Constant stilvallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kannietrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 21:50

Constant stilvallen

Bericht door Kannietrijden »

Ik heb 2 keer het examen gefaald en ben nu 6 uur les aan het bijnemen. Dit moet echter met een wagen van de rijschool. Probleem is dat de koppeling zo gevoelig is dat ik er constant mee stilval. Ik mag gelukkig wel het examen afleggen met mijn eigen wagen. Ik had graag de lessen ook met mijn eigen wagen gehad maar dat mag niet volgens de vrouw van de rijschool. Ik vind dat dit het nog moeilijker maakt om te slagen pff...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Constant stilvallen

Bericht door de rijprof »

Meestal is stilvallen te wijten aan het te snel laten opkomen van de koppeling. Wanneer je het koppelingspedaal iets trager laat opkomen, zul je ook beter het aangrijpingspunt aanvoelen. Aan het aangrijpingspunt koppelingspedaal heel even stilhouden tot je loopsnelheid krijgt en dan verder rustig volledig laten opkomen (eventueel met een vleugje gas erbij).
Ik veronderstel dat je deze uitleg toch al gehad hebt van jouw instructrice en dat je er dan specifiek moet op oefenen.

kijk eens op: http://www.derijprof.be/rijtech/vertrekken.mp4
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: Constant stilvallen

Bericht door Fiesta »

Het is niet erg als je een keer op het examen stiltvalt...
Mijn eerste examen ben ik tot drie keer stilgevallen maar dat was vanwege de zenuwen die ik op dat moment niet onder controle kreeg.
Daar werd ik ook niet op beoordeeld, want je bent immers een leerling die gewoon moet laten zien dat je je veilig kan verplaatsen op de openbare weg.
Zelfs de beste chauffeurs vallen af en toe wel een keer stil.
Auto's die op diesel rijden, zijn meestal wel iets gevoeliger: je moet iets minder gas geven om te vertrekken.

Benut de 6 uren rijles die je gaat krijgen.
Tijdens de lessen heb ik zelf veel kunnen bijleren.
Ik was pas bij de vierde poging geslaagd.
Laat je dus niet ontmoedigen als het nu even niet lukt.
De aanhouder wint toch altijd!

Post misschien ook eens je examenblad.
Zo kunnen we je wat tips geven.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Constant stilvallen

Bericht door Inazuma »

Kannietrijden schreef: 02 jul 2019, 01:24 Ik heb 2 keer het examen gefaald en ben nu 6 uur les aan het bijnemen. Dit moet echter met een wagen van de rijschool. Probleem is dat de koppeling zo gevoelig is dat ik er constant mee stilval.
Is jouw auto een diesel toevallig, en die van de rijschool benzine ?

Je zal altijd even moeten wennen aan een ander voertuig
Is ook zo als je een nieuwe auto koopt, of met andermans auto rijdt ...
Ik mag gelukkig wel het examen afleggen met mijn eigen wagen. Ik had graag de lessen ook met mijn eigen wagen gehad maar dat mag niet volgens de vrouw van de rijschool. Ik vind dat dit het nog moeilijker maakt om te slagen pff...
Die lessen dienen om de fouten op te sporen in de manier waarop je rijdt
Het maakt dus niet echt uit of die met jouw of een andere auto gebeuren
Maar voor de rijschool moet het verzekeringstechnisch wél met hun voertuig (met dubbele bediening ...)
Plaats reactie