Links afslaan op een kruispunt met lichten en voorsorteerstrook

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kato1008
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:17

Links afslaan op een kruispunt met lichten en voorsorteerstrook

Bericht door Kato1008 »

Beste

Ik heb deze ochtend mijn praktijkexamen in Alken voor de eerste keer geprobeerd, resultaat: 10/11 risicoperceptie - niet geslaagd. Mijn vader en ik zijn beide niet akkoord met de beslissing van de examinator, maar omdat het woord tegen woord was, kon ook de hoofdexaminator niets veranderen. Hierbij een schets van de situatie.

Ik nader een kruispunt met verkeerslichten op een straat van 70km/h, het licht staat op groen. De examinator zegt mij om links af te slaan, dus ik vertraag om mij voor te kunnen sorteren. Ik rij het kruispunt op, waardoor ik recht tegenover een lijnbus kom te staan die naar (zijn) links wou afslaan. Het was zeer rustig dus het kruispunt stond zeker niet vol. Ik kon door de grootte van de bus niet zien of er nog opkomend verkeer kwam, dus heb ik gewacht. Het moment dat de bus afslaat en ik dus kan zien, springt het licht op oranje. Ik zie dat er niemand meer aankomt en rijd door, toen ik in de zijstraat was, was het licht rood.

De examinator heeft mij toen teruggestuurd naar het examencentrum. Ik kreeg een slecht voor het 'niet volgen van verkeerslichten'. Hij heeft er uiteindelijk van gemaakt dat ik vanuit stilstand het kruispunt ben opgereden terwijl het al oranje was, terwijl het zowel volgens mij als mijn vader pas ongeveer 10s nadat ik het kruispunt opreed oranje werd. Hij zei dat ik had moeten doorrijden omdat ik 'al lang genoeg zicht had', terwijl ik vond dat ik niet genoeg zag om veilig af te slaan.

Ik weet dat hier nu niks meer aan valt te veranderen, maar ik vraag me af wat ik best doe als ik zo'n situatie nog eens tegenkom. Wacht ik beter gewoon helemaal voor de stopstreep tot het kruispunt vrij is, ook al is het groen? Of is wat ik gedaan heb eigenlijk correct en heb ik gewoon pech gehad in de situatie? Ik kan toch moeilijk midden op een kruispunt blijven staan als het oranje wordt?

Alvast bedankt!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Links afslaan op een kruispunt met lichten en voorsorteerstrook

Bericht door Jozef »

Kato1008 schreef: 09 sep 2019, 12:18Het moment dat de bus afslaat en ik dus kan zien, springt het licht op oranje. Ik zie dat er niemand meer aankomt en rijd door, toen ik in de zijstraat was, was het licht rood.

Wacht ik beter gewoon helemaal voor de stopstreep tot het kruispunt vrij is, ook al is het groen?
Het verkeersreglement zegt daaromtrent:
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Het gaat hier dus om een feitenkwestie waarbij dient beoordeeld te worden of dit al dan niet waarschijnlijk is. Het spreekt vanzelf dat verschillende bestuurders daarbij dikwijls tot een ander besluit zullen komen.
Hij heeft er uiteindelijk van gemaakt dat ik vanuit stilstand het kruispunt ben opgereden terwijl het al oranje was, terwijl het zowel volgens mij als mijn vader pas ongeveer 10s nadat ik het kruispunt opreed oranje werd.
Waarbij het probleem natuurlijk was dat jouw vader niet als een onafhankelijke getuige beschouwd wordt.

Je kan probleemloos volgende keer een andere examinator vragen met wie je het dan wel tot een goed einde kunt brengen. Shit happens.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links afslaan op een kruispunt met lichten en voorsorteerstrook

Bericht door de rijprof »

Het moment dat de bus afslaat en ik dus kan zien, springt het licht op oranje. Ik zie dat er niemand meer aankomt en rijd door, toen ik in de zijstraat was, was het licht rood.
Ik denk dat je juist gehandeld hebt. Je stond reeds op het kruispunt, voorbij de verkeerslichten toen het oranje werd. Afslaan zonder goed zicht op mogelijke tegenliggers zou levensgevaarlijk zijn. Goed dat je gewacht hebt.
Je hebt, van zodra het veilig kon, het kruispunt vrijgemaakt en het dwarsverkeer niet gehinderd.
Ik zie niet wat de fout was.
Hij zei dat ik had moeten doorrijden omdat ik 'al lang genoeg zicht had', terwijl ik vond dat ik niet genoeg zag om veilig af te slaan.
Zou kunnen, dat is heel subjectief, maar dat is geen reden om te buizen.

Waren er nog andere opmerkingen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kato1008
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:17

Re: Links afslaan op een kruispunt met lichten en voorsorteerstrook

Bericht door Kato1008 »

Ik was nog maar 5 minuutjes aan het rijden toen ik op dit kruispunt kwam. Hij heeft me hierna nog in een wijk laten keren en me dan via een andere route terug naar het examencentrum geleid. Mijn vader en ik hadden wel de indruk dat hij na deze 'fout' zijn spullen al bijeen pakte en niet echt meer oplette. De enige opmerking die er stond ging over het niet volgen van lichten en dat waren ook de enige lichten die ik ben tegengekomen.

Resultaat: OW
7 verkeerslichten en bevelen: slecht
7/3.00 oranjegeel licht of pijl
Plaats reactie