een rijbewijs wel niet is. De horrorverhalen die ik telkens te horen kreeg sinds mijn 18de, van hoe moeilijk het wel niet is om je rijbewijs te behalen omdat de examinatoren zo crue zijn en ze je nog eens graag terugzien (na de betaalde rijlessen ter waarde van 380 euro natuurlijk.) Al deze horrorverhalen hebben mij al een afkeer op deze mensen doen krijgen voordat ik deze mensen te zien kreeg. Op mijn 17de behaalde ik mijn theorie. Zonder enige probleem. ik had 45/50. Zo trots dat ik was... Nooit had ik toen gedacht dat ik (pas) 5 jaar later mijn effectieve rijbewijs zou hebben. Ik dacht altijd, op mijn 18de heb ik ze. Simpel gezegd maar niet simpel gedaan. Je gaat verder studeren, je hebt haast geen tijd meer, je hebt het geld gewoon niet om 20 uur rijlessen te betalen en voor je het weet zijn we 18 jaar voorbij. Op mijn 20ste heb ik mijn rijlessen dan officieel gevolgd. ik heb fifty/fifty met mijn ouders gedaan omdat ik dit onmogelijk betaald zou krijgen. 1200 euro ongeveer. Geloof het of niet, maar dit was het bedrag die ik betaalde toen ik 10 dagen op vakantie was in Los Angeles. Ik wil dit niet vergelijken, maar the city of angels en bekende sterren is 20 uur rijles waard. Yeey ik kreeg mijn 18 maanden voorlopige rijbewijs (waar ik niets aan heb gehad.) Mensen moeten zich meer informeren voor ze 20 uur rijles nemen... Heb je een 18 maanden model nodig? Of kan je met je 36 maanden verder? Want eens die 18 maanden voorbij zijn kan je niet meer alleen rijden. Indertijd vond ik dit een goed idee. 20 uur rijles en ik mag alleen rijden. Maar ik had de middelen niet alleen te rijden. Ik had geen wagen ter beschikking voor mezelf. Ik heb dan maar tegen het eind van die 18 maanden een auto gekocht om verder te oefenen omdat mijn papa zijn BMW geen optie was. En ik niet eerder aan een auto kon geraken. De laatste 3 maanden van mijn 18 maanden gingen in, ik was ondertussen 21 jaar en ik begon toen pas alleen te rijden! Gewoon omdat eerder niet kon. Maar wat gebeurde er toen.... Ja hoor, mijn theorie vervallen! Alleen dat nog. Ik ben persoonlijk niet goed geïnformeerd geweest over deze theorie en dat deze een einddatum zou hebben. Ik dacht dat alles aan je voorlopig rijbewijs verbonden was. Ik dacht dat dat mijn einddatum was maar dit stond los van mijn theorie. op 1 april 2019 heb ik dan mijn theorie examen opnieuw gedaan. 1 week heb ik hiervoor gestudeerd. Omdat ik al rondree was het makkelijker de borden en dergelijke te kennen/herkennen. Op 1 april 2019 was ik dus geslaagd voor mijn theorie (geen april mop.) ik behaalde dit keer 42/50 (theorie is sinds 2017 moeilijker geworden.) Ik zeg gewoon altijd dat ik 2 keer voor mijn theorie geslaagd ben ;) want dit klopt wel. Beide van de eerste keer, met een beetje pech dat die vervallen was waardoor ik ze opnieuw moest doen. Aan de balie vroegen ze me of ik eventueel mijn rijexamen die donderdag 4 april wou afleggen omdat ze om 7u30 nog een plek hadden. Ik dacht, ik heb niets te verliezen want mijn voorlopige rijbewijs zou ook over 2 weken vervallen. Dus ik zei ja. Die 2 dagen ben ik nog gaan oefenen, parkeren.... Alles in 2 dagen gepropt (ik was er totaal niet klaar voor) maar ik wou toch al eens zien hoe zo een examen nu echt in elkaar zat. Ik koos nummer 7 op het examen. De test op de computer was ook goed een 9/10. Het examen zelf is goed gegaan, parkeren was perfect. Aan de manoeuvre ben ik niet geraakt door een zware fout die ik maakte. Alles ging goed totdat ik ineens in de war geraakte op een bepaald moment toen ik een bord moest volgen die ik onduidelijk vond. Door de zenuwen ben ik de verkeerde kant opgereden (spookrijden dus). Natuurlijk direct gebuisd. Heb mogen terugdraaien naar het examencentrum. Ik was teleurgesteld want voor de rest viel het vrij goed mee. Maar niet verbaast want dit was niet gepland dit examen. 2 weken later eindigde mijn voorlopig rijbewijs 18 maanden dan. Vervallen. Natuurlijk direct gaan inschrijven bij de rijschool voor 6 uren ter waarde van 349 euro. Ik heb tijdens deze rijlessen niets nieuws bijgeleerd, alles wat ik moest doen wist ik al. Moest dit alleen nog perfectioneren. Dit is wat examinatoren niet begrijpen. Je kan het wel, je bent gewoon zenuwachtig en je moet je nog vorderen tot echte chauffeur en dat gaat niet altijd even gemakkelijk als je de middelen niet 100% hebt. Dit wil niet zeggen dat je direct 6 uur rijles nodig hebt. Nee, dit wil zeggen meer oefenen. Als dat nu het prijskaartje was he, meer oefenen in plaats van direct 6 uur rijles. Ik vind dit een eerlijker tafereel. Na 2 keer niet geslaagd te zijn ben je verplicht 3 maanden te oefenen met begeleider voor je terug een examen mag afleggen. En na je 10de mislukking pas een drastische maatregel zoals 6 uur rijlessen bijnemen... Na mijn rijlessen kreeg ik mijn 12 maanden voorlopige rijbewijs. Dit was in Mei. 7 maanden nadat ik mijn 12 maanden voorlopig rijbewijs behaald heb besloot ik mijn rijexamen af te leggen op 10 december 2019. op 3 oktober 2019 maakte ik deze afspraak met veel angst om eerlijk te zijn. Angst om te buizen, angst omdat ik nadat ik gebuisd zou zijn terug 6 uur rijles zou moeten nemen. (Ook al doe je een rijexamen voor je voorlopige rijbewijs vervalt en je omschakelt naar een ander voorlopig rijbewijs, dit telt ook als kans! Dus tellen je 2 kansen altijd voor alles!) Weer 350 euro zou ik moeten betalen voor deze uren. Geld waarvoor ik als student op weekenden ziekenhuis kamers schoonmaak. Schandalig vind ik deze regeling nog steeds. Niet iedereen heeft rijke ouders die alle rijlessen kunnen betalen van hun kinderen. Puur commercieel. Heel erg. 10 december kwam eraan... om 7u30 was mijn examen. Ik koos voor dezelfde uur en dezelfde nummer 7 (voor goed geluk) eerst de risicoperceptietest waarvan je je resultaten na je examen pas krijgt. En dan je rijexamen. Mijn rijexamen was dus in de ochtend, het was nog altijd donker, glad op de baan, zichtbaarheid beperkt door vettige voorruiten door de kou (ging niet weg met ontwaseming),.. en dan nog stress, een hatelijke examinator en een onzekerheid die door me heenging. Ik heb enkele duidelijke fouten gemaakt die hij op het moment zelf aankaartte. Waardoor ik dacht gebuisd te zijn. Ik heb me niet laten hangen en ben vol moed verder gereden. Ik heb gereden op alle wegen (30,50,70,90,120) heb zijwaarts langs rechts geparkeerd en in een rechte lijn achteruit gereden. Op mijn examenblad staat bij de manoeuvres (onder voorbehoud --> te verbeteren.) dan heb ik nog enkele 'voorbehoud' op staan en enkele 'goed' en dan 1 'onvoldoende'. op mijn risicoperceptietest behaalde ik maar liefst een 10/10! Toen we geparkeerd stonden na het examen, klikte ik mijn gordel uit en keek naar de examinator vol angst!. Mijn hart klopte als een bezetene... hij vertelde me al mijn slechte punten en wat ik verkeerd heb gedaan en ik dacht dat ik gebuisd was omdat hij nogal kwaad keek ofzo, en alsof ik zijn tijd verspild had. Kan zijn blik niet goed beschrijven maar het zag er niet goed uit. Tot hij ineens zei 'maar je hebt toch goed genoeg gereden, je bent geslaagd.' op 10 december 2019 behaalde ik mijn rijbewijs die me bloed, zweet en tranen gekost hebben. Ik kan dit niet geloven. Ik heb veel gesukkeld en gehuild... Maar mijn moeite en alles wat door me heenging werd beloond. Niet opgeven is de kunst. Zelf als je tijdens je examen iets fout doet, gewoon jezelf herpakken en verder je best doen. Want dit kan je uiteindelijke resultaten beïnvloeden, echt waar!