Gps & praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anoniem123
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2019, 13:13

Gps & praktijkexamen

Bericht door Anoniem123 »

Hallo,

Ik heb een aantal vragen mbt de praktijkexamen:

1) Mag ik een navigatiesysteem gebruiken dat niet van de auto zelf is? Bijvoorbeeld gps gebruiken van een tablet of gsm met natuurlijk een houder?

2) Hoe lang moet je rijden met een gps?

3) Als de examinator wat zegt ( bv keer m, ga naar links etc) en ik heb het niet gehoord. Hoe dien ik het aan te geven zonder een gevaar te zijn voor de weg (de examinator zit achter op de bank, niet naast me) ?

Alvast bedankt! :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gps & praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

1) dat mag. Of, je mag ook kiezen om wegwijzers te volgen indien je geen GPS hebt (of niet goed werkt).
2) ongeveer 10 à 15 minuten.
3) Als je iets niet duidelijk is, mag je het altijd vragen aan de examinator. Jouw begeleider mag niets zeggen en geen aanwijzingen geven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: Gps & praktijkexamen

Bericht door Fiesta »

Ik wou nog even op dit onderwerp terugkomen:
zoals misschien jullie weten, heb ik vier pogingen ondernomen om mijn rijbewijs te halen.

Er is mij in die vier examenpogingen nog nooit gevraagd om de GPS verplicht aan te zetten.
De examinator liet mij wel een keuze: of hij zegt je waar je naartoe moet rijden of je zet de GPS aan waarna hij het na 10 minuutjes de instrucies overneemt.

Daarmee wil ik gewoon zeggen: als je mag kiezen, kies dan liever ZONDER GPS.
Waarom?
Sommige GPS-systemen zijn niet allemaal correct. Ze kunnen je bvb. een straat insturen waar je niet in mag (zelf meegemaakt tijdens het oefenen) of ze geven de foutieve snelheid aan (50 als je bvb in een zone 30 rijdt).

Als je nog naar je GPS moet luisteren en daarna borden liggen zoeken en daarna controleren of je wel degelijk een straat in mag rijden, is de kans groter dat je een fout gaat maken.

Dus gewoon een tip vanuit mijn kant: als ik mag kiezen tussen GPS en de instructies van de examinator, kies ik toch het laatste.

Succes!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gps & praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Fiesta schreef: 02 jul 2019, 22:35 Sommige GPS-systemen zijn niet allemaal correct. Ze kunnen je bvb. een straat insturen waar je niet in mag (zelf meegemaakt tijdens het oefenen) of ze geven de foutieve snelheid aan (50 als je bvb in een zone 30 rijdt).
Dat is dan eerder een GPS die niet up-2-date is dan fout :wink:

Wegbeheerders kunnen zoiets trouwens doorgeven, waarna dat redelijk snel in GPS terechtkomt, en nog snelst van al in navigatie-apps
Anoniem123
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2019, 13:13

Re: Gps & praktijkexamen

Bericht door Anoniem123 »

Bedankt voor jullie reacties! :!:

:?: Ik heb een nog een belangrijke en dringende vraag:

Ik vond deze tip op het internet, mag dit gedaan worden?

“ Als je vertrekt vergeet niet om je navigatie gelijk aan te zetten dan kan je daarvandaan spieken over de toegestane snelheid etc. “

Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Gps & praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Als de examinator ziet dat je een "raamplakker" hebt die aanstaat terwijl je op bewegwijzering gaat rijden, kan het zijn dat hij je vraagt om de gps uit te zetten.
Op zich is het niet verboden.

2 bedenkingen heb ik wel.

1) Als je op die manier wilt slagen geef je eigenlijk al toe dat je niet voldoende naar de borden kijkt.
Zorg dat je goed naar de borden kijkt, dan heb je zo een "foefjes" niet nodig. :idea:

2) Er is geen enkele gps -hoe up to date dan ook - die 100% juist zit in het aangeven van snelheden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Anoniem123
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2019, 13:13

Re: Gps & praktijkexamen

Bericht door Anoniem123 »

Bedankt voor je reactie!
Plaats reactie