Aangrijpingspunt bij opschakelen van 1e naar 2e

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
An Bastiaansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:46

Aangrijpingspunt bij opschakelen van 1e naar 2e

Bericht door An Bastiaansen »

Hoi, waaraan herken je het aangrijpingspunt bij opschakelen van 1e naar 2e versnelling ? Groetjes
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aangrijpingspunt bij opschakelen van 1e naar 2e

Bericht door Inazuma »

An Bastiaansen schreef: 08 nov 2019, 19:32 Hoi, waaraan herken je het aangrijpingspunt bij opschakelen van 1e naar 2e versnelling ? Groetjes
Gebruik je enkel in eerste (en achteruit) :!:

Bij opschakelen ga je daar niet naar "zoeken", dan duurt dat allemaal veel te lang

Je drukt de koppeling zeer gedecideerd helemaal in (en lost tegelijk het gas)

Vervolgens laat je de koppeling gelijkmatig weer omhoog komen en geef je tegelijk weer gas bij


Lijkt de auto vooruit te schieten, geef je te snel wat teveel gas
Remt die af, gaf je te laat en/of te weinig gas
Waar dàt gebeurt, zit je met de koppeling op het aangrijpingspunt :wink:


Ganse proces is ideaal eigenlijk op paar sekonden voorbij
Letterlijk
2 is OK
Met wat ervaring, zit je rond 1 sekonde opschakeltijd

Hoe langer je dat laat aanslepen, hoe moeilijker je het jezelf maakt eigenlijk 8)
Plaats reactie