Tien om te zien

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Tien om te zien

Bericht door Schwarzkopf »

Als leerling-chauffeur zijn er enkele zaken die me nog niet volledig duidelijk zijn. Vergeef me als sommige vragen reeds beantwoord werden in andere topics. Ik heb er heel wat gelezen, maar kan helaas niet alle 80+ pagina’s doornemen :-)

1) Wat is de juiste volgorde van de voeten bij het opschakelen? Wat ik leerde: gas geven, bij voldoende hoog toerental koppeling volledig induwen, gas loslaten, opschakelen, tegelijkertijd koppeling langzaam laten opkomen en opnieuw gas geven. Ik heb geleerd dat je eerst de koppeling moet induwen vooraleer je gas lost om een schokje te vermijden, het is mij echter niet duidelijk of het induwen van de koppeling op exact hetzelfde moment moet gebeuren als het lossen van het gaspedaal. Of mag je nog even op de gas duwen wanneer de koppeling al naar beneden is? Het opschakelen lukt best vlot, maar ik wil zeker zijn dat ik dit 100% correct uitvoer.

En geef je bij het starten vanuit stilstand eerst een beetje gas alvorens de koppeling op te halen of doe je beiden op hetzelfde moment?

2) Het opschakelen op een oprit van de autosnelweg daarentegen verloopt soms nog wat hectisch omdat je op korte tijd veel moet schakelen (zeker als je vanuit stilstand vertrekt) terwijl je ook al moet kijken waar je kan invoegen. Het voelt in zo’n situaties soms aan alsof ik wat achter de feiten aanloop. Ik weet dat oefening kunst baart, maar is het erg om bij het oprijden van een oprit soms wat hoger in de toeren te gaan alvorens te schakelen? En is het ok om pas naar 5de te schakelen wanneer je al ingevoegd bent (terwijl mijn auto bv. vanaf 50km/u al aangeeft dat het tijd is om naar 5de te schakelen)?

3) Nader je een kruispunt met beperkt zicht waarbij je voorrang van rechts moet verlenen per definitie in tweede? Of kan dit soms ook in derde versnelling?

4) Hou je bij het naderen van zo’n kruispunt altijd de voet boven de rem? Verwacht de examinator dat je bij zo’n kruispunt altijd effectief ook even remt?

5) Dien je wanneer je stopt voor overstekende voetgangers te wachten tot ze de volledige weg hebben overgestoken? Of wacht je enkel tot ze jouw deel van de rijbaan voorbij zijn?

6) Op wegen waar je 70 mag, liggen soms zebrapaden zonder verkeerslichten. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk gevaarlijke situaties. Vertraag je per definitie bij het naderen van zulke plaatsen (hetgeen ik de andere weggebruikers nooit zie doen)? Zelfs als er van ver niemand te bespeuren valt, kan een voetganger op het laatste moment opduiken vanachter een geparkeerde auto/vrachtwagen. Als je dan 70 rijdt, is het onmogelijk nog veilig te stoppen…

7) Onlangs reed ik op het rechterrijvak van een tweebaansweg terwijl een andere auto op het linkerrijvak voor een rood licht stond. Toen ik het licht naderde, sprong het op groen, waardoor ik kon doorrijden terwijl de auto links van mij nog stilstond. Valt dit onder ‘voorbijsteken langs rechts’ en is dit bijgevolg een overtreding? Of is dit een situatie zoals het filerijden waarbij je wel langs rechts voorbij mag?

8 ) Waar ik oefen heb je veel straten met geparkeerde wagens langs beide kanten waardoor de weg niet breed genoeg is voor twee auto’s. Er is geen regeling over welke rijrichting eerst door mag. Soms sta je te wachten terwijl langs de andere kant een andere auto hetzelfde doet. In zo’n situatie, waarin niet duidelijk is wie eerst zal doorrijden, is het handig om een signaal te geven aan de andere bestuurder. Veel chauffeurs doen dit door eens met de grootlichten te knipperen, maar is zo’n lichtsignaal wel toegelaten? En welk signaal kan je geven om ‘danku’ te zeggen tegen een chauffeur die je bv. heeft doorgelaten?

9) Bij het loodrecht parkeren in een vak, kom je doorgaans aangereden in tweede versnelling. Is het fout om terug te schakelen naar 1ste alvorens je aan het manoeuver begint? Ik voel me immers meer op mijn gemak in 1ste versnelling.

10) Bij fileparkeren: mag je de positie van de wagen na de S-beweging nog wat perfectioneren door wat voor en achterruit te rijden (om de auto bv nog wat dichter bij de stoeprand te brengen)? Soms voer ik het manoever redelijk goed uit maar kan de auto nog wat dichter tegen de stoeprand. Ik vraag me af hoe dit op het examen wordt beoordeeld?

Alvast bedankt aan de dappere ziel die de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden. Ik weet dat het een hele boterham is!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tien om te zien

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 27 jun 2019, 17:46 1) Wat is de juiste volgorde van de voeten bij het opschakelen? Wat ik leerde: gas geven, bij voldoende hoog toerental koppeling volledig induwen, gas loslaten,
Dat doe je tegelijk, anders ga je wat horen ...

opschakelen, tegelijkertijd koppeling langzaam laten opkomen en opnieuw gas geven. Ik heb geleerd dat je eerst de koppeling moet induwen vooraleer je gas lost om een schokje te vermijden, het is mij echter niet duidelijk of het induwen van de koppeling op exact hetzelfde moment moet gebeuren als het lossen van het gaspedaal.
Tegelijk
is een beetje feeling
als je gas te vroeg lost, ga je merkelijk vertragen
als je het te laat doet, ga je de motor in hoge toeren jagen ...

Of mag je nog even op de gas duwen wanneer de koppeling al naar beneden is?
Je duwt de koppeling meteen in, ineens tot onder
je lost gas op het moment dat de koppeling begint te ont-koppelen :
Het eerste deel van de pedaalslag bij indrukken koppeling doet weinig
Dat is het stuk dat je bij koppelen ook snel los laat


En geef je bij het starten vanuit stilstand eerst een beetje gas alvorens de koppeling op te halen of doe je beiden op hetzelfde moment?
ook weer: tegelijk

als je voelt dat auto vooruit lijkt te schieten = teveel gas of te weinig koppeling laten opkomen, of de 2
2) Het opschakelen op een oprit van de autosnelweg daarentegen verloopt soms nog wat hectisch omdat je op korte tijd veel moet schakelen (zeker als je vanuit stilstand vertrekt) terwijl je ook al moet kijken waar je kan invoegen.
Trek verder door in de lage versnellingen (1, 2, 3 ...)

Als je kan invoegen, schakel je in versnelling die bij snelheid past - geen probleem om er één of 2 over te slaan
Ook al staat dat mogelijk in je instructieboekje om dat niet te doen
Als snelheid bij versnelling past, is dat altijd OK

maar is het erg om bij het oprijden van een oprit soms wat hoger in de toeren te gaan alvorens te schakelen?
Absoluut niet, je moet invoegen in aanzienlijk sneller verkeer, op vrij geringe afstand: GAS !
En is het ok om pas naar 5de te schakelen wanneer je al ingevoegd bent (terwijl mijn auto bv. vanaf 50km/u al aangeeft dat het tijd is om naar 5de te schakelen)?
Ja
3 -> 5 is nagenoeg standaard bij mij in die situatie
3) Nader je een kruispunt met beperkt zicht waarbij je voorrang van rechts moet verlenen per definitie in tweede? Of kan dit soms ook in derde versnelling?
Je snelheid op zo'n kruispunt is afhankelijk van het zicht op het verkeer in de zijstraat
Hoe minder je ziet, hoe trager je rijdt, zodat je normaal (geen noodstop) kan stoppen voor een bestuurder van rechts

Je versnelling is functie van die snelheid en wat je wil doen (rustig verder tuffen, versnellen, of vertragen) ...
Zoals altijd ...
4) Hou je bij het naderen van zo’n kruispunt altijd de voet boven de rem? Verwacht de examinator dat je bij zo’n kruispunt altijd effectief ook even remt?
Hangt er van af
Als je (op de motor) aan het vertragen bent, kan je je voet boven de rem houden
Als er onbeperkt zicht is en geen verkeer blijf je gewoon gas geven
5) Dien je wanneer je stopt voor overstekende voetgangers te wachten tot ze de volledige weg hebben overgestoken? Of wacht je enkel tot ze jouw deel van de rijbaan voorbij zijn?
je wacht tot ze riant voorbij zijn, hoeven niet volledig van oversteekplaats te zijn

6) Op wegen waar je 70 mag, liggen soms zebrapaden zonder verkeerslichten. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk gevaarlijke situaties. Vertraag je per definitie bij het naderen van zulke plaatsen
Het hof van cassatie zegt dat dat niet hoeft

Als je geen voetganger ziet rij je gewoon door
Wel voetgangers: kijk wat ze van plan zijn.
(hetgeen ik de andere weggebruikers nooit zie doen)? Zelfs als er van ver niemand te bespeuren valt, kan een voetganger op het laatste moment opduiken vanachter een geparkeerde auto/vrachtwagen.
Je kan voetgangers zien voor ze zich verstoppen achter vrachtwagens
Verder vooruit kijken (naar waar de weg "verdwijnt")
En tegelijk "nergens" naar kijken
7) Onlangs reed ik op het rechterrijvak van een tweebaansweg terwijl een andere auto op het linkerrijvak voor een rood licht stond. Toen ik het licht naderde, sprong het op groen, waardoor ik kon doorrijden terwijl de auto links van mij nog stilstond. Valt dit onder ‘voorbijsteken langs rechts’ en is dit bijgevolg een overtreding?
Waarschijnlijk stonden er voorsorteringspijlen of een bord F-13 dat keuze van een rijstrook oplegt
Dan in elk geval niet
Ander ... kijkt er geen kat naar.
8 ) Waar ik oefen heb je veel straten met geparkeerde wagens langs beide kanten waardoor de weg niet breed genoeg is voor twee auto’s. Er is geen regeling over welke rijrichting eerst door mag.
Absoluut wél !
Degene die naar links moet uitwijken voor een geparkeerde auto, moet ook voorrang verlenen
Soms sta je te wachten terwijl langs de andere kant een andere auto hetzelfde doet. In zo’n situatie, waarin niet duidelijk is wie eerst zal doorrijden, is het handig om een signaal te geven aan de andere bestuurder. Veel chauffeurs doen dit door eens met de grootlichten te knipperen, maar is zo’n lichtsignaal wel toegelaten?
Neen
Lichtsignalen vervangen de claxon, officieel ...

Geef géén (licht)signalen in dubieuze situaties dat men mag voortrijden, ov ersteken, ...
Zeker niet aan kinderen

Als je voorrang moet verlenen, doe dat
In gelijke situatie voor beide partijen, kijk even wat de ander doet, die rijdt wslk al langer en neemt eerst initiatief ... :wink:

Tip voor iedereen: wacht net dat tikje langer, en de andere (meer ervaren) bestuurder neemt gegarandeerd initiatief
Ook met links/rechts kruisen bij afslaan: rij wat trager kruispunt op, de andere neemt initiatief, en jij rijdt vervolgens niet in de weg daarvan ...
Met wat subtiliteit valt dat niemand op

Duurt dat te lang, rij voorzichtig verder, en wees paraat om te stoppen
En welk signaal kan je geven om ‘danku’ te zeggen tegen een chauffeur die je bv. heeft doorgelaten?
Niks met lichten of claxon,
steek even je hand kort op

9) Bij het loodrecht parkeren in een vak, kom je doorgaans aangereden in tweede versnelling. Is het fout om terug te schakelen naar 1ste alvorens je aan het manoeuver begint? Ik voel me immers meer op mijn gemak in 1ste versnelling.
Neen
Doe maar
Is logisch, maar je zal nagenoeg stil moeten staan daarvoor

Oefen op traag rijden in 2de (zonder gas geven dus)
Vereist precieze gasdosering, én geleidelijk loslaten vh gaspedaal

Op verlaten weg (industriepark in weekend of zo)
In 2 geef gas, en los het vervolgens geleidelijk tot rijden in vrijloop in 2de
Geef weer gas b ij
En zorg dat je niet gaat schokken
Schokken: koppeling onmiddellijk volledig indrukken

Als dat lukt , probeer het in 1e, gerust tot 30 of 3-4000 tpm
Niet zo simpel ... :D

Gewoon om je het gas te leren doseren
Niet in een keer tegen de vloerplaat duwen
Of te snel lossen (je gààt dat doen ... koppeling indrukken !)

10) Bij fileparkeren: mag je de positie van de wagen na de S-beweging nog wat perfectioneren door wat voor en achterruit te rijden (om de auto bv nog wat dichter bij de stoeprand te brengen)? Soms voer ik het manoever redelijk goed uit maar kan de auto nog wat dichter tegen de stoeprand.
The better is the enemy of the good
Als je goed genoeg staat, blijf staan

Als je wat te ver staat, corrigeer al terwijl je weer vooruit rijdt (wat puur mechanisch niet zo veel kan zijn) , en rij nog stukje achteruit tot "goed genoeg"

Alvast bedankt aan de dappere ziel die de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden. Ik weet dat het een hele boterham is!
As ge 't mor wet

Rekeningnummer volgt per persoonlijk bericht :lol:
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Tien om te zien

Bericht door Schwarzkopf »

Duizend maal dank voor alle antwoorden! Zeer nuttige info dit...

Wat de situatieschets van vraag 7 betreft, is het zo dat er geen voorsoorteerpijlen op de baan waren getekend en de auto ook niet linksaf ging slaan. De auto had in feite rechts moeten rijden (tenzij hij net een auto aan het inhalen was toen het licht op oranje sprong en de andere auto nog doorgereden is). In elk geval lijkt het me stom (en gevaarlijk) om in zo'n situatie te stoppen. Ik wilde gewoon zeker zijn dat examinatoren hiervan geen punt maken, gezien inhalen langs rechts toch een zware overtreding is.

Ik heb nog een vraag over volgende situaties in Gent:

In de Voskenslaan staat dit verkeerslicht: https://www.google.com/maps/@51.035111, ... 6656?hl=fr

Moet je wanneer het licht oranje/rood wordt stoppen voor de stoplijn of mag je doorrijden tot het verkeerslicht? Ik zou denken dat je moet stoppen voor de lijn, maar quasi iedereen rijdt tot aan het licht, vandaar de vraag.

Wat doe je overigens best als je remt voor een oranje licht maar iets voorbij de stopstreep tot stilstand komt? Even achteruit rijden (indien mogelijk) of blijf je beter gewoon staan (zolang je niet op een zebrapad staat)? Betekent dit ook automatisch het einde van je examen?

Op het "ovaal" in Zwijnaarde: https://www.google.com/maps/@51.0119689 ... 6656?hl=fr

Dit is geen rondpunt. Er zijn voorsoorteerstroken om linksaf en rechtsaf (rechtdoor) te gaan. Eens je op de juiste voorsoorteerstrook rijdt, moet je dan nog je richtingaanwijzes gebruiken om links/rechts te gaan? Ik heb gemerkt dat niemand dit doet, terwijl ik dit intuïtief wel zou doen.

En, tot slot, als je meerdere rijstroken over moet (om bv voor te sorteren), is het dan ok dit in één zijdelingse beweging te doen (indien je er de ruimte voor hebt) of is het beter om rijstrook per rijstrook te doen?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tien om te zien

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 01 jul 2019, 13:05 In de Voskenslaan staat dit verkeerslicht: https://www.google.com/maps/@51.035111, ... 6656?hl=fr
Typisch Gentse meuk, het Walhalla van het Weg-Wanbeheer

Moet je wanneer het licht oranje/rood wordt stoppen voor de stoplijn of mag je doorrijden tot het verkeerslicht? Ik zou denken dat je moet stoppen voor de lijn, maar quasi iedereen rijdt tot aan het licht, vandaar de vraag.
Er zit nog een kruising tussen ...
Eigenlijk zet men diue vast door pas aan het licht te stoppen
Maar als licht op oranje/rood springt, kan je nog wel stoppen door deze extra afstand.

Het is absoluut niet de gewoonte in België dat men de lichten aan de andere kant van een kruising zet en niet rechts VOOR de kruisping

Veel mensen gaan niet de link leggen dat die streep bij dat licht hoort ...
Wat doe je overigens best als je remt voor een oranje licht maar iets voorbij de stopstreep tot stilstand komt? Even achteruit rijden (indien mogelijk) of blijf je beter gewoon staan (zolang je niet op een zebrapad staat)? Betekent dit ook automatisch het einde van je examen?
Als het kan , rij je achteruit.

Waarom zou dat einde examen betekenen ?
Als je nog veilig stopt, ttz geen achterligger (bijna) in je koffer parkeert :?:

Eens je op de juiste voorsoorteerstrook rijdt, moet je dan nog je richtingaanwijzes gebruiken om links/rechts te gaan? Ik heb gemerkt dat niemand dit doet, terwijl ik dit intuïtief wel zou doen.
Kijk eens naar de pijlen ?
Is linksaf of rechtdoor
linksaf: pinken
rechtdoor ... wat denk je :wink:


Ik zal eens een vraag stellen ...
Wat klopt er daar niet ('t is redelijk cruciaal, en 't is als je linksaf gaat)

En, tot slot, als je meerdere rijstroken over moet (om bv voor te sorteren), is het dan ok dit in één zijdelingse beweging te doen (indien je er de ruimte voor hebt) of is het beter om rijstrook per rijstrook te doen?
Aangezien het een manoeuvre is, is het niet gereglementeerd

Beide mogen, het zal dus afhangen van je rij-ervaring, je inschatting, en de drukte .
Van wat jij kan, of wat kan in de omstandigheden ...
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Tien om te zien

Bericht door Schwarzkopf »

Dus, samenvattend: als het licht oranje wordt voor ik de stopstreep ben gepasseerd, stop ik voor de streep en anders stop ik voor het licht?

Om je vraag te beantwoorden: ik had al gezien dat er een blauw rond bord staat dat aangeeft dat je rechts moet terwijl je evengoed links kan. Klopt dus niet. Bedoel je dit?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tien om te zien

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 01 jul 2019, 23:20 Dus, samenvattend: als het licht oranje wordt voor ik de stopstreep ben gepasseerd, stop ik voor de streep en anders stop ik voor het licht?
Zoiets ja.
Om je vraag te beantwoorden: ik had al gezien dat er een blauw rond bord staat dat aangeeft dat je rechts moet terwijl je evengoed links kan. Klopt dus niet. Bedoel je dit?
Ook :mrgreen:

Nog wat ...
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Tien om te zien

Bericht door Schwarzkopf »

Ik vrees dat ik je het antwoord schuldig moet blijven...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tien om te zien

Bericht door Inazuma »

Er is niets dat omkerend verkeer voorrang verleent tov de tegenliggers ...

De tegenliggers hebben B1
De "omkeerders" niets ...

Die Stroppen doen graag speciallekes, maar er klopt meestal geen bal van hun wegeninrichting :lol:
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Tien om te zien

Bericht door Schwarzkopf »

Ik kom af en toe ook een straat van rechts tegen met een stopstreep terwijl er op de baan waarop ik rijd geen enkele signalisatie is ivm de voorrangsregeling. Ook niet normaal lijkt me want die stopstreep zie je pas op het laatste moment.

Dient er in principe voor elk kruispunt signalisatie te staam ivm de voorrangsregeling als die afwijkt van het gewone (voorrang van rechts)? Of kan het zijn dat je op een voorrangsbaan rijdt en dat dit niet herhaaldelijk aan elk kruispunt wordt aangegeven?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tien om te zien

Bericht door Benny Stinkens »

Artikel 76. Dwarsmarkeringen
76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht
duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.
Indien er geen verkeersbord B5 (stopbord) of verkeerslicht staat, is de stopstreep verspilling van verf. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tien om te zien

Bericht door Inazuma »

Schwarzkopf schreef: 02 jul 2019, 19:58 Ik kom af en toe ook een straat van rechts tegen met een stopstreep terwijl er op de baan waarop ik rijd geen enkele signalisatie is ivm de voorrangsregeling. Ook niet normaal lijkt me want die stopstreep zie je pas op het laatste moment.
De vraag is wat er in de zijstraat staat ...

Goed mee uitkijken
Voorrangsborden kunnen weggehaald zijn, hoewel de geverfde stopstreep er nog ligt (maar op zich, niets betekent) dus voorrang van rechts ...

Geregeld staat er in 1 richting (meestal de voorrangsrichting) niks ...
Dient er in principe voor elk kruispunt signalisatie te staam ivm de voorrangsregeling als die afwijkt van het gewone (voorrang van rechts)? Of kan het zijn dat je op een voorrangsbaan rijdt en dat dit niet herhaaldelijk aan elk kruispunt wordt aangegeven?
Dit moet
- of aan elk kruispunt aangegeven zijn

- Of op een voorrangsweg B9 Afbeelding, na elk kruispunt herhaald worden dat je op een voorrangsweg rijdt (aan verkeerslichten staat het er dan vaak nog eens dat je op voorrangsweg zit)
Plaats reactie