Van 2de naar 1ste versnelling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Van 2de naar 1ste versnelling

Bericht door Schwarzkopf »

Een vraagje over het terugschakelen van 2de naar 1ste. Ik lees dat 1ste versnelling enkel bedoeld is om stapvoets in file te rijden, te manoeuvreren en vanuit stilstand te vertrekken. Ik vraag mij echter af wat met 'vanuit stilstand' bedoeld wordt.

Stel je nadert een T-kruispunt waar je voorrang moet verlenen. Je schakelt terug naar 2de en remt verder af. Aan het kruispunt rijd je zo traag dat je de koppeling moet induwen. Je hebt echter geen stopbord en er blijkt geen verkeer te zijn op de andere baan. Je kan m.a.w. "doorstarten". Is het OK om in zo'n situatie, wanneer je auto nog langzaam voortbeweegt en je opnieuw wil vertrekken, terug te schakelen naar 1ste? Als ik in zo'n situatie probeer door te starten in 2de trilt mijn wagen meestal...

Of bedoelt men met "vanuit stilstand" dat de wagen effectief volledig stil moet staan? Alsof er een stopbord op het kruispunt zou staan dus.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Van 2de naar 1ste versnelling

Bericht door Jozef »

Als de wagen trilt wanneer je in 2de versnelling probeert door te starten, dan is je snelheid duidelijk te laag voor de 2de versnelling, en onstaat abnormale slijtage van de drijfstanglagers. Sommigen proberen dit dan op te vangen door de koppeling te laten slippen tot de wagen weer snel genoeg rijdt, wat uiteraard tot onnodige slijtage van de koppeling leidt.

Schakel gerust terug naar 1ste versnelling, dat is al vele jaren een versnelling zoals al de andere vooruitversnellingen. Het koppelen doe je liefst zorgvuldig: hoe lager de versnelling, hoe gevoeliger de wagen is aan fouten zoals teveel of te weinig gas geven, te snel koppelen, of gas geven en koppelen niet op het optimale tijdstip doen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Van 2de naar 1ste versnelling

Bericht door Schwarzkopf »

Dat is duidelijk. Danku!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Van 2de naar 1ste versnelling

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 07 jul 2019, 11:09 Dat is duidelijk. Danku!
Hou er wel rekening mee dat het de lastigste terugschakel beweging is ... :wink:
Eerste is doorgaan een erg korte versnelling, je gaat dus merkelijk wat meer gas moeten geven terwijl je de koppeling weer laat opkomen - anders gaat het lijken alsof je remt, gas gaat erg gevoelig zijn, teveel, of slechte balans tussen koppeling en gas, kan betekenen dat je auto gaat "bokken" - druk dan meteen koppeling in.
Het kan zeker, maar er is wat meer voetengevoel voor nodig
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Van 2de naar 1ste versnelling

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 08 jul 2019, 08:30 Hou er wel rekening mee dat het de lastigste terugschakel beweging is ... :wink:
[...]
Het kan zeker, maar er is wat meer voetengevoel voor nodig
Inderdaad. Het is één van de rijvaardigheden waar het kaf van het koren gescheiden wordt. Maar er is nog geen meester uit de lucht gevallen. Oefening baart kunst.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Van 2de naar 1ste versnelling

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 09 jul 2019, 13:04
Inazuma schreef: 08 jul 2019, 08:30 Hou er wel rekening mee dat het de lastigste terugschakel beweging is ... :wink:
Inderdaad. Het is één van de rijvaardigheden waar het kaf van het koren gescheiden wordt. Maar er is nog geen meester uit de lucht gevallen. Oefening baart kunst.
LOL :lol:

Dat is 1 van de eerste stoten die ik met een auto uitgehaald heb
Een oude Bedford vrachtwagen terugschakelen naar niet gesynchroniseerde eerste versnelling ... zonder dat de tanden in 't rond vlogen :wink:

Ik dacht dat dat moest om te stoppen
Dus 1 -> 2 , tijd om te stoppen, dus 2 -> 1 en remmen ...
Plaats reactie