Tien om te zien
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17
Tien om te zien
Als leerling-chauffeur zijn er enkele zaken die me nog niet volledig duidelijk zijn. Vergeef me als sommige vragen reeds beantwoord werden in andere topics. Ik heb er heel wat gelezen, maar kan helaas niet alle 80+ pagina’s doornemen
1) Wat is de juiste volgorde van de voeten bij het opschakelen? Wat ik leerde: gas geven, bij voldoende hoog toerental koppeling volledig induwen, gas loslaten, opschakelen, tegelijkertijd koppeling langzaam laten opkomen en opnieuw gas geven. Ik heb geleerd dat je eerst de koppeling moet induwen vooraleer je gas lost om een schokje te vermijden, het is mij echter niet duidelijk of het induwen van de koppeling op exact hetzelfde moment moet gebeuren als het lossen van het gaspedaal. Of mag je nog even op de gas duwen wanneer de koppeling al naar beneden is? Het opschakelen lukt best vlot, maar ik wil zeker zijn dat ik dit 100% correct uitvoer.
En geef je bij het starten vanuit stilstand eerst een beetje gas alvorens de koppeling op te halen of doe je beiden op hetzelfde moment?
2) Het opschakelen op een oprit van de autosnelweg daarentegen verloopt soms nog wat hectisch omdat je op korte tijd veel moet schakelen (zeker als je vanuit stilstand vertrekt) terwijl je ook al moet kijken waar je kan invoegen. Het voelt in zo’n situaties soms aan alsof ik wat achter de feiten aanloop. Ik weet dat oefening kunst baart, maar is het erg om bij het oprijden van een oprit soms wat hoger in de toeren te gaan alvorens te schakelen? En is het ok om pas naar 5de te schakelen wanneer je al ingevoegd bent (terwijl mijn auto bv. vanaf 50km/u al aangeeft dat het tijd is om naar 5de te schakelen)?
3) Nader je een kruispunt met beperkt zicht waarbij je voorrang van rechts moet verlenen per definitie in tweede? Of kan dit soms ook in derde versnelling?
4) Hou je bij het naderen van zo’n kruispunt altijd de voet boven de rem? Verwacht de examinator dat je bij zo’n kruispunt altijd effectief ook even remt?
5) Dien je wanneer je stopt voor overstekende voetgangers te wachten tot ze de volledige weg hebben overgestoken? Of wacht je enkel tot ze jouw deel van de rijbaan voorbij zijn?
6) Op wegen waar je 70 mag, liggen soms zebrapaden zonder verkeerslichten. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk gevaarlijke situaties. Vertraag je per definitie bij het naderen van zulke plaatsen (hetgeen ik de andere weggebruikers nooit zie doen)? Zelfs als er van ver niemand te bespeuren valt, kan een voetganger op het laatste moment opduiken vanachter een geparkeerde auto/vrachtwagen. Als je dan 70 rijdt, is het onmogelijk nog veilig te stoppen…
7) Onlangs reed ik op het rechterrijvak van een tweebaansweg terwijl een andere auto op het linkerrijvak voor een rood licht stond. Toen ik het licht naderde, sprong het op groen, waardoor ik kon doorrijden terwijl de auto links van mij nog stilstond. Valt dit onder ‘voorbijsteken langs rechts’ en is dit bijgevolg een overtreding? Of is dit een situatie zoals het filerijden waarbij je wel langs rechts voorbij mag?
8 ) Waar ik oefen heb je veel straten met geparkeerde wagens langs beide kanten waardoor de weg niet breed genoeg is voor twee auto’s. Er is geen regeling over welke rijrichting eerst door mag. Soms sta je te wachten terwijl langs de andere kant een andere auto hetzelfde doet. In zo’n situatie, waarin niet duidelijk is wie eerst zal doorrijden, is het handig om een signaal te geven aan de andere bestuurder. Veel chauffeurs doen dit door eens met de grootlichten te knipperen, maar is zo’n lichtsignaal wel toegelaten? En welk signaal kan je geven om ‘danku’ te zeggen tegen een chauffeur die je bv. heeft doorgelaten?
9) Bij het loodrecht parkeren in een vak, kom je doorgaans aangereden in tweede versnelling. Is het fout om terug te schakelen naar 1ste alvorens je aan het manoeuver begint? Ik voel me immers meer op mijn gemak in 1ste versnelling.
10) Bij fileparkeren: mag je de positie van de wagen na de S-beweging nog wat perfectioneren door wat voor en achterruit te rijden (om de auto bv nog wat dichter bij de stoeprand te brengen)? Soms voer ik het manoever redelijk goed uit maar kan de auto nog wat dichter tegen de stoeprand. Ik vraag me af hoe dit op het examen wordt beoordeeld?
Alvast bedankt aan de dappere ziel die de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden. Ik weet dat het een hele boterham is!
1) Wat is de juiste volgorde van de voeten bij het opschakelen? Wat ik leerde: gas geven, bij voldoende hoog toerental koppeling volledig induwen, gas loslaten, opschakelen, tegelijkertijd koppeling langzaam laten opkomen en opnieuw gas geven. Ik heb geleerd dat je eerst de koppeling moet induwen vooraleer je gas lost om een schokje te vermijden, het is mij echter niet duidelijk of het induwen van de koppeling op exact hetzelfde moment moet gebeuren als het lossen van het gaspedaal. Of mag je nog even op de gas duwen wanneer de koppeling al naar beneden is? Het opschakelen lukt best vlot, maar ik wil zeker zijn dat ik dit 100% correct uitvoer.
En geef je bij het starten vanuit stilstand eerst een beetje gas alvorens de koppeling op te halen of doe je beiden op hetzelfde moment?
2) Het opschakelen op een oprit van de autosnelweg daarentegen verloopt soms nog wat hectisch omdat je op korte tijd veel moet schakelen (zeker als je vanuit stilstand vertrekt) terwijl je ook al moet kijken waar je kan invoegen. Het voelt in zo’n situaties soms aan alsof ik wat achter de feiten aanloop. Ik weet dat oefening kunst baart, maar is het erg om bij het oprijden van een oprit soms wat hoger in de toeren te gaan alvorens te schakelen? En is het ok om pas naar 5de te schakelen wanneer je al ingevoegd bent (terwijl mijn auto bv. vanaf 50km/u al aangeeft dat het tijd is om naar 5de te schakelen)?
3) Nader je een kruispunt met beperkt zicht waarbij je voorrang van rechts moet verlenen per definitie in tweede? Of kan dit soms ook in derde versnelling?
4) Hou je bij het naderen van zo’n kruispunt altijd de voet boven de rem? Verwacht de examinator dat je bij zo’n kruispunt altijd effectief ook even remt?
5) Dien je wanneer je stopt voor overstekende voetgangers te wachten tot ze de volledige weg hebben overgestoken? Of wacht je enkel tot ze jouw deel van de rijbaan voorbij zijn?
6) Op wegen waar je 70 mag, liggen soms zebrapaden zonder verkeerslichten. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk gevaarlijke situaties. Vertraag je per definitie bij het naderen van zulke plaatsen (hetgeen ik de andere weggebruikers nooit zie doen)? Zelfs als er van ver niemand te bespeuren valt, kan een voetganger op het laatste moment opduiken vanachter een geparkeerde auto/vrachtwagen. Als je dan 70 rijdt, is het onmogelijk nog veilig te stoppen…
7) Onlangs reed ik op het rechterrijvak van een tweebaansweg terwijl een andere auto op het linkerrijvak voor een rood licht stond. Toen ik het licht naderde, sprong het op groen, waardoor ik kon doorrijden terwijl de auto links van mij nog stilstond. Valt dit onder ‘voorbijsteken langs rechts’ en is dit bijgevolg een overtreding? Of is dit een situatie zoals het filerijden waarbij je wel langs rechts voorbij mag?
8 ) Waar ik oefen heb je veel straten met geparkeerde wagens langs beide kanten waardoor de weg niet breed genoeg is voor twee auto’s. Er is geen regeling over welke rijrichting eerst door mag. Soms sta je te wachten terwijl langs de andere kant een andere auto hetzelfde doet. In zo’n situatie, waarin niet duidelijk is wie eerst zal doorrijden, is het handig om een signaal te geven aan de andere bestuurder. Veel chauffeurs doen dit door eens met de grootlichten te knipperen, maar is zo’n lichtsignaal wel toegelaten? En welk signaal kan je geven om ‘danku’ te zeggen tegen een chauffeur die je bv. heeft doorgelaten?
9) Bij het loodrecht parkeren in een vak, kom je doorgaans aangereden in tweede versnelling. Is het fout om terug te schakelen naar 1ste alvorens je aan het manoeuver begint? Ik voel me immers meer op mijn gemak in 1ste versnelling.
10) Bij fileparkeren: mag je de positie van de wagen na de S-beweging nog wat perfectioneren door wat voor en achterruit te rijden (om de auto bv nog wat dichter bij de stoeprand te brengen)? Soms voer ik het manoever redelijk goed uit maar kan de auto nog wat dichter tegen de stoeprand. Ik vraag me af hoe dit op het examen wordt beoordeeld?
Alvast bedankt aan de dappere ziel die de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden. Ik weet dat het een hele boterham is!
Re: Tien om te zien
Dat doe je tegelijk, anders ga je wat horen ...Schwarzkopf schreef: ↑27 jun 2019, 17:46 1) Wat is de juiste volgorde van de voeten bij het opschakelen? Wat ik leerde: gas geven, bij voldoende hoog toerental koppeling volledig induwen, gas loslaten,
Tegelijkopschakelen, tegelijkertijd koppeling langzaam laten opkomen en opnieuw gas geven. Ik heb geleerd dat je eerst de koppeling moet induwen vooraleer je gas lost om een schokje te vermijden, het is mij echter niet duidelijk of het induwen van de koppeling op exact hetzelfde moment moet gebeuren als het lossen van het gaspedaal.
is een beetje feeling
als je gas te vroeg lost, ga je merkelijk vertragen
als je het te laat doet, ga je de motor in hoge toeren jagen ...
Je duwt de koppeling meteen in, ineens tot onderOf mag je nog even op de gas duwen wanneer de koppeling al naar beneden is?
je lost gas op het moment dat de koppeling begint te ont-koppelen :
Het eerste deel van de pedaalslag bij indrukken koppeling doet weinig
Dat is het stuk dat je bij koppelen ook snel los laat
ook weer: tegelijkEn geef je bij het starten vanuit stilstand eerst een beetje gas alvorens de koppeling op te halen of doe je beiden op hetzelfde moment?
als je voelt dat auto vooruit lijkt te schieten = teveel gas of te weinig koppeling laten opkomen, of de 2
Trek verder door in de lage versnellingen (1, 2, 3 ...)2) Het opschakelen op een oprit van de autosnelweg daarentegen verloopt soms nog wat hectisch omdat je op korte tijd veel moet schakelen (zeker als je vanuit stilstand vertrekt) terwijl je ook al moet kijken waar je kan invoegen.
Als je kan invoegen, schakel je in versnelling die bij snelheid past - geen probleem om er één of 2 over te slaan
Ook al staat dat mogelijk in je instructieboekje om dat niet te doen
Als snelheid bij versnelling past, is dat altijd OK
Absoluut niet, je moet invoegen in aanzienlijk sneller verkeer, op vrij geringe afstand: GAS !maar is het erg om bij het oprijden van een oprit soms wat hoger in de toeren te gaan alvorens te schakelen?
JaEn is het ok om pas naar 5de te schakelen wanneer je al ingevoegd bent (terwijl mijn auto bv. vanaf 50km/u al aangeeft dat het tijd is om naar 5de te schakelen)?
3 -> 5 is nagenoeg standaard bij mij in die situatie
Je snelheid op zo'n kruispunt is afhankelijk van het zicht op het verkeer in de zijstraat3) Nader je een kruispunt met beperkt zicht waarbij je voorrang van rechts moet verlenen per definitie in tweede? Of kan dit soms ook in derde versnelling?
Hoe minder je ziet, hoe trager je rijdt, zodat je normaal (geen noodstop) kan stoppen voor een bestuurder van rechts
Je versnelling is functie van die snelheid en wat je wil doen (rustig verder tuffen, versnellen, of vertragen) ...
Zoals altijd ...
Hangt er van af4) Hou je bij het naderen van zo’n kruispunt altijd de voet boven de rem? Verwacht de examinator dat je bij zo’n kruispunt altijd effectief ook even remt?
Als je (op de motor) aan het vertragen bent, kan je je voet boven de rem houden
Als er onbeperkt zicht is en geen verkeer blijf je gewoon gas geven
je wacht tot ze riant voorbij zijn, hoeven niet volledig van oversteekplaats te zijn5) Dien je wanneer je stopt voor overstekende voetgangers te wachten tot ze de volledige weg hebben overgestoken? Of wacht je enkel tot ze jouw deel van de rijbaan voorbij zijn?
Het hof van cassatie zegt dat dat niet hoeft6) Op wegen waar je 70 mag, liggen soms zebrapaden zonder verkeerslichten. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk gevaarlijke situaties. Vertraag je per definitie bij het naderen van zulke plaatsen
Als je geen voetganger ziet rij je gewoon door
Wel voetgangers: kijk wat ze van plan zijn.
Je kan voetgangers zien voor ze zich verstoppen achter vrachtwagens(hetgeen ik de andere weggebruikers nooit zie doen)? Zelfs als er van ver niemand te bespeuren valt, kan een voetganger op het laatste moment opduiken vanachter een geparkeerde auto/vrachtwagen.
Verder vooruit kijken (naar waar de weg "verdwijnt")
En tegelijk "nergens" naar kijken
Waarschijnlijk stonden er voorsorteringspijlen of een bord F-13 dat keuze van een rijstrook oplegt7) Onlangs reed ik op het rechterrijvak van een tweebaansweg terwijl een andere auto op het linkerrijvak voor een rood licht stond. Toen ik het licht naderde, sprong het op groen, waardoor ik kon doorrijden terwijl de auto links van mij nog stilstond. Valt dit onder ‘voorbijsteken langs rechts’ en is dit bijgevolg een overtreding?
Dan in elk geval niet
Ander ... kijkt er geen kat naar.
Absoluut wél !8 ) Waar ik oefen heb je veel straten met geparkeerde wagens langs beide kanten waardoor de weg niet breed genoeg is voor twee auto’s. Er is geen regeling over welke rijrichting eerst door mag.
Degene die naar links moet uitwijken voor een geparkeerde auto, moet ook voorrang verlenen
NeenSoms sta je te wachten terwijl langs de andere kant een andere auto hetzelfde doet. In zo’n situatie, waarin niet duidelijk is wie eerst zal doorrijden, is het handig om een signaal te geven aan de andere bestuurder. Veel chauffeurs doen dit door eens met de grootlichten te knipperen, maar is zo’n lichtsignaal wel toegelaten?
Lichtsignalen vervangen de claxon, officieel ...
Geef géén (licht)signalen in dubieuze situaties dat men mag voortrijden, ov ersteken, ...
Zeker niet aan kinderen
Als je voorrang moet verlenen, doe dat
In gelijke situatie voor beide partijen, kijk even wat de ander doet, die rijdt wslk al langer en neemt eerst initiatief ...
Tip voor iedereen: wacht net dat tikje langer, en de andere (meer ervaren) bestuurder neemt gegarandeerd initiatief
Ook met links/rechts kruisen bij afslaan: rij wat trager kruispunt op, de andere neemt initiatief, en jij rijdt vervolgens niet in de weg daarvan ...
Met wat subtiliteit valt dat niemand op
Duurt dat te lang, rij voorzichtig verder, en wees paraat om te stoppen
Niks met lichten of claxon,En welk signaal kan je geven om ‘danku’ te zeggen tegen een chauffeur die je bv. heeft doorgelaten?
steek even je hand kort op
Neen9) Bij het loodrecht parkeren in een vak, kom je doorgaans aangereden in tweede versnelling. Is het fout om terug te schakelen naar 1ste alvorens je aan het manoeuver begint? Ik voel me immers meer op mijn gemak in 1ste versnelling.
Doe maar
Is logisch, maar je zal nagenoeg stil moeten staan daarvoor
Oefen op traag rijden in 2de (zonder gas geven dus)
Vereist precieze gasdosering, én geleidelijk loslaten vh gaspedaal
Op verlaten weg (industriepark in weekend of zo)
In 2 geef gas, en los het vervolgens geleidelijk tot rijden in vrijloop in 2de
Geef weer gas b ij
En zorg dat je niet gaat schokken
Schokken: koppeling onmiddellijk volledig indrukken
Als dat lukt , probeer het in 1e, gerust tot 30 of 3-4000 tpm
Niet zo simpel ...
Gewoon om je het gas te leren doseren
Niet in een keer tegen de vloerplaat duwen
Of te snel lossen (je gààt dat doen ... koppeling indrukken !)
The better is the enemy of the good10) Bij fileparkeren: mag je de positie van de wagen na de S-beweging nog wat perfectioneren door wat voor en achterruit te rijden (om de auto bv nog wat dichter bij de stoeprand te brengen)? Soms voer ik het manoever redelijk goed uit maar kan de auto nog wat dichter tegen de stoeprand.
Als je goed genoeg staat, blijf staan
Als je wat te ver staat, corrigeer al terwijl je weer vooruit rijdt (wat puur mechanisch niet zo veel kan zijn) , en rij nog stukje achteruit tot "goed genoeg"
As ge 't mor wetAlvast bedankt aan de dappere ziel die de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden. Ik weet dat het een hele boterham is!
Rekeningnummer volgt per persoonlijk bericht
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17
Re: Tien om te zien
Duizend maal dank voor alle antwoorden! Zeer nuttige info dit...
Wat de situatieschets van vraag 7 betreft, is het zo dat er geen voorsoorteerpijlen op de baan waren getekend en de auto ook niet linksaf ging slaan. De auto had in feite rechts moeten rijden (tenzij hij net een auto aan het inhalen was toen het licht op oranje sprong en de andere auto nog doorgereden is). In elk geval lijkt het me stom (en gevaarlijk) om in zo'n situatie te stoppen. Ik wilde gewoon zeker zijn dat examinatoren hiervan geen punt maken, gezien inhalen langs rechts toch een zware overtreding is.
Ik heb nog een vraag over volgende situaties in Gent:
In de Voskenslaan staat dit verkeerslicht: https://www.google.com/maps/@51.035111, ... 6656?hl=fr
Moet je wanneer het licht oranje/rood wordt stoppen voor de stoplijn of mag je doorrijden tot het verkeerslicht? Ik zou denken dat je moet stoppen voor de lijn, maar quasi iedereen rijdt tot aan het licht, vandaar de vraag.
Wat doe je overigens best als je remt voor een oranje licht maar iets voorbij de stopstreep tot stilstand komt? Even achteruit rijden (indien mogelijk) of blijf je beter gewoon staan (zolang je niet op een zebrapad staat)? Betekent dit ook automatisch het einde van je examen?
Op het "ovaal" in Zwijnaarde: https://www.google.com/maps/@51.0119689 ... 6656?hl=fr
Dit is geen rondpunt. Er zijn voorsoorteerstroken om linksaf en rechtsaf (rechtdoor) te gaan. Eens je op de juiste voorsoorteerstrook rijdt, moet je dan nog je richtingaanwijzes gebruiken om links/rechts te gaan? Ik heb gemerkt dat niemand dit doet, terwijl ik dit intuïtief wel zou doen.
En, tot slot, als je meerdere rijstroken over moet (om bv voor te sorteren), is het dan ok dit in één zijdelingse beweging te doen (indien je er de ruimte voor hebt) of is het beter om rijstrook per rijstrook te doen?
Wat de situatieschets van vraag 7 betreft, is het zo dat er geen voorsoorteerpijlen op de baan waren getekend en de auto ook niet linksaf ging slaan. De auto had in feite rechts moeten rijden (tenzij hij net een auto aan het inhalen was toen het licht op oranje sprong en de andere auto nog doorgereden is). In elk geval lijkt het me stom (en gevaarlijk) om in zo'n situatie te stoppen. Ik wilde gewoon zeker zijn dat examinatoren hiervan geen punt maken, gezien inhalen langs rechts toch een zware overtreding is.
Ik heb nog een vraag over volgende situaties in Gent:
In de Voskenslaan staat dit verkeerslicht: https://www.google.com/maps/@51.035111, ... 6656?hl=fr
Moet je wanneer het licht oranje/rood wordt stoppen voor de stoplijn of mag je doorrijden tot het verkeerslicht? Ik zou denken dat je moet stoppen voor de lijn, maar quasi iedereen rijdt tot aan het licht, vandaar de vraag.
Wat doe je overigens best als je remt voor een oranje licht maar iets voorbij de stopstreep tot stilstand komt? Even achteruit rijden (indien mogelijk) of blijf je beter gewoon staan (zolang je niet op een zebrapad staat)? Betekent dit ook automatisch het einde van je examen?
Op het "ovaal" in Zwijnaarde: https://www.google.com/maps/@51.0119689 ... 6656?hl=fr
Dit is geen rondpunt. Er zijn voorsoorteerstroken om linksaf en rechtsaf (rechtdoor) te gaan. Eens je op de juiste voorsoorteerstrook rijdt, moet je dan nog je richtingaanwijzes gebruiken om links/rechts te gaan? Ik heb gemerkt dat niemand dit doet, terwijl ik dit intuïtief wel zou doen.
En, tot slot, als je meerdere rijstroken over moet (om bv voor te sorteren), is het dan ok dit in één zijdelingse beweging te doen (indien je er de ruimte voor hebt) of is het beter om rijstrook per rijstrook te doen?
Re: Tien om te zien
Typisch Gentse meuk, het Walhalla van het Weg-WanbeheerSchwarzkopf schreef: ↑01 jul 2019, 13:05 In de Voskenslaan staat dit verkeerslicht: https://www.google.com/maps/@51.035111, ... 6656?hl=fr
Er zit nog een kruising tussen ...Moet je wanneer het licht oranje/rood wordt stoppen voor de stoplijn of mag je doorrijden tot het verkeerslicht? Ik zou denken dat je moet stoppen voor de lijn, maar quasi iedereen rijdt tot aan het licht, vandaar de vraag.
Eigenlijk zet men diue vast door pas aan het licht te stoppen
Maar als licht op oranje/rood springt, kan je nog wel stoppen door deze extra afstand.
Het is absoluut niet de gewoonte in België dat men de lichten aan de andere kant van een kruising zet en niet rechts VOOR de kruisping
Veel mensen gaan niet de link leggen dat die streep bij dat licht hoort ...
Als het kan , rij je achteruit.Wat doe je overigens best als je remt voor een oranje licht maar iets voorbij de stopstreep tot stilstand komt? Even achteruit rijden (indien mogelijk) of blijf je beter gewoon staan (zolang je niet op een zebrapad staat)? Betekent dit ook automatisch het einde van je examen?
Waarom zou dat einde examen betekenen ?
Als je nog veilig stopt, ttz geen achterligger (bijna) in je koffer parkeert
Kijk eens naar de pijlen ?Eens je op de juiste voorsoorteerstrook rijdt, moet je dan nog je richtingaanwijzes gebruiken om links/rechts te gaan? Ik heb gemerkt dat niemand dit doet, terwijl ik dit intuïtief wel zou doen.
Is linksaf of rechtdoor
linksaf: pinken
rechtdoor ... wat denk je
Ik zal eens een vraag stellen ...
Wat klopt er daar niet ('t is redelijk cruciaal, en 't is als je linksaf gaat)
Aangezien het een manoeuvre is, is het niet gereglementeerdEn, tot slot, als je meerdere rijstroken over moet (om bv voor te sorteren), is het dan ok dit in één zijdelingse beweging te doen (indien je er de ruimte voor hebt) of is het beter om rijstrook per rijstrook te doen?
Beide mogen, het zal dus afhangen van je rij-ervaring, je inschatting, en de drukte .
Van wat jij kan, of wat kan in de omstandigheden ...
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17
Re: Tien om te zien
Dus, samenvattend: als het licht oranje wordt voor ik de stopstreep ben gepasseerd, stop ik voor de streep en anders stop ik voor het licht?
Om je vraag te beantwoorden: ik had al gezien dat er een blauw rond bord staat dat aangeeft dat je rechts moet terwijl je evengoed links kan. Klopt dus niet. Bedoel je dit?
Om je vraag te beantwoorden: ik had al gezien dat er een blauw rond bord staat dat aangeeft dat je rechts moet terwijl je evengoed links kan. Klopt dus niet. Bedoel je dit?
Re: Tien om te zien
Zoiets ja.Schwarzkopf schreef: ↑01 jul 2019, 23:20 Dus, samenvattend: als het licht oranje wordt voor ik de stopstreep ben gepasseerd, stop ik voor de streep en anders stop ik voor het licht?
OokOm je vraag te beantwoorden: ik had al gezien dat er een blauw rond bord staat dat aangeeft dat je rechts moet terwijl je evengoed links kan. Klopt dus niet. Bedoel je dit?
Nog wat ...
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17
Re: Tien om te zien
Ik vrees dat ik je het antwoord schuldig moet blijven...
Re: Tien om te zien
Er is niets dat omkerend verkeer voorrang verleent tov de tegenliggers ...
De tegenliggers hebben B1
De "omkeerders" niets ...
Die Stroppen doen graag speciallekes, maar er klopt meestal geen bal van hun wegeninrichting
De tegenliggers hebben B1
De "omkeerders" niets ...
Die Stroppen doen graag speciallekes, maar er klopt meestal geen bal van hun wegeninrichting
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17
Re: Tien om te zien
Ik kom af en toe ook een straat van rechts tegen met een stopstreep terwijl er op de baan waarop ik rijd geen enkele signalisatie is ivm de voorrangsregeling. Ook niet normaal lijkt me want die stopstreep zie je pas op het laatste moment.
Dient er in principe voor elk kruispunt signalisatie te staam ivm de voorrangsregeling als die afwijkt van het gewone (voorrang van rechts)? Of kan het zijn dat je op een voorrangsbaan rijdt en dat dit niet herhaaldelijk aan elk kruispunt wordt aangegeven?
Dient er in principe voor elk kruispunt signalisatie te staam ivm de voorrangsregeling als die afwijkt van het gewone (voorrang van rechts)? Of kan het zijn dat je op een voorrangsbaan rijdt en dat dit niet herhaaldelijk aan elk kruispunt wordt aangegeven?
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Tien om te zien
Indien er geen verkeersbord B5 (stopbord) of verkeerslicht staat, is de stopstreep verspilling van verf.Artikel 76. Dwarsmarkeringen
76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Tien om te zien
De vraag is wat er in de zijstraat staat ...Schwarzkopf schreef: ↑02 jul 2019, 19:58 Ik kom af en toe ook een straat van rechts tegen met een stopstreep terwijl er op de baan waarop ik rijd geen enkele signalisatie is ivm de voorrangsregeling. Ook niet normaal lijkt me want die stopstreep zie je pas op het laatste moment.
Goed mee uitkijken
Voorrangsborden kunnen weggehaald zijn, hoewel de geverfde stopstreep er nog ligt (maar op zich, niets betekent) dus voorrang van rechts ...
Geregeld staat er in 1 richting (meestal de voorrangsrichting) niks ...
Dit moetDient er in principe voor elk kruispunt signalisatie te staam ivm de voorrangsregeling als die afwijkt van het gewone (voorrang van rechts)? Of kan het zijn dat je op een voorrangsbaan rijdt en dat dit niet herhaaldelijk aan elk kruispunt wordt aangegeven?
- of aan elk kruispunt aangegeven zijn
- Of op een voorrangsweg B9 , na elk kruispunt herhaald worden dat je op een voorrangsweg rijdt (aan verkeerslichten staat het er dan vaak nog eens dat je op voorrangsweg zit)