Stokken/stilvallen bij vertrek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nm777

Stokken/stilvallen bij vertrek

Bericht door nm777 »

Hey hey, ik hoop dat ik hier wat meer antwoorden kan krijgen op mijn vragen...

Eerst kleine schets van mijn sitatuatie: Ik heb ondertss al een 5tal maand mijn voorlopig rijbewijs na 26u rijles bij de rijschool. Sindsdien wat geoefend met ons mama haar auto, mocht alleen niet zonder haar.. Naar mijn mening kon dit véél te weinig, ik wil zoveel mogelijk oefenen. Dus dan maar begin deze maand een eigen auto aangekocht. Sinds vorige week voor de eerste keer echt alleen gereden, telkens heen en weer van werk 5 dagen per week. Zeer goede oefening die ik wil aanhouden, en alles ging zo goed als perfect.

.. Maar ik zit nog met een probleem waar ik niet van afgeraak.

Een paar weken geleden voordat ik alleen reed, een start-probleem gehad, en vandaag ook weer.. Bij het stoppen aan een zebrapad om voetgangers over te laten e.d. heb ik namelijk problemen gehad om terug op te starten. Ik zie dat ik dan heel traag rijd, zeg maar bijna stil sta. Dus dan schakel ik automatisch in 1ste, zodat ik mooi terug kan starten en doorrijden daarna. Echter lukt dat niet en rijd ik misschien heel even verder, daarna val ik opeens stil. Ik check of de motor stilgevallen is, echter staat deze nog op (zeer vreemd vind ik omdat ik zou denken dat hij dan stilgevallen is?). Ik zet even terug in neutraal om zeker te zijn, dan nog eens 1ste.. Ik geef wat geleidelijk gas bij, laat rustig de koppeling los.. En dan gebeurd het weer. Waardoor het één en al "gestok" is.

De eerste keer dat dit gebeurde drie keer geprobeerd, lukte niet, en daarna panikeerde ik omdat ik het niet opgelost kreeg (net niet goed om te panikeren, ik weet het). Ik heb mij toen al panikerend veilig aan de kant kunnen zetten en gevraagd of mijn moeder het stuur kon overnemen (die bij mij aanwezig was).

De tweede keer was vandaag. Nog eens herhalen dat ik al een week naar werk rijd zonder problemen. Bij eerste keer stilvallen uiteraard al getuut achter mij. "Geen probleem" denk ik, "Gebeurd wel eens. Ik probeer opnieuw te starten". En dan viel ik weer stil, en kreeg ik stilaan wat zenuwen dat dit scenario zich weer herhaalde.. Drie keer ben ik stilgevallen. Totdat ik dan maar besloot om enorm gas bij te geven en in tweede te schakelen, om te zien wat dat zou geven. .. En ja dan was ik weg.

Nu heb ik al gemerkt dat mijn auto soms beter traag in 2de rijdt, dan in 1ste. Terwijl ik net dacht dat als je geen 20km/u rijdt, je best in 1ste blijft. Of moet ik toch veel sneller schakelen? Ik weet uit ervaring dat ik soms niet snel genoeg schakel, alhoewel ik de "limiet" per schakel ken. Is een werkpuntje..

Mijn ouders denken dan dat ik nog te snel rijd om in 1ste te starten. Wat ik zeer vreemd vind als ik stil stond bij vertrek... Maar ik dacht dat je niet zomaar in 2de kon starten na stilstand? Zij zeggen dat ze dat wel vaker doen, maar zo is het mij niet geleerd en ik voel er mij niet goed bij... Of geef ik te veel gas bij het starten in 1ste waardoor het niet lukt? Ik kan er niet zo goed uit opmaken wat er misgaat. Maar hopelijk klinkt dit herkenbaar voor jullie en kan er iemand zeggen waardoor dit komt... Bedankt!

Groetjes Nele
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stokken/stilvallen bij vertrek

Bericht door Inazuma »

nm777 schreef: 24 nov 2019, 19:33 Ik zie dat ik dan heel traag rijd, zeg maar bijna stil sta.
Hoe snel rij je dan ?

Ga naar een lege parking (industrieterrein 's avonds of weekend of zo) en ga eens rijden in 2de zonder gas geven, en kijk hoe snel je dan rijdt

Je hoeft dus niet sneller dan dat naar 1e terug te schakelen ...

Ik check of de motor stilgevallen is, echter staat deze nog op (zeer vreemd vind ik omdat ik zou denken dat hij dan stilgevallen is?).
Motor met automatisch Stop/Start systeem zal vaak zelf terug starten ...
Ik heb mij toen al panikerend veilig aan de kant kunnen zetten en gevraagd of mijn moeder het stuur kon overnemen (die bij mij aanwezig was).
En had zij er ook last van ?
Of ging dat zonder meer ?


Als het niet de auto is: :wink:

Naar die verlaten parking, en oefenen in vertrekken tot het je feilloos lukt.
Radio af
Raampje wat open
Zodat je je motor beter hoort

Je hoort het beginnen aangrijpen van de koppeling aan het motorgeluid (verandert doordat toerental wat gaat verlagen -> gas bijgeven) , en vaak ook aan geluiden in koppeling omdat de 2 platen dan tegen elkaar beginnen draaien, en dat maakt geluid ...

Terwijl ik net dacht dat als je geen 20km/u rijdt, je best in 1ste blijft.
Tegen dat je aan 20 zit, ben je toch al bezig met opschakelen naar 2 hoop ik :?:

Eigenlijk kan je naar 2de van zodra je auto bolt, na paar autolengtes al ...

Als je 10-20 km/u moet rijden, wegens file of zo, doe je dat niet in eerste, maar schakel je naar 2de
(en rij je ongeveer aan vrijloop of met klein tikje gas)

20 is ook nog veel te snel om vanuit 2de al naar eerste terug te schakelen - dat doe je onder de 10 km/u of "niks" op teller, of je duwt koppeling in , en maakt een "rollende start" in 2de , als je niet volledig tot stilstand moest komen

Maar ik dacht dat je niet zomaar in 2de kon starten na stilstand?
Gaat zeker, maar je moet dan doorgaans langer met koppeling spelen
Kan, maar maak er geen gewoonte van.
1e staat er voor iets op, maar op vlak terrein heb je die niet erg lang nodig

Of geef ik te veel gas bij het starten in 1ste waardoor het niet lukt?
Typisch geeft men te weinig gas bij vertrekken (zeker als men van diesel- naar benzine-auto overschakelt ... :wink: )
Andere oorzaak is te brutaal met de koppeling

Als je teveel gas geeft bij vertrekken in eerste, gaat je auto vooruit schieten, niet stilvallen ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stokken/stilvallen bij vertrek

Bericht door de rijprof »

Als je aan 20 km/u naar 1ste schakelt, en je laat de koppeling los gaat de auto enorm afremmen op de motor.
Waarschijnlijk schakel je te vroeg terug naar 1ste, terwijl je met behulp van de koppeling nog in 2de kunt doorstarten en veel vlotter weg bent.
Naar 1ste schakelen doe je pas aan stapvoetsnelheid of stilstand.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nm77

Re: Stokken/stilvallen bij vertrek

Bericht door nm77 »

Bedankt voor jullie reacties. Denk dan inderdaad dat ik nog te snel reed voor in 1ste versnelling... En dat ik kon verderrijden in 2de.. Ik vind het nog altijd wel vreemd, aangezien ik na het stilvallen toch echt wel euh zo goed als stil sta... Niet stil genoeg dan voor 1ste blijkbaar.

't is ook niet dat ik nog enorm veel stil val... Maar ja, autorijden is een kunst en heeft elke dagen oefening nodig. Elke dag is dan ook weer anders merk ik. Ik rijd nu elke dag in de file naar het werk, mooie oefening voor het onder de knie te krijgen van de koppeling e.d. En dat verloopt tot nu toe al vlotjes.

Allesinds nog veel oefening nodig alhoewel het grotendeels goed gaat..!
Plaats reactie