Referentiepunt bij fileparkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Referentiepunt bij fileparkeren

Bericht door Schwarzkopf »

Het staat hier wellicht al ergens (doch niet gevonden): hebben jullie tips m.b.t. de referentiepunten bij het achter een wagen parkeren? Meer specifiek zou ik graag een vast referentiepunt hebben om te weten wanneer ik de banden terug recht moet zetten (om even recht achteruit te rijden alvorens terug te draaien) in een situatie waarbij er achter de wagen zeer veel ruimte is.

Gewoonlijk baseer ik mij op de auto waarvoor ik inparkeer (die dan in mijn linkerbuitenspiegel opdoemt) maar als er geen auto staat valt dat referentiepunt weg... Ik weet dat je volgens een hoek van 45 garden moet inparkeren maar dat is me iets te abstract om het manoeuver steeds perfect uit te voeren.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Referentiepunt bij fileparkeren

Bericht door Jozef »

Oei, dat parkeren lijkt een beetje chaotisch geworden te zijn... :D
Schwarzkopf schreef: 10 jul 2019, 18:38 Meer specifiek zou ik graag een vast referentiepunt hebben om te weten wanneer ik de banden terug recht moet zetten (om even recht achteruit te rijden alvorens terug te draaien)
Niks even recht achteruit rijden. Als dat nodig is, stond je veel te ver naar links ten opzichte van de wagen achter dewelke je wil parkeren.
in een situatie waarbij er achter de wagen zeer veel ruimte is.
Hoeveel ruimte is er? 100 meter? Dan kan je beter gewoon vooruit rijdend achter die wagen gaan parkeren.
Gewoonlijk baseer ik mij op de auto waarvoor ik inparkeer (die dan in mijn linkerbuitenspiegel opdoemt) maar als er geen auto staat valt dat referentiepunt weg...
Vandaag staat er een kleine auto van amper 1,50 m breed met zijn rechterwielen bijna tegen de boordstenen. Morgen staat er een grote auto van bijna 2 meter breed met zijn rechterwielen een slordige 50 cm van de boordstenen. Totaal verschil: ongeveer 1 meter! Vergeet dat referentiepunt dus al maar.
Ik weet dat je volgens een hoek van 45 garden moet inparkeren maar dat is me iets te abstract om het manoeuver steeds perfect uit te voeren.
45°, dat is het midden van een rechte hoek. Teken een vierkant en daarin een diagonaal van één hoek naar de tegenoverliggende hoek: dat is 45°. Ga een kamer binnen die 4 m lang en 4 m breed is en ga van één hoek naar de tegenoverliggende hoek: dat is 45°.

Je hoeft die hoek niet te gaan opmeten met een gradenboog hoor, zo perfect moet het niet zijn.
  1. Stop zodanig naast de wagen achter dewelke je wil parkeren, dat het midden van je rechter achterwiel zich ter hoogte van de achterkant van die wagen bevindt.
  2. Stuurwiel volledig naar rechts draaien en achteruit rijden tot de auto in een hoek van 45° staat.
  3. Stuurwiel volleldig naar links draaien en achteruit rijden tot de auto evenwijdig met de as van de rijbaan staat. Daarbij opletten dat je rechter voorkant de linker achterkant van de wagen vóór jou niet raakt.
Nog een beetje vooruit rijden ter afronding, en klaar is kees.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Referentiepunt bij fileparkeren

Bericht door de rijprof »

Misschien helpt dit:
www.derijprof.be/detailmanP.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Referentiepunt bij fileparkeren

Bericht door Inazuma »

Zonder referentiepunten voor/achter, moet je kijken naar waar je achterwiel aan het rijden is , en hoe ver het nog van de borduur af is ...
Kijk daar naar wanneer je wél referentiepunten hebt
Dan weet je ook wanneer je ongeveer moet beginnen terugsturen zonder die referentiepunten.

Referentiepunten staan trouwens vaak zelf kaduul geparkeerd 8)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Referentiepunt bij fileparkeren

Bericht door de rijprof »

moet je kijken naar waar je achterwiel aan het rijden is , en hoe ver het nog van de borduur af is ...
Juist, ik denk dat dat de essentie is.
Daarom schreef ik ook in mijn filmpje:
dicht naar de boord sturen, controleer met R-spiegel en stuur bij
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Referentiepunt bij fileparkeren

Bericht door Schwarzkopf »

Dank allen voor de nuttige tips!

Mijn ervaring is dat ik toch een stukje rechtdoor moet rijden alvorens ik het stuur naar links draai, anders zou ik de auto voor me raken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Referentiepunt bij fileparkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Als referentiepunt kan je de boordsteen (of de goot) gebruiken.
Die zie je in jou zijspiegel nadat je 45° hebt genomen.
Rij een stukje achteruit tot dat die boordsteen niet meer in je spiegel zichtbaar is en draai dan alles af.
Kom je dan goed uit is dit een referentiepunt wat nooit liegt. :idea:

Kom je niet goed uit dan doe je het opnieuw maar je telt er 10cm bij.
Het resultaat gaat dan zijn dat je 10 cm dichter bij de boordsteen terecht komt.
Nog niet goed? weer opnieuw maar met 20cm er bij.

Kom je dan wel goed, is jou referentie punt:
Boorsteen uit je zijspiegel + 20 cm.

Werkt zo wel voor links of rechts parkeren en je referentie punt verandert nooit.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie