Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Schwarzkopf »

- Ik heb nog een vraag over onderstaande lichten/oversteekplaats aan het station in Gent:
https://www.google.com/maps/@51.0351106 ... 6656?hl=fr

De stopstreep voor het zebrapad hoort in feite bij de lichten die iets verderop staan. De voetgangers hebben echter geen groen/rood licht om over te steken, enkel een knipperende oranje bol. Ik vraag me af wat je als autobestuurder moet doen als je groen licht hebt maar een voetganger aanstalten maakt om over te steken op het zebrapad? Moet je dan stoppen?

- Klopt het dat dit een fietssuggestiestrook is en je er dus op mag (moet) rijden? https://www.google.com/maps/@51.0372033 ... 6656?hl=fr

- Als je een prioritair voertuig door moet laten, mag je dan de stoep oprijden (indien het echt nodig zou zijn)?

- Wanneer er parkeerplaatsen op de weg zijn geschilderd, mag je daar dan steeds over rijden?

- Aan een rondpunt heb je vaak fietsoversteekplaatsen waarbij de fietsers voorrang moeten verlenen (haaientanden). In principe moet je dus niet voor hen stoppen (tenzij in een situatie waarin zij niet tijdig stoppen). Ik stop op zo'n flaatsen quasi standaard voor fietsers als ik kan, ook al heb ik eigenlijk voorrang. Hoe wordt dit beoordeeld door examinatoren, wordt dit aanschouwd als hoffelijk gedrag (positief) of eerder als het niet nemen van je voorrang (negatief)?
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Schwarzkopf »

En tot slot nog een vraagje; mag je een fietser langs links voorbijsteken op een trambedding zoals in deze straat:

https://www.google.com/maps/@51.0274626 ... 6656?hl=fr
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 02 aug 2019, 13:25 - Ik heb nog een vraag over onderstaande lichten/oversteekplaats aan het station in Gent:
https://www.google.com/maps/@51.0351106 ... 6656?hl=fr

De stopstreep voor het zebrapad hoort in feite bij de lichten die iets verderop staan. De voetgangers hebben echter geen groen/rood licht om over te steken, enkel een knipperende oranje bol. Ik vraag me af wat je als autobestuurder moet doen als je groen licht hebt maar een voetganger aanstalten maakt om over te steken op het zebrapad? Moet je dan stoppen?
Typevoorbeeld hoe weg-wanbeheer in Gent de verkeersveiligheid danig in gevaar brengt ...

Voetganger heeft geen verkeerslicht :arrow: denkt dat hij aan gewone oversteekplaats staat & mag oversteken.
Bestuurder op rijbaan kan echter denken dat hij groen heeft en geen voorrang dient te verlenen aan voetganger op zebrapad ...

Idealiter heeft een bestuurder daar dus niet door dat verkeerslicht en stopstreep bij elkaar horen ... :roll:


De zijwegen / busstopplaatsen rechts hebben ook speciale verkeers lichten voor OV
Maar die hier langs Voskenslaan gelden niet voor gewone bestuurders
Als die bestuurders op Voskenslaan dan niet doorhebben dat de 3kleurige lichten bij de stopstreep horen , kunnen beiden denken dat ze mogen doorrijden


Stop :!:

En loopt het mis, dagvaardt Stad Gent / wegbeheerder :!:
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 02 aug 2019, 13:27 En tot slot nog een vraagje; mag je een fietser langs links voorbijsteken op een trambedding zoals in deze straat:
Dit is geen trambedding
Het is een onvoldoende gemarkeerde BOB (art 72.6)
https://goo.gl/maps/KJ6JQPPEnRpyxrMh8
Er staat wel een F18, maar de verplichte zijdelingse strepen (dan wel blokmarkering) ontbreken of zijn totaal vervaagd ...

Alweer Gents geklungel ...


Je mag op een BOB rijden om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.
Maar bestuurders in file of rijdend, worden niet aanzien als een hindernis ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /258-art72


Op basis van streetview wou ik eerst zeggen dat het een eigen bedding is
(door de ontbrekende wegmarkering - tot ik aan begin straat ging kijken)
Daarop mag je nooit rijden:
Alle verkeer op buiten de rijbaan aangelegde sporen is immers verboden

20.1. Elk verkeer op buiten de rijbaan aangelegde sporen is verboden.

De BOB is echter ook geen deel van de rijbaan ...
Je mag er dus enkel op onder de voorwaarden voorzien in de wegcode

Probleem: dergelijke bepalingen bestaan helemaal niet voor voetgangers ...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 02 aug 2019, 13:25 - Klopt het dat dit een fietssuggestiestrook is en je er dus op mag (moet) rijden? https://www.google.com/maps/@51.0372033 ... 6656?hl=fr
Kleur betekent niets
Er zijn geen borden of wegmarkeringen die hiervan een ander weggedeelte maken ...

Je moet er dus op rijden, op stilstaan indien nodig, ...


Alweer niet bepaald snugger van Gent om die rood te schilderen - in Vlaanderen typisch voor fietspaden ...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 02 aug 2019, 13:25 - Als je een prioritair voertuig door moet laten, mag je dan de stoep oprijden (indien het echt nodig zou zijn)?
Er is geen enkele bepaling in de wegcode die je toelaat inbreuken te doen om prioritaire voertuigen doorgang te verlenen ...

Geen enkele bepaling in de wegcode stelt de verkeersregel uit Artikel 37 boven enig ander artikel van de wegcode.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /208-art38
Noch enige bepaling die deze verkeersregel boven de verkeerstekens stelt, bvb deze inzake voorrang ...

Al pas je het beter wél zo toe
In tegenstelling tot wat de wegcode zélf bepaalt: verkeerstekens gaan boven verkeersregels ... (Art 6.2)

1 van meerdere gevallen waarin men verwacht dat je het tégengestelde doet van wat er in wegcode staat
Al jaren bekend, nooit aangepast ...


Wetgever wentelt die verantwoordelijkheid volledig af op de weggebruikers ...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 02 aug 2019, 13:25 - Wanneer er parkeerplaatsen op de weg zijn geschilderd, mag je daar dan steeds over rijden?
De wegcode kent,
buiten de markeringen binnen een parkeerzone volgens Art 75.2 en onbestemde witte markeringen in erven,
géén markeringen die parkeerplaatsen aangeven.

Parkeerzone
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75
icm Art 77.5 dat de vakjes daarin bepaalt:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /263-art77

Dergelijke wegmarkeringen waren er ooit wel, of men wou ze invoeren (ze staan wél in ministrieel besluit met de plaatsingsvoorwaarden), maar bestaan dus NIET in de wegcode ...

Dringt dat door ?

Al die vakjes die je ziet buiten een parkeerzone (en dat is het weggedeelte rechts van de denkbeeldige rand van de rijbaan) en buiten een erf, zijn rommelmarkeringen die geen wettelijke betekenis hebben, niets toestaan (ook parkeren niet), niets verbieden ...

Over rommelmarkeringen die niet bestaan, daardoor eigenlijk niet eens aangebracht mogen worden, mag je over rijden. :mrgreen:


Maar:
Je mag niet over een parkeerzone rijden: daar moet je gaan parkeren / stilstaan.
Dat is die typische brede wegmarkering op wat je als de feitelijke rand van de rijbaan ervaart.


Je mag ook niet zomaar buiten de rijbaan rijden: (dat mag echter wel bij inhalen & kruisen)
Sommige parkeervakjes bevinden zich idd buiten de rijbaan, doordat men de werkelijke rand van de rijbaan naar het midden van de rijbaan opschuift.

Doogaans valt wel op of het effectief de gemarkeerde rand van de rijbaan is die opschuift naar midden vd weg
Loopt die rand ook op zijn gebruikelijke plaats verder naast / langs het parkeervak : rommelvakje


Het onderscheid gaat over lijnen tussen de 10 en 20cm op gewone wegen ...
Dikte ervan is dan nog functie van het soort weg ...

Enige verwarring is dus niet verwonderlijk
Het is het gevolg van de onduidelijke wegcode zélf
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 02 aug 2019, 13:25 - Aan een rondpunt heb je vaak fietsoversteekplaatsen waarbij de fietsers voorrang moeten verlenen (haaientanden). In principe moet je dus niet voor hen stoppen (tenzij in een situatie waarin zij niet tijdig stoppen). Ik stop op zo'n flaatsen quasi standaard voor fietsers als ik kan, ook al heb ik eigenlijk voorrang. Hoe wordt dit beoordeeld door examinatoren, wordt dit aanschouwd als hoffelijk gedrag (positief) of eerder als het niet nemen van je voorrang (negatief)?
Als foutief gedrag als de fietser niet dreigt door te rijden ... dan stop je om potentieel gevaar te vermijden

Het illustreert dat je niet weet hoe de voorrangssituatie aan een oversteekplaats in elkaar zit
Of ze niet toepast
Geen van beide is OK ...

Er is al menig fietser na dergelijke "hoffelijkheid" van zijn sokken gereden door een tegenligger die de voorrangsregels / voorrangsborden wél toepast
Gent had in de afgelopen jaren al een paar fietsdoden zo ...
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Schwarzkopf »

Erg bedankt voor alle info. Zeer duidelijk dit.

Ik kom in Gent inderdaad wel vaker situaties tegen waarvan ik mij afvraag wie dat in godsnaam een goed idee vond.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Inazuma schreef: 02 aug 2019, 17:56 Als foutief gedrag als de fietser niet dreigt door te rijden ... dan stop je om potentieel gevaar te vermijden
Daar is een stukje tussen verdwenen ...

Als foutief gedrag als de fietser niet dreigt door te rijden ... maar lijkt die wel door te gaan rijden, dan stop je om potentieel gevaar te vermijden.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Schwarzkopf »

Danku, soms is het wel moeilijk uit te maken of een fietser al dan niet gaat stoppen, dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Tot slot nog 1 vraag. Moet ik in onderstaande situatie (geen rondpunt) mijn richtingaanwijzer gebruiken?

https://www.google.be/maps/@51.045007,3 ... 6656?hl=fr
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 06 aug 2019, 13:48 Danku, soms is het wel moeilijk uit te maken of een fietser al dan niet gaat stoppen, dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Klopt
In dat geval gaat het je ook niet aangerekend worden
Er is een moment dat je denkt : Nu moet stilaan of hij, of ik gaan remmen ...


Sommige fietsers, meestal mannen, lokken dat ook doelbewust uit ...
Die blijven doorrijden, ook al hebben ze helemaal geen voorrang, tot ze zien dat de automobilist dan maar gaat remmen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 06 aug 2019, 13:48 Tot slot nog 1 vraag. Moet ik in onderstaande situatie (geen rondpunt) mijn richtingaanwijzer gebruiken?

https://www.google.be/maps/@51.045007,3 ... 6656?hl=fr
Geen rotonde ...

D1 naar rechts, dus, ja, rechtsaf pinken :!:


Weer zo'n bizarre Gentse toestand

Bord D1 is overbodig - je moet hier eender hoe rechtsom.

Probleem is dat de D1 (rechts) Afbeelding je verplicht naar rechts te rijden ...

Terwijl je ook rechtdoor kan
Ze hebben daar zelfs opnieuw haaientanden en B1 Afbeelding staan ...


Gele onderbroken markering op boordstenen, waar je eender hoe niet màg parkeren :roll:
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Schwarzkopf »

Inderdaad weer rare situatie. Dus als ik het goed begrijp pink ik als ik rechts ga en als ik rechtdoor ga hoef ik niet te pinken? Want in feite rijd je dan ook heel klein beetje naar rechts eerst.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Twijfel i.v.m. oversteekplaats + enkele andere vragen

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 06 aug 2019, 21:31 Inderdaad weer rare situatie. Dus als ik het goed begrijp pink ik als ik rechts ga en als ik rechtdoor ga hoef ik niet te pinken? Want in feite rijd je dan ook heel klein beetje naar rechts eerst.
Ah neen, je moet naar rechts - de overbodige pijl verplicht je daartoe ...
Plaats reactie