waar datum behalen rijbewijs terugvinden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vido
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2019, 15:42

waar datum behalen rijbewijs terugvinden

Bericht door Vido »

Voor het rijden met een motorfiets is het van belang wanneer je je rijbewijs behaald hebt, waar kan je deze informatie terugvinden ? Ik bedoel niet de datum waarop het document is uitgereikt daar deze vrij recent kan zijn maar de datum waarop je je rijbewijs behaald het.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waar datum behalen rijbewijs terugvinden

Bericht door Inazuma »

Op rijbewijs


Als je nog een antiek model met knipgaatjes en de rode A, B, C, D, E, F hebt: is OK (van voor 1989), daarmee mag je met motorfiets rijden
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 1-bijlage9


Als je een ander, later model rijbewijs hebt, moet het er ook effectief op staan ...


Kaartmodel: achteraan, kolom 10

Op de modellen daarvoor staat er ook een kolom "vanaf" achter de voertuigcategorie


Enige probleem zijn de eerste modellen Europese rijbewijzen, volgens "Bijlage 10":
daar staat geen vanaf-datum op tenzij die in vak "bijkomende vermeldingen" zouden gezet zijn bij omwisseling
Maar als je categorie A had, staat dat er ook op ... als A1 of A2 (beperkt !)
(A3 is bromfiets)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -bijlage10
Laatst gewijzigd door Inazuma op 06 dec 2019, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waar datum behalen rijbewijs terugvinden

Bericht door Inazuma »

Tenzij je een lichte motorfiets bedoelt met

max 125cc
en max 11 kW
en vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg

Als dat het geval is, zeg het even ...
Vido
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2019, 15:42

Re: waar datum behalen rijbewijs terugvinden

Bericht door Vido »

Ik heb dus een europees rijbewijs, uitgereikt in 1991, ik had enkele jaren daarvoor mijn rijbewijs behaald ik denk 1988 of 1989. En net dit maakt een verschil welke moto ik zou kunnen besturen zonder bijkomende opleidingen te volgen. Op mijn rijbewijs kan ik dus niet terugvinden op welke datum ik het behaald heb, enkel de datum waarop dit document is uitgereikt.
Dit model https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -bijlage10
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: waar datum behalen rijbewijs terugvinden

Bericht door Benny Stinkens »

Staat er een stempel bij rijbewijs B en A3 of ook bij A2 en A1 :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waar datum behalen rijbewijs terugvinden

Bericht door Inazuma »

Vido schreef: 07 dec 2019, 00:01 Ik heb dus een europees rijbewijs, uitgereikt in 1991,
1 van de vroege dus, waar de oorspronkelijke datum niet op staat ...

Als je voordien categorie A had - dat was automatisch zo met rijbewijs B van voor 1989 (invoering europees rijbewijs) - dan is dat normaal ook mee overgezet op je Europees rijbewijs

Merk op dat de oude categorieën A1/A2 niet waren wat ze nu zijn ,
en dat iedereen met rijbewijs van toen een upgrade heeft gekregen naar een volle A

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/653-t6

De rijbewijzen, conform het model van bijlage 10, blijven geldig voor het besturen van motorvoertuigen volgens de volgende regels:

1° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A3 laat toe voertuigen van de categorie AM te besturen;
2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A2 laat toe voertuigen van de categorie AM, A1, A2 en A te besturen;
3° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A1 laat toe voertuigen van de categorieën AM, A1, A2 en A te besturen;




Anders -als de categorie niet afgestempeld is- mag je enkel binnen België, rijden met motorfiets categorie A1, dwz met

max 125cc
en max 11 kW
en vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg

De verplichte paar uur opleiding daarvoor, is maar vanaf 2011 :

Het rijbewijs Belgische of Europees geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2011, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen, zonder dat de houder de opleiding, zoals bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B afgegeven vóór 1 mei 2011.
Plaats reactie