Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Daan3
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2019, 12:46

Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Daan3 »

Hallo iedereen,

Tijdens het oefenen kwam ik 2 situaties terecht waar ik niet goed wist of ik achterliggers had gehinderd.
Hier was de eerste situatie:
https://www.google.com/maps/@50.8439449 ... 312!8i6656

Ik was de Heulestraat ingereden vanaf de R8 richting Gullegem en thv het tankstation reed een gezin met 2 kleine kinderen op het fietspad en ook wat op de rijbaan.
Ik wou de eerste straat rechtsaf, en besloot achter de fietsers te blijven. Ik werd ingehaald door 2 wagens.

Dit was de tweede situatie;
https://www.google.com/maps/@50.8342376 ... 312!8i6656

Ik reed de Warandestraat in vanaf Moorsele richting Wevelgem. Aan de linkerkant is een dubbel fietspad en rechts staan geparkeerde auto's. Het is dus de bedoeling dat ik tegenliggers voorrang geef door even achter een geparkeerde wagen te staan. Dit deed ik. Ik zag dat er op <100m nog een tegenligger kwam en besloot nog even te wachten omdat ik geen zicht had of ik verder plaats had om aan te kant te gaan. De bestuurder die achter mij stilstond besloot toch te gaan en kon toch -wel wat nipt- verder aan de kant gaan.

Ik koos dus in beide gevallen voor veiligheid boven vlotheid, maar was dit goed?

ps ik weet niet of de link zal werken, laat maar weten als de plaats niet duidelijk is
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Benny Stinkens »

Daan3 schreef:Ik koos dus in beide gevallen voor veiligheid boven vlotheid, maar was dit goed?
Je hebt goed gehandeld, veiligheid gaat namelijk ook boven vlotheid. :idea:
Zo lang je natuurlijk niet gaat overdrijven door lang te wachten waar het duidelijk had gekund.
Maar in de situatie zoals jij ze nu omschrijft is dit niet het geval.
Ook al werd je ingehaald. Het komt ook vaak voor dat je achterligger vlotheid boven veiligheid verkiest.
Daar hoef jij zeker niet aan mee te doen. :idea:

Stel dat het vlotter had gekund zal de examinator je hoogstens achteraf een opmerking geven, dat het wat vlotter gemogen had.
Maar hij zal er geen voorbehoud of wat dan ook voor geven. (tenzij je extreem traag zou geweest zijn)
Als je te vlot wilt handelen en je gaat hinderen, staat er wel een fout op papier.

Als ik moet kiezen tussen een opmerking of een fout, ga ik voor de opmerking. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door de rijprof »

1. Er is een verschil tussen hinderen en 'onnodig' hinderen. Veiligheid boven alles.
2. Bij twijfel, liever wachten. Laat die opgejaagde beesten maar doen. Veiligheid boven alles.

Je rijdt met een 'L'. D.w.z. dat je nog veel ervaring nodig hebt om de juiste inschattingen te maken. Dat begrijpt een examinator ook. Veiligheid boven alles, tenzij je echt abnormaal gaat wachten en stoppen waar er totaal geen gevaar is om verder te rijden.
Doe niet mee aan die kantje-boordje-situaties. Ik denk dat je juist bezig bent.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Inazuma »

Daan3 schreef: 14 okt 2019, 09:02 Ik was de Heulestraat ingereden vanaf de R8 richting Gullegem en thv het tankstation reed een gezin met 2 kleine kinderen op het fietspad en ook wat op de rijbaan.
Ik wou de eerste straat rechtsaf, en besloot achter de fietsers te blijven. Ik werd ingehaald door 2 wagens.
Streetview toont géén fietspad.

Als die 2 wagens jou inhaalden zonder gevaar te veroorzaken -je verwijst daar nergens naar- moet je je toch vragen gaan stellen ...

THV tankstation is ook vrij lang
Aan einde gaat veilig en legaal inhalen niet meer, aan begin nog perfect
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Inazuma »

Daan3 schreef: 14 okt 2019, 09:02 Ik zag dat er op <100m nog een tegenligger kwam en besloot nog even te wachten omdat ik geen zicht had of ik verder plaats had om aan te kant te gaan. De bestuurder die achter mij stilstond besloot toch te gaan en kon toch -wel wat nipt- verder aan de kant gaan.
Nipt omdat er weinig plaats was om opzij te gaan, of nipt in tijd/afstand zodat hij de tegenligger hinderde ?
Gast

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 14 okt 2019, 12:54
Daan3 schreef: 14 okt 2019, 09:02 Ik was de Heulestraat ingereden vanaf de R8 richting Gullegem en thv het tankstation reed een gezin met 2 kleine kinderen op het fietspad en ook wat op de rijbaan.
Ik wou de eerste straat rechtsaf, en besloot achter de fietsers te blijven. Ik werd ingehaald door 2 wagens.
Streetview toont géén fietspad.

Als die 2 wagens jou inhaalden zonder gevaar te veroorzaken -je verwijst daar nergens naar- moet je je toch vragen gaan stellen ...

THV tankstation is ook vrij lang
Aan einde gaat veilig en legaal inhalen niet meer, aan begin nog perfect
Er kwam nog een tegenligger vanuit de bocht en ik wou toch zeker zijn dat er niet nog meer afkwamen. De wagens die mij inhaalden moesten nogal ferm optrekken. Als ik besluitvaardiger was geweest en de situatie sneller had ingeschat, kon ik idd waarschijnlijk wel vlot én veilig ingehaald hebben. Maar ja, daarvoor ben ik nog een leerling zeker. :) Bedankt voor je antwoord.
Gast

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 14 okt 2019, 12:59
Daan3 schreef: 14 okt 2019, 09:02 Ik zag dat er op <100m nog een tegenligger kwam en besloot nog even te wachten omdat ik geen zicht had of ik verder plaats had om aan te kant te gaan. De bestuurder die achter mij stilstond besloot toch te gaan en kon toch -wel wat nipt- verder aan de kant gaan.
Nipt omdat er weinig plaats was om opzij te gaan, of nipt in tijd/afstand zodat hij de tegenligger hinderde ?
Nipt in tijd/afstand.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 14 okt 2019, 16:26 Er kwam nog een tegenligger vanuit de bocht en ik wou toch zeker zijn dat er niet nog meer afkwamen. De wagens die mij inhaalden moesten nogal ferm optrekken. Als ik besluitvaardiger was geweest en de situatie sneller had ingeschat, kon ik idd waarschijnlijk wel vlot én veilig ingehaald hebben. Maar ja, daarvoor ben ik nog een leerling zeker. :) Bedankt voor je antwoord.
Tegenligger gaat idd de situatie nog wat veranderen
Je kan niet én fietsers inhalen én minstens 1m afstand laten én voldoende rechts rijden bij kruisen ...

Anderzijds, die 2 bestuurders zijn voorbij geraakt, zijn ook niet op de / een tegenligger geknald
Niet enkel de fietsers, maar ook jou :wink:
Wat het uiteraard voor hen nog wat lastiger maakte.

Samengevat zonder er bij geweest te zijn: je was er zeer waarschijnlijk nog wel veilig voorbij geraakt


Je gaat - en niet enkel in begin - wel eens vaker in situaties komen die je wat verkeerd of niet ideaal inschat.

Je hebt gekozen voor wat je de veiligste oplossing leek , kan je als beginnend bestuurder weinig mis mee doen.
EN
Je vraagt je af of de keuze die je gemaakt hebt, eigenlijk wel nodig / de beste was in de situatie


Dat komt dus wel goed 8)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Heb ik andere bestuurders gehinderd?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 14 okt 2019, 16:27
Nipt omdat er weinig plaats was om opzij te gaan, of nipt in tijd/afstand zodat hij de tegenligger hinderde ?
Nipt in tijd/afstand.
Dan had je dus de juiste keuze gemaakt: wachten ...
Plaats reactie