Keren in een smalle straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Keren in een smalle straat

Bericht door Schwarzkopf »

Dag allen,

Even een klein vraagje over het keermanoeuvre.

Is het ok om bij het keren tot in de goot te rijden en zelfs even tegen (niet op) de stoeprand te rijden?

Ik vraag me ook af wat je best doet als je gevraagd wordt te keren en er een wagen achter je rijdt. Pink je dan eerst naar rechts en stop je om te kijken of de wagen achter je je voorbij wil rijden? En als hij dit niet doet, begin je pas dan met het uitwijken naar links?

Als het echt een smalle straat is en de auto achter je niet voorbij kan heeft het geen zin om te wachten neem ik aan en mag je meteen naar links pinken en uitwijken (zonder eerst rechts te pinken)?

Is de stoeprand aftasten met je wiel ook toegelaten bij het parkeren?

Alvast bedankt voor de hulp!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Keren in een smalle straat

Bericht door Jozef »

Schwarzkopf schreef: 31 jul 2019, 12:50 Is het ok om bij het keren tot in de goot te rijden en zelfs even tegen (niet op) de stoeprand te rijden?
Ja, maar doe het zachtjes, en rijdt natuurlijk alleen maar nagenoeg haaks tegen de rand van het trottoir.
Ik vraag me ook af wat je best doet als je gevraagd wordt te keren en er een wagen achter je rijdt. Pink je dan eerst naar rechts en stop je om te kijken of de wagen achter je je voorbij wil rijden? En als hij dit niet doet, begin je pas dan met het uitwijken naar links?
Je kan eerst naar rechts pinken en met je arm door het zijvenster teken doen dat de andere mag voorbijkomen. Tijdens het uitvoeren van een maneuver (zoals keren) moet je immers aan alle andere weggebruikers voorrang verlenen

Duidelijker om aan te geven dat je een maneuver gaat uitvoeren zijn de 4 richtingsaanwijzers, maar dat is verboden.
Als het echt een smalle straat is en de auto achter je niet voorbij kan heeft het geen zin om te wachten neem ik aan en mag je meteen naar links pinken en uitwijken (zonder eerst rechts te pinken)?
Juist. Uiteindelijk zorg je dan op die manier dat het keren andere weggebruikers niet meer dan onvermijdbare hinder bezorgt.
Is de stoeprand aftasten met je wiel ook toegelaten bij het parkeren?
Je bedoelt met het wiel nagenoeg evenwijdig met de rand van het trottoir? Ja, dat is toegelaten. En de volgende keer dat je je wagen voor nazicht naar de werkplaats brengt, word je meteen zeer goed bevriend met de garagehouder, want dan moeten de diverse elementen van de voortrein en eventueel van de achtertrein opnieuw ingesteld worden. Bovendien is er meestal wel minstens één onderdeel verbogen, zodat het vervangen moet worden. Doe je dat alles niet, dan wordt je een goede klant bij de bandenboer, en eventueel bij de carrosseriebouwer als de wagen erdoor uit de bocht gaat.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Keren in een smalle straat

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 31 jul 2019, 12:50 Is het ok om bij het keren tot in de goot te rijden en zelfs even tegen (niet op) de stoeprand te rijden?
Als je de goot voelt, kan je ook al stoppen.
Maar zachtjes tégen de borduur rijden mag.

Uitkijken: Op trottoir is game over ...
Ik vraag me ook af wat je best doet als je gevraagd wordt te keren en er een wagen achter je rijdt. Pink je dan eerst naar rechts en stop je om te kijken of de wagen achter je je voorbij wil rijden?
Dat is de normale manier om het manoeuvre uit te voeren ...
En als hij dit niet doet, begin je pas dan met het uitwijken naar links?
Als het echt een smalle straat is en de auto achter je niet voorbij kan
In dergelijke straat ga je niet gevraagd worden om te keren ...


Is de stoeprand aftasten met je wiel ook toegelaten bij het parkeren?
:?:
Bedoeling op examen is parkeren in S-beweging
Waarbij je terug- en bijstuurt ifv hoe dicht je tegen de trottoirrand gaat komen ...

Ook hier: licht tegen borduur kan, op trottoir is game over.
Plaats reactie