Stoppen voor voetganger?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Dommerik

Stoppen voor voetganger?

Bericht door Dommerik »

Ik ben gisteren een oefenrit gaan doen, en ik kwam het volgende tegen:
Een vrouw stak over op een baan met 3 rijvakken (middelste was voor bus) en zij ging net op het middelste rijvak stappen. (Ze stak trouwens over 3 meter naast een zebrapad.) Ik ben toen gestopt (niet super rustig, maar ook niet plots) op een punt waar de mensen achter mij eigenlijk niet zouden verwachten dat ik zou stoppen. Was dit de juiste reactie?
Dommerik

Re: Stoppen voor voetganger?

Bericht door Dommerik »

En nog iets, moet ik per se altijd naar rechts pinken als ik auto’s heb voorgestoken? Op de rijschool zeiden ze altijd van niet, maar wil toch zeker zijn dat ze mij hiervoor niet kunnen buizen...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stoppen voor voetganger?

Bericht door Inazuma »

Moeilijk te zeggen zonder de omstandigheden te zien

Voetgangers gaan soms al de rijbaan op (zeker als die breed is) om dan àchter jou verder over te kunnen steken .
Het "gat" in het autoverkeer van één kant kan groot genoeg zijn om gemakkelijk een halve rijbaan over te steken, maar niet voor de ganse rijbaan + nog wat veiligheidsmarge.
Als je dan stopt gooi je heel dat plan overhoop :wink:

Als je denkt dat een voetganger verder gaat oversteken en er daardoor gevaar ontstaat dat die voor (en vervolgens onder) je auto kan terechtkomen, dan stop je ...

Niks gebeurd
Terug wat gas geven en je rijdt terug ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stoppen voor voetganger?

Bericht door Inazuma »

Dommerik schreef: 16 jul 2019, 18:55 En nog iets, moet ik per se altijd naar rechts pinken als ik auto’s heb voorgestoken? Op de rijschool zeiden ze altijd van niet, maar wil toch zeker zijn dat ze mij hiervoor niet kunnen buizen...
In principe moet elke zijdelingse verplaatsing aangekondigd worden ...
Ook om weer naar rechts te gaan

In praktijk doet men dat vaak niet, en nog veel minder wanneer men weer naar een normale rijpositie rechts op de rijbaan opschuift na voorbijrijden van een stilstaand of geparkeerd voertuig - dat is een verplichting, dus iedereen verwacht ook dat je weer naar rechts gaat.
Dus ja, dat schiet er wel eens over.
In sommige straten ben je dan nagenoeg continu aan 't pinken :roll:
Je gaat er niet voor neergebliksemd worden als je eens vergeet te pinken in die omstandigheden.

Als er rechts een zijstraat is, kan pinken zelfs de indruk wekken dat je wil afslaan terwijl dat niet de bedoeling is.


Na inhalen, zeker wel pinken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stoppen voor voetganger?

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Van zodra een voetganger op het punt staat om zich op de rijbaan te begeven om over te steken aan een oversteekplaats zonder verkeerslichten, en uiteraard wanneer de voetganger zich op die oversteekplaats bevindt, moet je voorrang verlenen.
Het maakt niet uit hoeveel rijstroken er zijn.

Na het voorbijrijden van geparkeerde auto's op de rijbaan doe je een zijdelingse verplaatsing naar rechts en moet je in principe pinken volgens de wegcode.
In de praktijk wordt dat weinig gedaan en op examens is dit niet noodzakelijk.
Als je dan toch zou pinken doe dat dan kort (2 keer of zo) gewoon met de vinger licht op de richtingaanwijzer, zonder te klikken.

Vóórdat je die geparkeerde auto's gaat voorbijrijden ga je een zijdelingse verplaatsing naar links maken en dan MOET je pinken, hetgeen in de praktijk te weinig gebeurt. Op examens moet je eerst in de binnen- en linkse spiegel kijken, tijdig pinken naar links en dan opschuiven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Stoppen voor voetganger?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 17 jul 2019, 00:09
wegcode.be schreef:40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Van zodra een voetganger op het punt staat om zich op de rijbaan te begeven om over te steken aan een oversteekplaats zonder verkeerslichten, en uiteraard wanneer de voetganger zich op die oversteekplaats bevindt, moet je voorrang verlenen.
Het maakt niet uit hoeveel rijstroken er zijn.
Zeer juist. Ook al is de rijbaan 20 meter breed en heeft ze 6 rijstroken, moeten alle bestuurders stoppen om een voetganger die zich op die oversteekplaats bevindt of op het punt staat er zich op te begeven, voorrang te verlenen, ongeacht of hij ten opzichte van jouw rijrichting van links of van rechts komt. Ook al is de voetganger jouw auto al voorbij op de oversteekplaats: hij kan schrikken van een voertuig dat geen voorrang geeft en daardoor terugkeren op zijn stappen.

Stel je een weg met één rijstrook in elke rijrichting voor. Een voetganger wil zich links ten opzichte van jouw voertuig op de oversteekplaats begeven, maar jij en je achterliggers denken: "Ach, we kunnen nog gemakkelijk doorrijden". De voetganger kan dan niet weten of het wel veilig is het oversteken te beginnen, want ook al stoppen de bestuurders die links van hem aankomen, heeft hij geen enkele zekerheid dat de bestuurders die van rechts komen ook zullen stoppen en hij niet vast komt te staan in het midden van de weg.
Plaats reactie