1ste poging praktijk examen rijbewijs B Asse-Mollem gebuisd, om van te wenen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
LDM
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2019, 12:03

1ste poging praktijk examen rijbewijs B Asse-Mollem gebuisd, om van te wenen

Bericht door LDM »

Ik heb net mijn rijexamen afgelegd in Asse-Mollem en deze ervaring sloeg nergens op.
De risicoperceptietest verliep vlot, 8/10.
Hierna begon het praktijkexamen, alles aanduiden in de auto wat gevraagd werd ging ook zonder problemen.
Toen we vertrokken maakte de examinator al een belachelijke/onbeschofte opmerking. De airco stond aan waardoor je het geblaas van de airco hoorde waarop de examinator op een onbeleefde manier vroeg: 'Da gaat hier toch ni den hele tijd blazen eh?'. Je zit in de auto van andere mensen met mensen die je helemaal niet kent, je bent inderdaad de rij-examinator dus je moet duidelijk verstaanbaar zijn bij alle instructies maar vraag dit gewoon op een normale manier en niet als een boerin.

Het rijden ging vlot, geen zware fouten gemaakt maar het kwam neer op 3 punten: 1. Ik trok de traag op 2. Toen ik van rijvak moest veranderen had ik te vroeg in mijn achteruitkijkspiegel gekeken en daarna nog terwijl ik al aan het verschuiven was, waardoor de examinator op het moment van de verplaatsing zelf niet wist dat ik naar achter had gekeken voor de verplaatsing. 3. (de meest terechte fout) Toen ik als manoeuvre moest omkeren in een straat was ik mijn pinker vergeten aan te zetten, ik kan de schuld steken op het feit dat doordat er geen enkele auto in de straat reed ik er niet aan dacht om mijn pinker aan te zetten maar uiteindelijk was dit dan toch nog terecht (maar toch nog altijd een stomme opmerking), het omkeren ging perfect, geen enkele borduur geraakt maar net zoals in punt 1 was ik te traag. De 2de manoeuvre moest ik vooruit parkeren tussen 2 auto's en dit ging zonder problemen.

Ik zou geloven dat er mensen voor mindere resultaten zijn geslaagd, en zeker mensen die hetzelfde hebben gereden.
LDM
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2019, 12:03

Re: 1ste poging praktijk examen rijbewijs B Asse-Mollem gebuisd, om van te wenen

Bericht door LDM »

bediening van het voertuig: onvoldoende
schakelen
rem-en vertragingstechniek
richtingsverandering: onvoldoende
zich vergewissen
snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
plots remmen
manoeuvres: onvoldoende
keren in een smalle straat: onvoldoende
zich vergewissen: onvoldoende
kenbaar maken: voorbehoud
parkeren: loodrecht tov de weg vooruit/achteruit: voorbehoud
opstelling voertuig: voorbehoud

De onvoldoende van bediening van het voertuig is te verklaren aan het te traag optrekken, onvoldoende van richtingsverandering gaat over dat met de achteruitkijkspiegel en de onvoldoende van keren in smalle straat gaat over het vergeten van die pinkers.
Ludwig

Re: 1ste poging praktijk examen rijbewijs B Asse-Mollem gebuisd, om van te wenen

Bericht door Ludwig »

LDM schreef: 16 sep 2019, 23:01 bediening van het voertuig: onvoldoende
schakelen
rem-en vertragingstechniek
richtingsverandering: onvoldoende
zich vergewissen
snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
plots remmen
manoeuvres: onvoldoende
keren in een smalle straat: onvoldoende
zich vergewissen: onvoldoende
kenbaar maken: voorbehoud
parkeren: loodrecht tov de weg vooruit/achteruit: voorbehoud
opstelling voertuig: voorbehoud

De onvoldoende van bediening van het voertuig is te verklaren aan het te traag optrekken, onvoldoende van richtingsverandering gaat over dat met de achteruitkijkspiegel en de onvoldoende van keren in smalle straat gaat over het vergeten van die pinkers.
Wat is er dan nog juist gebeurd ivm dat 'plots remmen' ? Want je hebt daar ook een onvoldoende voor gekregen bij snelheid en verkeersinzicht.

En blijkbaar was er ook een opmerking ivm met jouw manier van afremmen (rem- en vertragingstechniek) ?
LDM
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2019, 12:03

Re: 1ste poging praktijk examen rijbewijs B Asse-Mollem gebuisd, om van te wenen

Bericht door LDM »

Dat geval van het plots remmen was aan een verkeerslicht waar ik door de stress heel even veel te traag reed net voor een groen licht, maar ik denk dat het overdreven zou zijn om te zeggen dat ik toen het verkeer echt heb verstoord. Die opmerking van rem- en vertragingstechniek bedoel ik dus met te traag optrekken en ook bij bochten dat wanneer ik vertraag om de bocht te nemen dat ik te traag terug zou vertrekken maar ik vind het vanzelfsprekend dat iemand die zijn rijexamen aflegt voorzichtig probeert te zijn en niet door de bochten scheurt en niet te snel probeert op te trekken om te voorkomen dat hij zou stilvallen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 1ste poging praktijk examen rijbewijs B Asse-Mollem gebuisd, om van te wenen

Bericht door Inazuma »

LDM schreef: 17 sep 2019, 13:48 Die opmerking van rem- en vertragingstechniek bedoel ik dus met te traag optrekken en ook bij bochten dat wanneer ik vertraag om de bocht te nemen
Vaak slaat dat effectief op fouten in remtechniek hoor

Koppeling te snel indrukken bvb (bij begin remmen, ipv als toerental teruggelopen is tot iets boven vrijloop) is bvb een zeer veel gemaakte fout


Bedoeling is dat je geen hindernis wordt op de rijbaan, ook al kom je je examen doen.

Als de rij-omstandigheden (weer, ander verkeer, plaats waar je rijdt ...) dat toe laten, rij je nagenoeg tegen de snelheidsbeperking aan
Als het nodig is, vertraag je.
Examinator wil daaraan zien wat jij ziet, waar jij rekening mee houdt ... of niet.
Plaats reactie