Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
SilvioHG
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2019, 08:48

Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door SilvioHG »

Goede morgen,

Even een vraagje betreffende de wachttijd van 9 maanden vooraleer je je examen mag gaan afleggen.

Ik heb eerder al een voorlopig rijbewijs aangevraagd (36M) maar na 2 mislukte pogingen en 6h praktijkles, is dit verlopen (14/09/2014).

Ondertussen ben ik vorige week opnieuw mijn theorie gaan doen en zijn mijn eerste lessen van mijn 20H praktijkopleiding achter de rug.

Mijn vraag: moet ik na de 20h praktijkopleiding verplicht een voorlopig rijbewijs aanvragen, m.a.w. zit ik terug vast aan die wachttijd van 9 maanden? Of is er in mijn geval de mogelijkheid om met de rijschool het examen alsnog direct af te leggen na mijn 20H praktijkopleiding?

Bedankt voor jullie hulp alvast!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door Benny Stinkens »

Je kan na 6u les het praktijkexamen afleggen. :idea:
Wel het bewijs meebrengen dat je jou voorlopig rijbewijs hebt ingeleverd bij de gemeente en het attest dat je 20u gevolgd hebt in een rijschool.
Je moet inderdaad dan ook het examen afleggen met een rijschool.
SilvioHG schreef:Ondertussen ben ik vorige week opnieuw mijn theorie gaan doen en zijn mijn eerste lessen van mijn 20H praktijkopleiding achter de rug.
Je praktijkinstructeur had je dan ook best even ingelicht over de mogelijkheden die er zijn. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
SilvioHG
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2019, 08:48

Re: Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door SilvioHG »

Merci voor je reactie!

Dus als ik het goed begrijp is een voorlopig rijbewijs aanvragen niet nodig alvorens naar het examen te gaan?

Gewoon de nodige documenten meehebben en met de rijschool examen gaan afleggen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door Benny Stinkens »

Dat heb je dus goed begrepen.
je hoeft dus ook geen 20u te volgen.
Je moet natuurlijk wel klaar zijn voor je examen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door Inazuma »

SilvioHG schreef: 28 sep 2019, 09:04 Ik heb eerder al een voorlopig rijbewijs aangevraagd (36M) maar na 2 mislukte pogingen en 6h praktijkles, is dit verlopen (14/09/2014)
Verlopen op 14/9/2014 ?

Of uitgereikt op die datum ?
SilvioHG
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2019, 08:48

Re: Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door SilvioHG »

Verlopen 😉
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door Inazuma »

De bedoeling was eigenlijk dat je na 3 jaar terug opnieuw begint

Alleen staat nergens in de (zeer slecht opgestelde) rijbewijswetgeving dat je na die 3 jaar terug opnieuw moet beginnen ...

Benny wijst naar de mogelijkheid om te doen alsof je voorlopige rijbewijs verlopen is, alsof dat bij wijze van spreken gisteren gebeurde ...


Alleen:
Als het 5 jaar geleden na oefenen niet lukte, gaat het nu realistisch gezien met amper 6 lesuren evenmin lukken.
Je ervaring en kunde van 5 jaar geleden mag je beschouwen als "verloren", of zo goed als.

Begin gewoon terug
En dat is dan met opnieuw wachttijd
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Opnieuw 9 maanden wachttijd?

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:Benny wijst naar de mogelijkheid om te doen alsof je voorlopige rijbewijs verlopen is, alsof dat bij wijze van spreken gisteren gebeurde ...
Niet te doen alsof.
Op het papier van de gemeente staat namelijk de datum waarop het vorige voorlopig rijbewijs geldig was :idea:
Je kan dus niet doen alsof. :wink:

Zoals je zelf schrijft, je mag opnieuw beginnen, niet ik moet opnieuw beginnen. :idea:
Inazuma schreef:Alleen:
Als het 5 jaar geleden na oefenen niet lukte, gaat het nu realistisch gezien met amper 6 lesuren evenmin lukken.
Je ervaring en kunde van 5 jaar geleden mag je beschouwen als "verloren", of zo goed als.
Dat is de reden waarom ik schreef:
Benny schreef:Je moet natuurlijk wel klaar zijn voor je examen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie