Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik weet dat er hier veel topics zijn ivm angst en auto rijden, maar ik vind ze niet terug.

Vrijdag heb ik, omdat het moest, alleen op de baan gereden. Ik heb door een jaar niet te kunnen rijden echt heel weinig auto ervaringen. 30 juli start ik met 6u rijlessen om er weer in te komen. Ik weet dat de beste les is, het gewoon doen en veel oefenen. Maar dat is nu juist het probleem. Sinds vrijdag weet ik eigenlijk dat ik het kan.. Maar toch zie ik er telkens weer tegen op om in de auto te kruipen. Vooral door het verkeer.. ik ga het liefst momenten uitzoeken met weinig verkeer. Maar ook moet ik het durven en kunnen als er veel verkeer is op de baan.

Iemand tips om van mijn angst af te geraken? Ik wil zo graag zelfzekerd de baan op. Bij het minste dat ik sukkel voor ik me al een mislukkeling
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 11 jul 2019, 14:17 Ik heb door een jaar niet te kunnen rijden echt heel weinig auto ervaringen.
Aangezien je voordien duidelijk ook nog maar weinig rij-ervaring had, is een jaar niet auto-rijden desastreus voor wat je reeds kon.
Het was nog geen routine, je was het eigenlijk nog aan het leren -zelfs met definitief rijbewijs- en dan een jaar niet rijden...

Het is dan ook totaal niet verwonderlijk of abnormaal dat je je onzeker voelt, dat het niet allemaal goed meer lijkt te lukken.


Slimme beslissing om een aantal lesuren bij de rijschool te gaan volgen
Je zal je daar ongetwijfeld beter bij & door voelen
Zeg tegen de instructeur ook waarom je weer met rijschool gaat rijden

Ik weet dat de beste les is, het gewoon doen en veel oefenen.
ik ga het liefst momenten uitzoeken met weinig verkeer.
Je hebt je rijbewijs toch al, of heb je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider :?:

Toch is dat wat je zal moeten doen hoor
Op rustig moment & wegen beginnen, (zelf)vertrouwen opbouwen, standaardhandelingen terug gewoon worden, ... en stilaan wat drukkere momenten / wegen opzoeken .

Kan je iemand vragen om mee te rijden :?:

Je kan ook terug een L hangen (dat mag ook met definitief rijbewijs) ... geeft wat meer krediet als je ergers wat sukkelt.
Sinds vrijdag weet ik eigenlijk dat ik het kan.. Maar toch zie ik er telkens weer tegen op om in de auto te kruipen.
Tuurlijk kan je dat, je kon het voor die lange onderbreking toch al ?
En vrijdag ook, met mss wat haperingen, maar goed ... 't is toch gegaan ? En je hebt het gedaan ...

Je gaat dat dus ook terug kunnen ...


Als de verkeersregels wat vager zijn geworden, overloop die dan zeker ook nog eens
Gast

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 11 jul 2019, 16:01
Gast schreef: 11 jul 2019, 14:17 Ik heb door een jaar niet te kunnen rijden echt heel weinig auto ervaringen.
Aangezien je voordien duidelijk ook nog maar weinig rij-ervaring had, is een jaar niet auto-rijden desastreus voor wat je reeds kon.
Het was nog geen routine, je was het eigenlijk nog aan het leren -zelfs met definitief rijbewijs- en dan een jaar niet rijden...

Het is dan ook totaal niet verwonderlijk of abnormaal dat je je onzeker voelt, dat het niet allemaal goed meer lijkt te lukken.


Slimme beslissing om een aantal lesuren bij de rijschool te gaan volgen
Je zal je daar ongetwijfeld beter bij & door voelen
Zeg tegen de instructeur ook waarom je weer met rijschool gaat rijden

Ik weet dat de beste les is, het gewoon doen en veel oefenen.
ik ga het liefst momenten uitzoeken met weinig verkeer.
Je hebt je rijbewijs toch al, of heb je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider :?:

Toch is dat wat je zal moeten doen hoor
Op rustig moment & wegen beginnen, (zelf)vertrouwen opbouwen, standaardhandelingen terug gewoon worden, ... en stilaan wat drukkere momenten / wegen opzoeken .

Kan je iemand vragen om mee te rijden :?:

Je kan ook terug een L hangen (dat mag ook met definitief rijbewijs) ... geeft wat meer krediet als je ergers wat sukkelt.
Sinds vrijdag weet ik eigenlijk dat ik het kan.. Maar toch zie ik er telkens weer tegen op om in de auto te kruipen.
Tuurlijk kan je dat, je kon het voor die lange onderbreking toch al ?
En vrijdag ook, met mss wat haperingen, maar goed ... 't is toch gegaan ? En je hebt het gedaan ...

Je gaat dat dus ook terug kunnen ...

Als de verkeersregels wat vager zijn geworden, overloop die dan zeker ook nog eens
Ik ben super blij met uw reactie. Ik kan er niet met veel mensen over praten omdat ze geen begrip tonen. Ze zeggen dan van ja na een jaar zou dat niet verleerd moeten zijn. En nee dat is waar, maar ik moet er terug in komen. Terug zeker worden.
Ik heb vorig jaar mijn 20 uren behaald. Mijn ouders waren overtuigd dat ik pas een auto zou krijgen als ik mijn vast rijbewijs zou hebben. Maar ik moest toch oefenen? Dus, na mijn 20 uren direct examen gedaan omdat mijn rijbewijs 36 maanden verviel, op de rijschool hadden ze met niet verteld dat ik een rijbewijs kon nemen van 18 maanden.. dus hebben ze een examen vast gelegd. Ik was er niet door wegens te veel stress. Na een jaar zagen, eindelijk een auto gekregen. Mijn ouders willen me niet leren oefenen omdat ze “schrik” hebben om mij te leren oefenen. Ze zeggen dat niet, maar ik merk het wel aan hun gedrag en gezichtsuitdrukkingen. Ik heb een paar x met mijn vriend geoefend op een industrieplein, maar mijn vriend mag me niet leren rijden omdat hij zelf nog met een L rijd. Dus ik moet het eigenlijk alleen doen.
Ik ben een meisje met zéér weinig zelfvertrouwen. Maandag ook eens naar de winkel gereden, maar toch weer met een bonkend hart. Ik weet dat ik niet naar het verkeer achter me moet kijken en er mij niets moet van aantrekken, maar toch doe ik dat. Ik kan er niet aan doen. Dus ondanks de weinig ervaring en dat mijn rijbewijs verloopt in december. Heb ik er voor gekozen om extra rijlessen te volgen, om terug weer wat zekerder te worden en zodat de rijinstructeur kan zie wat mijn fouten zijn bij het schakelen enzo.. ik denk dat ik vanaf dan terug al wat meer zelfvertrouwen zal hebben om er in te vliegen. Nu maandag dat komt moet ik om 7u beginnen dus om 6u20 is er niet zo veel verkeer op de baan en zal me dat wel lukken.
Mijn ouders lachen me ook uit als iets niet direct lukt , uitlachen is een groot woord, maar ik wil maar zeggen dat ze denken dat dat allemaal van de eerste keer zou moeten lukken. Zeker de simpelste dingen. Als ik iets fout doe zouden ze kunnen reageren van alez waarom doede da zo. Dat moet toch zo niet, dat moede toch weten. alez echt zo demotiverend.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door de rijprof »

Mijn ouders lachen me ook uit als iets niet direct lukt , uitlachen is een groot woord, maar ik wil maar zeggen dat ze denken dat dat allemaal van de eerste keer zou moeten lukken. Zeker de simpelste dingen. Als ik iets fout doe zouden ze kunnen reageren van alez waarom doede da zo. Dat moet toch zo niet, dat moede toch weten. alez echt zo demotiverend.
Nu begrijp ik goed waarom je zelfvertrouwen daalt.
Heb ik er voor gekozen om extra rijlessen te volgen, om terug weer wat zekerder te worden
Zeer goede beslissing. :wink:
Je zal snel ondervinden dat het vertrouwen terug komt en de angst verdwijnt, zodat je het gevoel krijgt:"Ja, dat kan ik ook alleen".
Veel succes!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Schwarzkopf »

Gast schreef: 11 jul 2019, 14:17 Hallo,

Ik weet dat er hier veel topics zijn ivm angst en auto rijden, maar ik vind ze niet terug.

Vrijdag heb ik, omdat het moest, alleen op de baan gereden. Ik heb door een jaar niet te kunnen rijden echt heel weinig auto ervaringen. 30 juli start ik met 6u rijlessen om er weer in te komen. Ik weet dat de beste les is, het gewoon doen en veel oefenen. Maar dat is nu juist het probleem. Sinds vrijdag weet ik eigenlijk dat ik het kan.. Maar toch zie ik er telkens weer tegen op om in de auto te kruipen. Vooral door het verkeer.. ik ga het liefst momenten uitzoeken met weinig verkeer. Maar ook moet ik het durven en kunnen als er veel verkeer is op de baan.

Iemand tips om van mijn angst af te geraken? Ik wil zo graag zelfzekerd de baan op. Bij het minste dat ik sukkel voor ik me al een mislukkeling
Ik ben zelf leerling-chauffeur en wat mij helpt om me zelfzekerder te voelen is de route die je gaat rijden vooraf even overlopen op bv google maps (street view). Zeker als je ergens naartoe moet waar je nog nooit geweest bent, kan het enorm helpen om op voorhand al te weten hoe de complexere kruispunten op je route georganiseerd zijn, zodat je meteen weet waar je moet voorsorteren, of je op een voorrangsweg rijdt etc.

Naarmate je zelfzekerheid omhoog gaat, zal je zien dat je die voorafgaande check minder en minder nodig hebt.

Zeker niets aantrekken van ongeduldig verkeer rondom je. De tip om terug een L te hangen, is enerzijds goed maar anderzijds valt het me op dat voor veel mensen een L teken al voldoende lijkt om ongeduldig te worden, je voorbij te steken waar het niet mag (terwijl je zelf al de max snelheid rijdt) etc. Triest in feite om te zien hoe weinig begrip er op de weg is voor nieuwkomers. Niets van aantrekken dus, heel vaak zijn zij in fout!

Succes!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 11 jul 2019, 17:10 Ze zeggen dan van ja na een jaar zou dat niet verleerd moeten zijn.
Absoluut wel, net gezien je weinige ervaring voordien.
En nee dat is waar, maar ik moet er terug in komen. Terug zeker worden.
Idd
Ik heb vorig jaar mijn 20 uren behaald. Mijn ouders waren overtuigd dat ik pas een auto zou krijgen als ik mijn vast rijbewijs zou hebben. Maar ik moest toch oefenen? Dus, na mijn 20 uren direct examen gedaan omdat mijn rijbewijs 36 maanden verviel, op de rijschool hadden ze met niet verteld dat ik een rijbewijs kon nemen van 18 maanden.. dus hebben ze een examen vast gelegd.
Als ze weten dat je niet kan verder oefenen met een auto, is dat niet zo'n gekke beslissing hoor.
Omwille van wat je zelf gemerkt hebt: als je niet verder kan oefenen, verdwijnt wat je net hebt aangeleerd ook weer .

Vroeger was er trouwens een mogelijkheid om 20u les te volgen, en dan meteen examen te doen.
Ik heb een paar x met mijn vriend geoefend op een industrieplein, maar mijn vriend mag me niet leren rijden omdat hij zelf nog met een L rijd.
Ik weet niet wat je met een "industrieplein" bedoelt, maar je vriend mag niet bij in je auto zitten op de openbare weg

Als je ergens zomaar een parking oid kan oprijden, beschouw het dan maar als openbaar.

ik denk dat ik vanaf dan terug al wat meer zelfvertrouwen zal hebben om er in te vliegen.
Da's de spirit
Vragen wat je fout doet, hoe het goed moet, en na de lessen daarop oefenen
En oefenen ...
Ervaring en zelfvertrouwen tanken.
Dat doe je door ... te oefenen

Mijn ouders lachen me ook uit als iets niet direct lukt , uitlachen is een groot woord, maar ik wil maar zeggen dat ze denken dat dat allemaal van de eerste keer zou moeten lukken.
Dat gaat zo dus niet hé
Dan moest je het niet leren , dan was de tweede keer al perfect . :roll:
Totaal onrealistisch.

Ook na jàren rijden maken mensen nog wel eens fouten

Als ik iets fout doe zouden ze kunnen reageren van alez waarom doede da zo. Dat moet toch zo niet, dat moede toch weten. alez echt zo demotiverend.
Iets aanleren is niet iedereen gegeven ...
Dat iets niet klopt merk je wslk zelf ook wel - bedoeling is dat ze je leerden hoe het dan wél moest natuurlijk ...

Kost tijd, geduld, moeite


Succes !
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 12 jul 2019, 08:41 Zeker niets aantrekken van ongeduldig verkeer rondom je.
Je doet dat onwillekeurig toch altijd, en je moet ook rekening houden met hun aanwezigheid, maar zorg dat het van je af schuift

Als ze voorbij willen, laat ze ...

De tip om terug een L te hangen,
Gast rijdt blijkbaar nog met voorlopig rijbewijs - was niet helemaal duidelijk- dus de L moet :wink:

is enerzijds goed maar anderzijds valt het me op dat voor veel mensen een L teken al voldoende lijkt om ongeduldig te worden, je voorbij te steken waar het niet mag (terwijl je zelf al de max snelheid rijdt) etc.
In 't oog houden, maar gewoon laten doen ...

Ik heb lang met een L gereden terwijl ik iemand leerde rijden (ook onzeker, te beredeneerd ipv go with the flow, wat schrik, veel tijd & rij-ervaring nodig ...)

Viel eigenlijk goed mee IMO wat betreft reactie van andere weggebruikers.
Nochtans in een druk-druk-druk regio
Gast

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 12 jul 2019, 10:48
Gast schreef: 11 jul 2019, 17:10 Ze zeggen dan van ja na een jaar zou dat niet verleerd moeten zijn.
Absoluut wel, net gezien je weinige ervaring voordien.
En nee dat is waar, maar ik moet er terug in komen. Terug zeker worden.
Idd
Ik heb vorig jaar mijn 20 uren behaald. Mijn ouders waren overtuigd dat ik pas een auto zou krijgen als ik mijn vast rijbewijs zou hebben. Maar ik moest toch oefenen? Dus, na mijn 20 uren direct examen gedaan omdat mijn rijbewijs 36 maanden verviel, op de rijschool hadden ze met niet verteld dat ik een rijbewijs kon nemen van 18 maanden.. dus hebben ze een examen vast gelegd.
Als ze weten dat je niet kan verder oefenen met een auto, is dat niet zo'n gekke beslissing hoor.
Omwille van wat je zelf gemerkt hebt: als je niet verder kan oefenen, verdwijnt wat je net hebt aangeleerd ook weer .

Vroeger was er trouwens een mogelijkheid om 20u les te volgen, en dan meteen examen te doen.
Ik heb een paar x met mijn vriend geoefend op een industrieplein, maar mijn vriend mag me niet leren rijden omdat hij zelf nog met een L rijd.
Ik weet niet wat je met een "industrieplein" bedoelt, maar je vriend mag niet bij in je auto zitten op de openbare weg

Als je ergens zomaar een parking oid kan oprijden, beschouw het dan maar als openbaar.
Inderdaad dat mag niet , maar hij is de enige die me wilt leren rijden. Dus hebben we het risico genomen.Nu moet ik het alleen doen en is het een kwestie van veel te oefenen
ik denk dat ik vanaf dan terug al wat meer zelfvertrouwen zal hebben om er in te vliegen.
Da's de spirit
Vragen wat je fout doet, hoe het goed moet, en na de lessen daarop oefenen
En oefenen ...
Ervaring en zelfvertrouwen tanken.
Dat doe je door ... te oefenen

Mijn ouders lachen me ook uit als iets niet direct lukt , uitlachen is een groot woord, maar ik wil maar zeggen dat ze denken dat dat allemaal van de eerste keer zou moeten lukken.
Dat gaat zo dus niet hé
Dan moest je het niet leren , dan was de tweede keer al perfect . :roll:
Totaal onrealistisch.

Ook na jàren rijden maken mensen nog wel eens fouten

Als ik iets fout doe zouden ze kunnen reageren van alez waarom doede da zo. Dat moet toch zo niet, dat moede toch weten. alez echt zo demotiverend.
Iets aanleren is niet iedereen gegeven ...
Dat iets niet klopt merk je wslk zelf ook wel - bedoeling is dat ze je leerden hoe het dan wél moest natuurlijk ...

Kost tijd, geduld, moeite


Succes !
Gast

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Gast »

Zondag eens tot bij mijn ouders gereden en gisteren naar het werk. Het lukt al iets beter ;) Alleen nog moeilijkheden met achteruit rijden uit een parking. Zeker wanneer ik scheef geparkeerd sta :roll: of wanneer er auto's dicht bij mij staan. Daar moet ik nog op oefenen. Waar ik mij niet kan overzetten zijn die dwaze bestuurders die geen enkele afstand houden en bumperkleven wanneer ik mijn gepaste snelheid rij.

Heb wel nog een vraagje. Er is zo een straat in mijn buurt met kasseistenen. En daar mag je 70 op rijden. Maar ik durf nog niet de volle 70 rijden omdat ik bang ben mijn auto niet onder controle te krijgen. Ik vind dat zo stom dat je op kasseistenen 70 moogt rijden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 16 jul 2019, 14:40 Waar ik mij niet kan overzetten zijn die dwaze bestuurders die geen enkele afstand houden en bumperkleven wanneer ik mijn gepaste snelheid rij.
Laat ze maar doen

En ... blijven oefenen

Maar ik durf nog niet de volle 70 rijden omdat ik bang ben mijn auto niet onder controle te krijgen.
Dan rij je wat trager
zeker als 't nat is


het is niet omdat je 70 mag, dat je 70 moet ...
aanpassen aan omstandigheden, en je rijkunde

Bij kasseien hangt er veel van af hoe ze liggen
Remweg is in elk geval merkelijk langer op kasseien, zeker als ze nat zijn
Gast

Re: Eerste keer alleen rijden ~ Angst

Bericht door Gast »

Nat was het niet. En soms rij ik daar wel eens 50 gewoon omdat het zo een lastige baan is. Mijn auto gaat langs alle kanten als ik daar sneller dan 50 rij. Vandaar ik schrik heb om effectief 70 te rijden, om dan die controle niet meer te hebben.

Ik ga gewoon proberen leren om me niet te veel meer aan te trekken van de bestuurders achter mij.

Agressieve pummels dat het zijn :p
Plaats reactie