bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
CoeneCorolla
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2019, 23:20

bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Bericht door CoeneCorolla »

Hallo,

Ik rijd regelmatig met mijn rijbewijs 18M op de Turnhoutsebaan in Borgerhout.
Deze weg heeft in het midden een bijzonder overrijdbare bedding.

https://www.google.be/maps/@51.2145386, ... 312!8i6656

Mijn vraag:
Stel er rijdt plots een fietser voor mij, en die fietser rijdt niet echt op het randje van rechts. (zoals die meneer op google streeview)
Als ik deze fietser dan zou inhalen bega ik een overtreding omdat ik geen 1m tussenafstand bewaar. (stel)
Stel dat ik de bijzonder overrijdbare bedding gebruik om die fietser in te halen bega ik ook een overtreding.
En als ik rustig achter de fietser blijf rijden houd ik het verkeer op aan een snelheid van +- 20km/u, aangezien de max snelheid 50 km/u is. Dus bega ik dan ook een overtreding?

Een andere vraag:

De turnhoutsebaan is een voorrangsweg. Behalve dan op dat ene kruispunt waar er ineens het borg van voorrang van rechts staat. Zonder dat het bord voorrangsweg beeindigd is. En zelfs 100m ervoor staat nog het bord 'voorrangsweg' herhaald, zelfs zonder ander kruispunt ertussen. En na dit kruispunt staat ook weer direct het bord 'voorrangsweg'. Welk bord dien je dan te volgen? Beetje verwarrend, toch? Het is dan ook nog eens enkel voorrang van rechts voor fietsers.

https://www.google.be/maps/@51.2141039, ... 312!8i6656

Nog een laatste vraag:
Mag je een dubbel geparkeerde wagen op de turnhoutsebaan 'inhalen' / 'voorbij rijden' op de bijzonder overrijdbare bedding? (Dit kom je standaard elke dag tegen op deze weg) Of ben je dan zelf ook in fout? M.a.w. is een foutief geparkeerde wagen een 'hindernis'?


Als er één baan is die eens mag heraangelegd worden in antwerpen is het deze wel. :!:
Het is daar nog een verkeersborden-kermis ook!

vriendelijke groet!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Bericht door Inazuma »

CoeneCorolla schreef: 28 aug 2019, 23:48 Stel er rijdt plots een fietser voor mij, en die fietser rijdt niet echt op het randje van rechts. (zoals die meneer op google streeview)
Als ik deze fietser dan zou inhalen bega ik een overtreding omdat ik geen 1m tussenafstand bewaar. (stel)
Ja

Die fietser rijdt overigens wél voldoende rechts ...
Stel dat ik de bijzonder overrijdbare bedding gebruik om die fietser in te halen bega ik ook een overtreding.
Ja
Een andere rijdende bestuurder is géén hindernis in de zin dat je er omheen zou mogen rijden over een BOB

Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.

En als ik rustig achter de fietser blijf rijden houd ik het verkeer op aan een snelheid van +- 20km/u, aangezien de max snelheid 50 km/u is. Dus bega ik dan ook een overtreding?
Neen ...

Traag (voor een auto) rijden omdat je een andere, normaal rijdende weggebruiker niet kan/mag in halen, is geen hinderlijk traag rijden ...

Als je in een brede fietsstraat achter een net-niet-omvallende bomma op de fiets moet blijven, is dat ook geen overtreding.
:wink:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Bericht door Inazuma »

CoeneCorolla schreef: 28 aug 2019, 23:48 De turnhoutsebaan is een voorrangsweg. Behalve dan op dat ene kruispunt waar er ineens het borg van voorrang van rechts staat. Zonder dat het bord voorrangsweg beeindigd is. En zelfs 100m ervoor staat nog het bord 'voorrangsweg' herhaald, zelfs zonder ander kruispunt ertussen. En na dit kruispunt staat ook weer direct het bord 'voorrangsweg'. Welk bord dien je dan te volgen? Beetje verwarrend, toch? Het is dan ook nog eens enkel voorrang van rechts voor fietsers.

https://www.google.be/maps/@51.2141039, ... 312!8i6656
Turnhoutsebaan staat vol inbreuken inzake het plaatsen van verkeerstekens ...
Op je eerste link, was er bvb géén BOB omdat daar tijdens de opnamen voor Streetview in 2017 het bord F18 ontbrak dat de BOB aangeeft ...
Geen bord = geen BOB


Goed dat je zoiets opmerkt :!:


Dit is de waanzin voorbij

Op niet opgeheven voorrangsweg, plots B17 ! = voorrang van rechts
Dwarsverkeer heeft B1, omgekeerde driehoek

Alles in 1 shot:
https://goo.gl/maps/azvHT7beuZzMM29eA
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.
Een fietser inhalen door over BijzObedding te rijden 'mag in principe niet', maar ja...
Als de vuilniswagen voor jou rijdt, mag je ook niet via BijzObedding inhalen en doe je ook geen snelheidsovertreding wegens te traag omdat de omstandigheden jou dwingen.
Een hindernis rij je voorbij en wordt niet als inhalen aanzien, dat mag dus wel.

Onder het bord voorrang van rechts staat een onderbord dat het enkel geldt t.o.v. fietsers
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Bericht door Inazuma »

CoeneCorolla schreef: 28 aug 2019, 23:48 Nog een laatste vraag:
Mag je een dubbel geparkeerde wagen op de turnhoutsebaan 'inhalen' / 'voorbij rijden' op de bijzonder overrijdbare bedding? (Dit kom je standaard elke dag tegen op deze weg) Of ben je dan zelf ook in fout? M.a.w. is een foutief geparkeerde wagen een 'hindernis'?
Dat is dus wél een hindernis op de rijbaan, en die hindernis mag je dus omzeilen via de BOB
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 29 aug 2019, 10:25 Onder het bord voorrang van rechts staat een onderbord dat het enkel geldt t.o.v. fietsers
KUCH :shock:

Dat onderbord wijst op fietsers uit beide richtingen
Wat hier helemaal zever is
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: bijzonder overrijdbare bedding - Turnhoutsebaan

Bericht door Benny Stinkens »

De rijprof schreef:Onder het bord voorrang van rechts staat een onderbord dat het enkel geldt t.o.v. fietsers
Inderdaad KUCH :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie