Met koppeling spelen in 2de versnelling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Met koppeling spelen in 2de versnelling

Bericht door Dorian »

Hallo

Mag je als je trager wilt rijden dan in de 2de verselling, maar wel sneller dan 1ste versnelling een beetje met je koppeling spelen om net wat trager te gaan en mag dit ook toegepast worden in trage bochten?

Alvast bedankt
Dorian
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met koppeling spelen in 2de versnelling

Bericht door Inazuma »

Dorian schreef: 16 aug 2019, 09:44 Mag je als je trager wilt rijden dan in de 2de verselling, maar wel sneller dan 1ste versnelling een beetje met je koppeling spelen om net wat trager te gaan en
Neen

"Met de koppeling spelen" doe je om te vertrekken, en bij zeer traag manoeuvreren (parkeren etc.)
Dat dient niet om je snelheid te regelen ...


Je kan normaal erg traag rijden in 2de zonder gas geven (ongeveer 10 km/u)
Als zelfs dat nog te snel is, kan je die snelheid in eerste rijden.

Als je net traag naar 2de geschakeld bent, zal de snelheid even wat hoger zijn -tgv de motorsturing die zelf gas bijgeeft om stilvallen te voorkomen- maar als je dat laat doen, vertraag je nadien .

mag dit ook toegepast worden in trage bochten?
Bedoeling is dat je voor de bocht aan een aangepaste snelheid rijdt, in een gepaste versnelling, om vervolgens de bocht te nemen.
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: Met koppeling spelen in 2de versnelling

Bericht door Dorian »

Ik vroeg dit omdat onze auto gisteren voordat ik in een smal straatje ging afslaan, wat in 2de versnelling kan, opeens versnelde op dat moment (omdat hij gas bijspoot om stilvallen te voorkomen), de snelheid was net te hoog en terugschakelen naar 1ste zou wel echt te traag zijn geweest. Mijn reactie hierop was om de koppeling een heel klein beetje in te duwen om daarna met een vleugje gas terug verder te gaan in 2de versnelling.

We hebben wel een redelijk oude opel zafira diesel.

Maar dit mag dus niet blijkbaar, bedankt voor het antwoord.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met koppeling spelen in 2de versnelling

Bericht door Inazuma »

Dorian schreef: 16 aug 2019, 13:33 Mijn reactie hierop was om de koppeling een heel klein beetje in te duwen om daarna met een vleugje gas terug verder te gaan in 2de versnelling.
Koppeling een beetje indrukken om je snelheid te regelen is echt geen gezonde rijtechniek ...

Als je dat nog eens hebt: druk koppeling ineens volledig in, en maak er vervolgens een rollende (door)start in 2de versnelling van.

Probeer wat vroeger in 2de versnelling te zitten, zodat je in de bocht weer kan beginnen versnellen.


Misschien ook wat oefenen in "rijden op het gas" :?:
Versnellen in eenzelfde versnelling (2de bvb ), en weer vertragen zonder te remmen, enkel door gedoseerd het gas te lossen, ook eens een haakse bocht nemen (desnoods bijremmen, maar ideaal regel je met het gaspedaal dat je aan een gepaste snelheid aan de bocht komt), en weer gas geven. Herhaal.
Maar je komt dus niet aan de koppeling (tenzij auto begint te bokken - dan was je te brutaal met gas geven/minderen)
Ideaal op een rustige industriezone of zo in 't weekend.
Op een (lege, bedrijfs-) parking kan je bvb ook eens vertragen en dan keren in 2de zonder koppeling, versnellen, vertragen, keren, ...

Als 2de goed gaat, in 1ste ... veel gevoeliger. :wink:
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: Met koppeling spelen in 2de versnelling

Bericht door Dorian »

Bedankt voor het antwoord.

Ik denk dat ik het van de koppeling misschien fout heb gezegd, eigenlijk had ik hem eerst volledig ingedrukt en dan laten opkomen tot de snelheid dat ik wou en dan doorgestart in 2de, als er een verschil is met wat ik had gezegd snap ik de verwarring. Eigenlijk kwam het dan toch overeen met wat je zei?
Als je dat nog eens hebt: druk koppeling ineens volledig in, en maak er vervolgens een rollende (door)start in 2de versnelling van.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met koppeling spelen in 2de versnelling

Bericht door Inazuma »

Dorian schreef: 16 aug 2019, 18:19 Ik denk dat ik het van de koppeling misschien fout heb gezegd, eigenlijk had ik hem eerst volledig ingedrukt en dan laten opkomen tot de snelheid dat ik wou en dan doorgestart in 2de, als er een verschil is met wat ik had gezegd snap ik de verwarring.
Ik dacht dat je koppeling maar gedeeltelijk ("een beetje") indrukte ...
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: Met koppeling spelen in 2de versnelling

Bericht door Dorian »

Ja ik had er inderdaad nog niet bij nagedacht dat je het zo kon opvatten, maar nu ik het teruglees had ik het inderdaad zo geschreven, mijn fout dus :)
Hartelijk bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie