Wat mag en mag niet bij een bocht

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anoniem123
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2019, 13:13

Wat mag en mag niet bij een bocht

Bericht door Anoniem123 »

Hallo,

Eerst en vooral wil ik degene die het mogelijk maken om vragen te kunnen stellen aan professionele i.p.v. aan random mensen op het internet bedanken!

Mijn vraag luidt als volgt:

1) Als ik bijvoorbeeld 50km/h (of meer) rijd, en ik nader een bocht. Mag ik dan mijn koppelingspedaal indrukken om vervolgens lichtjes op de rem te duwen (en soms moet je dan van 3 naar 2 koppelen) of is dat verboden? Dus dit doen net vóór je de bocht tegenkomt. En je voet van je koppelingspedaal pas weghalen als je voorbij de bocht bent (dus tijdens de bocht druk je nog steeds op je koppelingspedaal)

2) Wat als ik op de snelweg rijd en ik nader een bocht, hoe moet ik dit legaal oplossen? Zonder een gevaar te zijn.

Alvast bedankt! :idea:
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Wat mag en mag niet bij een bocht

Bericht door Rafael »

Geen goed idee :wink:

Waarom zou je dat trouwens willen doen? Zelfs op de snelweg? Uit angst om stil te vallen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wat mag en mag niet bij een bocht

Bericht door GRO »

Ik denk dat het toch de moeite zal lonen om ons praktijkboek door te nemen.
Wat jij hierboven vraagt (bocht nemen met ingedrukt koppelingspedaal) valt onder totaal foute remtechniek.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wat mag en mag niet bij een bocht

Bericht door Inazuma »

Anoniem123 schreef: 27 jun 2019, 20:10 1) Als ik bijvoorbeeld 50km/h (of meer) rijd, en ik nader een bocht. Mag ik dan mijn koppelingspedaal indrukken om vervolgens lichtjes op de rem te duwen (en soms moet je dan van 3 naar 2 koppelen) of is dat verboden? Dus dit doen net vóór je de bocht tegenkomt. En je voet van je koppelingspedaal pas weghalen als je voorbij de bocht bent (dus tijdens de bocht druk je nog steeds op je koppelingspedaal)
Gas lossen vanop afstand als je weet dat je zal moeten afslaan ...
Bijremmen met de voet voor zover nodig
Terugschakelen (net) voor de bocht naar gepaste versnelling om de bocht te nemen.


2) Wat als ik op de snelweg rijd en ik nader een bocht, hoe moet ik dit legaal oplossen? Zonder een gevaar te zijn.
Gewoon verder rijden ...

Bij bocht op een afrit
Gas lossen
Bijremmen voor zover nodig
Terugschakelen naar gepaste versnelling bij je snelheid

Het is altijd hetzelfde hoor
Versnelling aanpassen aan de snelheid waarmee je rijdt, én wat je wil doen
Als je wil versnellen, blijf of schakel naar een versnelling waarin je ook echt kàn versnellen.
Verder tuffen: de hoogste versnelling waarin je auto die snelheid aankan
Verder vertragen: schakel terug naar versnelling waarin je nog effectief vertraagt op motor
Plaats reactie