Verkeersgeleider

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Verkeersgeleider

Bericht door Gast »

Afbeelding

Ik wil aan dit kruispunt naar links afslaan (groene rechthoek op de foto). Volg ik dan de rode weg (rechts langs de verkeersgeleider)
of de blauwe weg (links langs de verkeersgeleider)?

In de theorie heb ik geleerd dat een verkeersgeleider langs rechts voorbij gereden moet worden, wat betekent dat ik de rode weg moet volgen.
Alleen ben ik in de war omdat er op de rode weg een voorsorteerpijl naar links voor de tegengestelde richting geschilderd is (oranje cirkel).
Op het moment dat ik naar links mag rijden heeft die tegenovergestelde richting wel rood, maar mag ik zomaar over die voorsorteerpijl rijden?

Is het dan de rode weg of de blauwe weg die ik moet volgen?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Inazuma »

1 van de typische voorbeelden van wegwanbeheer die je tegen kan komen.

De verkeersgeleider ligt er in een configuratie die voor de dwarsrichting wel werkt, maar zoals je merkt, ferm vloekt met de verkeersregels in jouw rijrichting

De rode lijn is daar wettelijk de juiste:
Verkeersgeleider langs rechts passeren - check
Richtingsverandering linksaf op kruispunt zo ruim mogelijk uitvoeren - check
Voorsorteringspijlen OP een kruispunt hebben wettelijk géén betekenis - check


Maar vervolgens sta je dan neus aan neus met afslaande tegenliggers.
Want iedereen gaat hier de blauwe lijn volgen ...


Afbeelding

Er liggen op die weg nog wel meerdere staaltjes van onwaarschijnlijk prutswerk door de overheid.

- verkeerslichten die niet gelden (linksaf naar E19)
- autoweg die nooit eindigt
- ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verkeersgeleider

Bericht door de rijprof »

Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. Dus de pijlen op de grond te volgen (blauwe lijn).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 25 okt 2019, 11:12 Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. Dus de pijlen op de grond te volgen (blauwe lijn).
Nogmaals rijprof:
Voorsorteringspijlen OP een kruispunt hebben geen enkele betekenis gekregen in de wegcode
(enkel de voorsorteringspijlen bij naderen van een kruispunt gelden)

Ze bepalen ook niet de plaats waar je moet afslaan
Enkel de richting waarin , en de rijstrook waaruit dat moet gebeuren.

Ze gaan in deze situatie dus niet boven enige andere bepaling in een regel, want ze betekenen niets of niets terzake
"Verkeerstekens gaan boven verkeersregels" is hierdoor gewoonweg niet van toepassing - dit vereist immers een tegenstrijdigheid tussen de betekenis van het verkeersteken, en de verkeersregel.


Wettelijk is de rode lijn de juiste, in overeenstemming met de verkeersregels (én met de voorsorteringspijlen).

En de blauwe is wat de weggebruikers er van maken ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verkeersgeleider

Bericht door de rijprof »

Dat weet ik wel, maar hoe leg je het eenvoudig uit aan een leerling in de praktijk.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 25 okt 2019, 13:34 Dat weet ik wel, maar hoe leg je het eenvoudig uit aan een leerling in de praktijk.
Dat er een probleem mee is ...

Treuzel onopvallend wat als je eerst staat, en vervolgens do as the Romans do
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verkeersgeleider

Bericht door de rijprof »

De leerling wil vooral weten in real time wat hij/zij moet doen.
De betekenis van pijlen op het wegdek op een kruispunt staat niet in de wegcode, maar dat wil daarom niet zeggen dat een beetje gezond boerenverstand niet mag aangesproken worden.
wegcode.be schreef:77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Afbeelding
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Benny Stinkens »

De Rijprof schreef:De leerling wil vooral weten in real time wat hij/zij moet doen.
In zo een geval vertel ik mijn leerlingen wat ze moeten doen.
Net zoals jij het doet, maar ik geef hun achteraf wel de uitleg.
Niet zo maar zeggen dat verkeerstekens boven de verkeersregels gaan, maar letterlijk hoe de wegcode de boel verpruts heeft. :idea:

Als ik zo een dingen tegenkomt vraag ik ook steeds op het examencentrum aan de hoofd examinator hoe zij er over denken en oordelen.
De hoofd examinator zorgt er dan ook voor dat alle examinatoren op de zelfde manier beoordelen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Inazuma »

Gezond boerenverstand kan ook een PV derde graads inbreuk opleveren, politierechtbank rijverbod & herstelexamen(s) voor beginnende bestuurders ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 26 okt 2019, 11:16 Gezond boerenverstand kan ook een PV derde graads inbreuk opleveren, politierechtbank rijverbod & herstelexamen(s) voor beginnende bestuurders ...
Stel je voor.
Je zit met een herstelexamen omdat je deze overtreding gemaakt hebt.
Op je herstelexamen kom je deze situatie tegen en de examinator oordeelt dat je "gezond boerenverstand" moet gebruiken. :roll: :oops:

Wie gaan we dan afschieten? de rechter of de examinator :evil:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Gast »

Bedankt voor de reacties.
Benny Stinkens schreef: 26 okt 2019, 10:43
De Rijprof schreef:De leerling wil vooral weten in real time wat hij/zij moet doen.
In zo een geval vertel ik mijn leerlingen wat ze moeten doen.
Net zoals jij het doet, maar ik geef hun achteraf wel de uitleg.
Niet zo maar zeggen dat verkeerstekens boven de verkeersregels gaan, maar letterlijk hoe de wegcode de boel verpruts heeft. :idea:

Als ik zo een dingen tegenkomt vraag ik ook steeds op het examencentrum aan de hoofd examinator hoe zij er over denken en oordelen.
De hoofd examinator zorgt er dan ook voor dat alle examinatoren op de zelfde manier beoordelen. :wink:
Benny Stinkens, klopt het dan dat jij tegen je leerlingen zegt dat ze links van de verkeersgeleider moeten rijden in de praktijk (=de blauwe lijn)? Klopt het ook dat dit de juiste manier is volgens de examinatoren?

(En dan achteraf uitlegt dat het theoretisch verwarrend is omdat je eigenlijk rechts van de geleider moet blijven enz...)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersgeleider

Bericht door Benny Stinkens »

Benny Stinkens, klopt het dan dat jij tegen je leerlingen zegt dat ze links van de verkeersgeleider moeten rijden in de praktijk (=de blauwe lijn)? Klopt het ook dat dit de juiste manier is volgens de examinatoren?
Daar kan ik je spijtig genoeg niet op antwoorden.
Ik kom namelijk niet met mijn leerlingen in deze omgeving. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie