Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Fiesta »

Geslaagd voor praktijkexamen te Alken (04/06/19)

Hallo allen,

Allereerst wil ik alle medewerkers van deze website bedanken voor alle tips en tricks die hier aan bod gekomen zijn. Deze website heeft mij in de tijd dat ik mijn theorie – en mijn praktijkexamen moest afleggen heel goed geholpen en stond gemarkeerd bij Mijn Favorieten.

Ikzelf heb het halen van een rijbewijs zo lang mogelijk uitgesteld omdat ik bang was om een theoretisch – of praktisch examen te gaan afleggen. Ik heb mij er toch maar aan gewaagd en de angst overwonnen.
De theorie heb ik via jullie website kunnen oefenen. Persoonlijk heeft het studeren voor mij een weekendje geduurd eer ik alles gelezen en begrepen had. Daarna heb ik een afspraak gemaakt in het examencentrum te Alken (ergens begin mei 2017). De meerkeuzevragen waren best te doen. Ik had hier en daar toch even moeten opletten voor enkele instinkers. Resultaat: ik had maar drie foutjes.

Toen kwam het echte werk: een 9 maanden na het slagen voor mijn theoretisch examen had ik afspraak met een rijschool geboekt, mijn rijlessen afgewerkt die af en toe niet al te vlot gingen, en daarna mijn voorlopig rijbewijs mogen gaan afhalen op het gemeentehuis. Mijn ouders hielden voor mij 2dehands en Marktplaats in de gaten om een autootje te kunnen scoren. En jawel hoor, even later had ik mijn oefenwagentje gekocht: een Ford Fiesta uit bouwjaar 2008. Het was bijna exact dezelfde als die van de rijschool. Dit was echt handig aangezien ik ook na de 9 maanden mijn examen wou gaan afleggen met de auto van de rijschool.

Ik heb ongeveer 11 maanden geoefend. Eerst op een verlaten industrieterrein met bijna geen verkeer en na enkele weken de grotere wegen genomen met matig verkeer. Niet telkens dezelfde route maar afwisselend. Ik heb dit echt op mijn gemakje moeten doen want ik had er voor gekozen om alleen te mogen rijden. Ik ben vaak stilgevallen omdat ik mijn autootje nog niet echt goed kende maar zolang je rustig blijft, is er niets aan de hand.

Omdat ik mijn examen in Alken wou gaan doen, ben ik ook een aantal keertjes naar daar gereden om een beetje de routes te verkennen. Op jullie forum las ik enkele knooppunten. Die had ik mijn GPS ingesteld en ben er redelijk vaak langs gereden. Ook heb ik alle manoeuvres die op jullie website beschreven stonden vaak geoefend. Kilometers gereden en uren op de manoeuvres geoefend totdat ze perfect waren.

De dag van het examen naderde al gauw want de maanden vlogen voorbij. Ook de zenuwen namen toe. Hieronder geef ik jullie het verloop van mijn praktijkexamens even mee.

Eerste examen – risiscoperceptietest: 6/10 – Niet geslaagd:
Examen speelde zich af regio Hasselt (Runkst). Door de zenuwen had ik een snelheidsovertreding gemaakt op de Expressweg Sint-Truiden – Alken. Bij het begin van de expressweg mag je 90 als je richting Hasselt rijdt. Ik reed er 120. Heel goed opletten voor diegenen die ook deze route krijgen.
Voor de rest was de plaats op de weg niet goed. Ik stond veel meer links dan rechts op de weg. Ook had ik ergens een fietser niet gezien die ik voorrang moest verlenen.

Manoeuvres: 10 m in rechte lijn achteruit rijden + rechts achteruit in een vak parkeren tussen twee auto’s

Tweede examen – risiscoperceptietest: 6/10 – Niet geslaagd:
Auto gehinderd toen ik op De Geloesplein in Hasselt terug naar Alken moest. Je moet voorrang verlenen aan de auto’s die 90 km/u voorbijrazen. Hier ging ik dus de fout in met een verkeerde inschatting. Mijn examen heb ik toen niet mogen afmaken omdat dit een (terechte) fout is.
Aan de manoeuvres ben ik toen niet meer gekomen.

Manoeuvres: keren in een straat + rechts achteruit fileparkeren tussen twee auto’s

--- Hiertussen nog 6u rijles gehad van de rijschool om de fouten te corrigeren die ik voorheen had gemaakt. Dit heeft mij echt goed geholpen en was ook zeer leerrijk ---

Derde examen – risiscoperceptietest: 6/10 – Niet geslaagd:

Ik had een examinator die uiterst vriendelijk was. Hij probeerde me echt op mijn gemak te stellen.
Ik was echt goed op dreef maar ik had ergens voorrang niet verleend waar dat wel moest. En ook het manoeuvre fileparkeren ging niet goed. Ik stond denk ik 1 cm op de stoeprand. Ook dit keer weer niet geslaagd

Manoeuvres: keren in een (ruime) straat – fileparkeren langs rechts achter een auto

Vierde examen – risiscoperceptietest: 3/10 – GESLAAGD!!!:

Vierde keer,goede keer. Weer een uiterst vriendelijke examinator gehad die een babbeltje probeerde te slaan met me. Hij zag dat ik vol stress zat en hij heeft toen kalmte bewaard. Hij was joviaal en correct. Ik mocht alles op mijn gemakje doen en het meeste van de route speelde zich in Runkst af. Ook de klassieker over de brug bij de supermarkt had ik gehad. Dit was allemaal probleemloos verlopen. Ik had ook een rustigere route gekregen. Telkens zone 50 met maar 1 zone 30. Nu, optrekken tot meer dan 30 kon ik het hele examen bijna niet omdat hij me erg veel bochten liet nemen. Op het einde reden we het examencentrum binnen met het verlossende woord: GESLAAGD!

Manoeuvres: 10 meter in een rechte lijn achteruit rijden - rechts achteruit parkeren tussen twee auto's

Ik ben zo blij!

Mochten jullie vragen hebben omtrend mijn ervaringen, dan hoor ik het graag.

Groetjes.
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Hallo,

Eventjes een vraagje.

Ik ben van mezelf heel onzeker, weinig zelfvertrouwen en heel kritisch op mezelf en over mezelf.
31 mei 2019 is het exact een jaar geleden dat ik mijn bekwaamheidsattest heb gekregen, 4 juni praktijkexamen omdat het eind juni al verviel. Ik was nog niet examen klaar, maar toch moest ik van de rijschool omdat voorlopig rijbewijs 36 maanden verviel.
Terecht geslaagd.

24 mei 2019 eindelijk een auto gekregen van mijn papa. Na een jaar wachten :roll:
Nu, niemand wil me auto leren rijden. Zogezegd allemaal schrik om bij mij in de auto te zitten.
Mijn vriend heeft zelf een voorlopig rijbewijs, dus die mag me niet leren rijden in principe. Af en toe gaan we wel op een industrieplein gaan oefenen.. In het begin heel stroef, 2 oefeningen later gaat het al iets beter.
Ik heb ook 6 uur rijles geboekt om er terug in te komen, aangezien ik een jaar niet heb gereden.

Ik heb zo veel schrik om alleen te rijden op de baan. Schrik om tegen een auto te zitten, schrik om niet op tijd te kunnen remmen, schrik te laat te reageren in situaties waardoor ik heel bruut mijn bochten zou nemen..
Ik wil wel alleen rijden, naar mijn werk ( is maar 10 minuten rijden en ik zou de binnenbaan nemen ) maar ik durf gewoon niet.
Ik zou morgen willen vertrekken, maar eens ik in auto kom twijfel ik en wil ik niet vertrekken. Het zweet breek me gewoon uit en mijn hart gaat 10 000 toeren te keren met andere woorden. Heb nog een busabonnement dus voor mij is het dan gemakkelijker om te zeggen ,kom ik ben er niet klaar voor ik neem gewoon de bus.

2 weken nadat ik mijn auto had, kon ik hem al niet meer doen starten, batterie plat 🙄 Maar soit, hij gaat terug dus dat terzijde.

Iemand tips om mijn angst te overwinnen? Iedereen zegt mij, gewoon doen. Maar als je een jaar niet gereden hebben is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan vind ik.
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Fiesta »

Gast schreef: 20 jun 2019, 22:28 Hallo,

Eventjes een vraagje.

Ik ben van mezelf heel onzeker, weinig zelfvertrouwen en heel kritisch op mezelf en over mezelf.
31 mei 2019 is het exact een jaar geleden dat ik mijn bekwaamheidsattest heb gekregen, 4 juni praktijkexamen omdat het eind juni al verviel. Ik was nog niet examen klaar, maar toch moest ik van de rijschool omdat voorlopig rijbewijs 36 maanden verviel.
Terecht geslaagd.

24 mei 2019 eindelijk een auto gekregen van mijn papa. Na een jaar wachten :roll:
Nu, niemand wil me auto leren rijden. Zogezegd allemaal schrik om bij mij in de auto te zitten.
Mijn vriend heeft zelf een voorlopig rijbewijs, dus die mag me niet leren rijden in principe. Af en toe gaan we wel op een industrieplein gaan oefenen.. In het begin heel stroef, 2 oefeningen later gaat het al iets beter.
Ik heb ook 6 uur rijles geboekt om er terug in te komen, aangezien ik een jaar niet heb gereden.

Ik heb zo veel schrik om alleen te rijden op de baan. Schrik om tegen een auto te zitten, schrik om niet op tijd te kunnen remmen, schrik te laat te reageren in situaties waardoor ik heel bruut mijn bochten zou nemen..
Ik wil wel alleen rijden, naar mijn werk ( is maar 10 minuten rijden en ik zou de binnenbaan nemen ) maar ik durf gewoon niet.
Ik zou morgen willen vertrekken, maar eens ik in auto kom twijfel ik en wil ik niet vertrekken. Het zweet breek me gewoon uit en mijn hart gaat 10 000 toeren te keren met andere woorden. Heb nog een busabonnement dus voor mij is het dan gemakkelijker om te zeggen ,kom ik ben er niet klaar voor ik neem gewoon de bus.

2 weken nadat ik mijn auto had, kon ik hem al niet meer doen starten, batterie plat 🙄 Maar soit, hij gaat terug dus dat terzijde.

Iemand tips om mijn angst te overwinnen? Iedereen zegt mij, gewoon doen. Maar als je een jaar niet gereden hebben is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan vind ik.
Hallo daar,

Was je geslaagd voor het praktijkexamen van vorig jaar? En heb je je officieel rijbewijs?
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Fiesta schreef: 20 jun 2019, 22:34
Gast schreef: 20 jun 2019, 22:28 Hallo,

Eventjes een vraagje.

Ik ben van mezelf heel onzeker, weinig zelfvertrouwen en heel kritisch op mezelf en over mezelf.
31 mei 2019 is het exact een jaar geleden dat ik mijn bekwaamheidsattest heb gekregen, 4 juni praktijkexamen omdat het eind juni al verviel. Ik was nog niet examen klaar, maar toch moest ik van de rijschool omdat voorlopig rijbewijs 36 maanden verviel.
Terecht geslaagd.

24 mei 2019 eindelijk een auto gekregen van mijn papa. Na een jaar wachten :roll:
Nu, niemand wil me auto leren rijden. Zogezegd allemaal schrik om bij mij in de auto te zitten.
Mijn vriend heeft zelf een voorlopig rijbewijs, dus die mag me niet leren rijden in principe. Af en toe gaan we wel op een industrieplein gaan oefenen.. In het begin heel stroef, 2 oefeningen later gaat het al iets beter.
Ik heb ook 6 uur rijles geboekt om er terug in te komen, aangezien ik een jaar niet heb gereden.

Ik heb zo veel schrik om alleen te rijden op de baan. Schrik om tegen een auto te zitten, schrik om niet op tijd te kunnen remmen, schrik te laat te reageren in situaties waardoor ik heel bruut mijn bochten zou nemen..
Ik wil wel alleen rijden, naar mijn werk ( is maar 10 minuten rijden en ik zou de binnenbaan nemen ) maar ik durf gewoon niet.
Ik zou morgen willen vertrekken, maar eens ik in auto kom twijfel ik en wil ik niet vertrekken. Het zweet breek me gewoon uit en mijn hart gaat 10 000 toeren te keren met andere woorden. Heb nog een busabonnement dus voor mij is het dan gemakkelijker om te zeggen ,kom ik ben er niet klaar voor ik neem gewoon de bus.

2 weken nadat ik mijn auto had, kon ik hem al niet meer doen starten, batterie plat 🙄 Maar soit, hij gaat terug dus dat terzijde.

Iemand tips om mijn angst te overwinnen? Iedereen zegt mij, gewoon doen. Maar als je een jaar niet gereden hebben is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan vind ik.
Hallo daar,

Was je geslaagd voor het praktijkexamen van vorig jaar? En heb je je officieel rijbewijs?


Hey, neen niet geslaagd. Zenuwen, alles begon goed. Gestopt aan een kruispunt waar het groen was, had niet gekeken of het rood was of groen, dus ik begon aan mezelf te twijfelen en dacht dat ik een fout ging maken om door te rijden dus gestopt, zware fout. En ik geraakte niet meer in gang omdat examinator boos begon te doen en ik begon te wenen. Dus mij rij instructeur heeft overgenomen. Terecht niet geslaagd dus. Ik heb een voorlopig rijbewijs van 18 maanden nu, dat voorloopt in december
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Fiesta »

Hoe ik het geleerd heb:
20u rijles gevolgd met de rijschool. Eerste lessen was het erg bij me. Ik viel vaak stil, had de auto niet goed onder controle....
Daarna mijn bekwaamheidsattest gekregen van mijn rij-instructeur. Heb toen mijn M18 opgehaald in het gemeentehuis. De week daarop heb ik alleen proberen te rijden. Uiteraard met vallen en opstaan. Ik had ook de schrik van het verkeer te pakken omdat er vaak veel aggressiviteit heerst. Ik ben toen naar een industrieterrein gereden waar nauwelijks verkeer komt. Alleen maar rechtdoor gereden met dezelfde versnelling. Het begon na een tijdje wel te vlotten en toen heb ik moeilijkere wegen genomen.

Na een tijdje had ik weer terug rijlessen genomen (6u) om de eventuele fouten weg te werken.
Mijn grootste fout was mijn remtechniek: ik trapte mijn koppeling tegelijk met mijn rem in en da's fout.
Ook mijn plaats op de weg was niet OK. Langs geparkeerde auto's nam ik te weinig afstand als ik een zijstraat inreed.

Kijk, het is misschien best in jouw situatie dat je een instructeur onder de arm neemt. Iemand waarbij je niet al teveel moet gaan liggen stressen en die je corrigeert. Neem het van mij aan: ik heb echt serieus een stel twee linkerhanden en kijk, ik heb het toch ook gehaald. Wel in vier keer maar de aanhouder wint altijd!
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Fiesta schreef: 20 jun 2019, 22:59 Hoe ik het geleerd heb:
20u rijles gevolgd met de rijschool. Eerste lessen was het erg bij me. Ik viel vaak stil, had de auto niet goed onder controle....
Daarna mijn bekwaamheidsattest gekregen van mijn rij-instructeur. Heb toen mijn M18 opgehaald in het gemeentehuis. De week daarop heb ik alleen proberen te rijden. Uiteraard met vallen en opstaan. Ik had ook de schrik van het verkeer te pakken omdat er vaak veel aggressiviteit heerst. Ik ben toen naar een industrieterrein gereden waar nauwelijks verkeer komt. Alleen maar rechtdoor gereden met dezelfde versnelling. Het begon na een tijdje wel te vlotten en toen heb ik moeilijkere wegen genomen.

Na een tijdje had ik weer terug rijlessen genomen (6u) om de eventuele fouten weg te werken.
Mijn grootste fout was mijn remtechniek: ik trapte mijn koppeling tegelijk met mijn rem in en da's fout.
Ook mijn plaats op de weg was niet OK. Langs geparkeerde auto's nam ik te weinig afstand als ik een zijstraat inreed.

Kijk, het is misschien best in jouw situatie dat je een instructeur onder de arm heeft. Iemand waarbij je niet al teveel moet gaan liggen stressen. Neem het van mij aan: ik heb echt serieus een stel twee linkerhanden en kijk, ik heb het toch ook gehaald. Wel in vier keer maar de aanhouder wint altijd!
Mijn vriend leert me af en toe rijden op het industrieplein, net zoals u. Dezelfde snelheid enzo.. Maar hij kan ook niet altijd en heeft ook niet altijd zin. Vandaar dat ik ook nog 6u rijles heb geboekt. Maar de eerste les is 30 juli, en ik wil niet wachten tot dan. Ik wil echt nu al op de baan rijden. Ik val niet veel stil dus dat is al goed.

Als ik stop dan duw ik rempedaal in en direct koppeling. Is dat dan fout? Niemand heeft me daar ooit iets over gezegd zelf. Wist zelf niet dat het fout was. Opzich mijn vriend zegt ook ge kunt het wel, maar ge zijt gewoon onzeker.
Hij heeft 4 maand gewacht om te rijden, en na die 4 maand is hij ook direct op de baan gegaan. Hij heeft dus totaal NIEMAND om hem te leren rijden, dus als hij het kan. De eerste keer op de baan was bij hem ook moeilijk en hij moest nog een veel moeilijkere baan doen dan mij en het is hem ook gelukt.

Dus u tip is gewoon nog een beetje oefenen op terrein en wachten tot die 6 u en dan de baan op?
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Fiesta »

Allereerst zou ik je aanraden van het praktijkboek van deze website te downloaden en te bestuderen.
Hierin staan letterlijk de meeste gestelde vragen van dit forum, zo ook de juiste remtechniek die je moet hanteren.
(Geloof me, voor een foute remtechniek kunnen ze je laten zakken op een praktijkexamen).

Het praktijkboek kan je hier vinden: https://www.gratisrijbewijsonline.be/pr ... aktijkboek
En sla ook eens de website van De Rijprof erop na: http://www.derijprof.be/

Ik heb zelf de eerste weken op een industrieterrein geoefend. Eerst rechtdoor rijden, daarna een korte bocht nemen, daarna een rotonde nemen,.. -> Zo kan je je auto redelijk goed inschatten en zo leer je ook terug te schakelen waar nodig.

Na een maand ongeveer ben ik de grote wegen opgereden inclusief de autostrade. In het begin ga je redelijk veel fouten maken want je hebt op dat moment 0,0 ervaring. Het is ook niet erg als je stilvalt. Maar als je een keer stilvalt, trek voor de zekerheid je handrem op. Want als je auto vanzelf achteruit gaat rijden, heb je een groter probleem.

Vergeet ook niet eens, als je wat meer gevorderd bent, te gaan oefenen rondom het examencentrum waar je je examen gaat afleggen. Neem niet de hoofdwegen maar zeker ook de kleinere wegen...
Voer in die straten ook een manoeuvre uit bvb. keren in een straat.

Dat is alles wat ik geleerd heb, meer niet.
Je kan tientallen boeken lezen over autorijden. Maar hetgene wat dan ontbreekt is ervaring.
Ga zo snel als mogelijk de baan op, zoek een weg uit die je kent en waar weinig tot geen verkeer is, leer je auto kennen en bouw het langzaam op. Ik heb het merendeel alleen moeten doen omdat ik ook niemand had die me kon vergezellen.
Maak er werk van: elke minuut die je bvb achter je televisie of computer spendeert is een minuut minder dat je kan autorijden. Je moet er niet in gaan overdrijven maar ook niet te nonchalant in zijn om maar niet te hoeven rijden.
Maar hey, ik heb het toch ook gehaald dus waarom zou jij het dan niet kunnen. :wink:
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Fiesta schreef: 20 jun 2019, 23:16 Allereerst zou ik je aanraden van het praktijkboek van deze website te downloaden en te bestuderen.
Hierin staan letterlijk de meeste gestelde vragen van dit forum, zo ook de juiste remtechniek die je moet hanteren.
(Geloof me, voor een foute remtechniek kunnen ze je laten zakken op een praktijkexamen).

Het praktijkboek kan je hier vinden: https://www.gratisrijbewijsonline.be/pr ... aktijkboek
En sla ook eens de website van De Rijprof erop na: http://www.derijprof.be/

Ik heb zelf de eerste weken op een industrieterrein geoefend. Eerst rechtdoor rijden, daarna een korte bocht nemen, daarna een rotonde nemen,.. -> Zo kan je je auto redelijk goed inschatten en zo leer je ook terug te schakelen waar nodig.

Na een maand ongeveer ben ik de grote wegen opgereden inclusief de autostrade. In het begin ga je redelijk veel fouten maken want je hebt op dat moment 0,0 ervaring. Het is ook niet erg als je stilvalt. Maar als je een keer stilvalt, trek voor de zekerheid je handrem op. Want als je auto vanzelf achteruit gaat rijden, heb je een groter probleem.

Vergeet ook niet eens, als je wat meer gevorderd bent, te gaan oefenen rondom het examencentrum waar je je examen gaat afleggen. Neem niet de hoofdwegen maar zeker ook de kleinere wegen...
Voer in die straten ook een manoeuvre uit bvb. keren in een straat.

Dat is alles wat ik geleerd heb, meer niet. J
e kan tientallen boeken lezen over autorijden.
Maar hetgene wat dan ontbreekt is ervaring.
Ga zo snel als mogelijk de baan op, zoek een weg uit die je kent en waar weinig tot geen verkeer is, leer je auto kennen en bouw het langzaam op. Ik heb het merendeel alleen moeten doen omdat ik ook niemand had die me kon vergezellen.
Maar hey, ik heb het toch ook gehaald dus waarom zou jij het dan niet kunnen. :wink:
De baan naar mijn werk ken ik redelijk goed, dat is ook een baan naar mijn thuis op, en daar neem ik het binnenbaantje wel :p want in de andere straat is het echt verschrikkelijk van het verkeer door dat aan allebei de kanten auto’s staan.

Het was ook mijn plan om die banen te doen die ik zou moeten doen op het examen. Brakel is waar ik woon bij mijn vriend en Zottegem is mijn thuisstad, ken ik zeer goed van verkeer en zijn de banen die ik zou moeten doen om bij familie te gaan en naar werk. Dus dat zou al een goede oefening zijn. Zelf woon ik niet ver van het examencentrum. En naar Geraadsbergen of Ronse zou ik eens gaan om te shoppen :p een goede oefening en een excuus om kleren te kopen haha.

Het praktijkboek heb ik ook al eventjes gedownload en doorgelezen.
Ik ga best morgen nog met de bus naar het werk gaan :p Tenslotte heb ik nog maar 2x geoefend op industrieplein.
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Fiesta »

Probeer er dit weekend werk van te maken. Des te sneller je begint, des te sneller je de ervaring kan opdoen, des te sneller dat je je paarse kaartje mag gaan afhalen op het gemeentehuis. :P
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Fiesta schreef: 20 jun 2019, 23:29 Probeer er dit weekend werk van te maken. Des te sneller je begint, des te sneller je de ervaring kan opdoen, des te sneller dat je je paarse kaartje mag gaan afhalen op het gemeentehuis. :P

Zeker en vast hoor ;) in het weekend rijden we sowiso
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Hey

Ik hier weer. ;)

Vrijdag moest ik om 7u werken. Dus zoals gewoonlijk wou ik de bus nemen om 6u19. Helaas passeerde die bus volgens de router mij bushalte niet. Rap rap lopen naar een andere bushalte en paar min later zie ik hem iets verder passeren.
Wat was ik kwaad, ik moest de auto dan nemen want ja ik moest toch op mn werk geraken.

Ik dus terug naar huis gestapt en hup auto in. Mn hart bonkte. Na 3 weken niet gereden hebben, nu helemaal alleen de auto in. Gelukkig was het rustig op de baan maar heb wel gesukkeld in het begin. Toen ik aankwam op mn werk kon mn geluk niet op. Zo blij dat ik het alleen durfde. :D Alleen wat stress als er auto's achter me aan reden. Sommigen bumperkleefden echt. En anderen namen gelukkig wat afstand. Op de terug weg naar huis was er al iets meer verkeer, maar dat is allemaal goed gegaan. Op banen waar ik niet wist hoeveel ik mocht rijden , reed ik 50 gewoon om zeker te zijn. Ik sukkelde wel nog wat met het schakelen. Maandag ( vandaag ) ben ik thuis en dus vroeg mn vriend om naar de winkel te gaan. Eigenlijk nu best wel stress. Vrijdag was het echt van moeten.. hij zegt ook als je het vrijdag kon dan lult het u maandag ook wel. Dusja we zien wel ;)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Jozef »

Gast schreef: 08 jul 2019, 00:45 Sommigen bumperkleefden echt.
Bumperkleven houdt een combinatie in van snelheid en afstand die niet op elkaar afgestemd zijn. Het leidt daardoor tot heel wat aanrijdingen, waarbij niet zelden de aangereden bestuurder jarenlang nekletsel heeft. Het is ook een bijzonder laffe daad, omdat je er zo weinig kunt tegen doen. Vooral niet sterk afremmen, dat is olie op het vuur gieten. Zoals altijd bij een conflict streven naar een afbouw ervan. Het gebeurt geregeld dat ik bijvoorbeeld even aan een bushalte naast de rijbaan stop om een bumperklever kwijt te geraken.
Op banen waar ik niet wist hoeveel ik mocht rijden, reed ik 50 gewoon om zeker te zijn.
Ik ben zeker niet heiliger dan de paus, maar eigenlijk mag het niet gebeuren dat je niet weel welke de maximum toegestane snelheid is waar je rijdt, hé vriend.

Het voornaamste blijft natuurlijk dat je nooit sneller rijdt dan veilig is volgens de plaatsgesteldheid, het weer, het verkeer, de toestand van de auto en van jezelf, enz.
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Jozef schreef: 08 jul 2019, 08:25
Gast schreef: 08 jul 2019, 00:45 Sommigen bumperkleefden echt.
Bumperkleven houdt een combinatie in van snelheid en afstand die niet op elkaar afgestemd zijn. Het leidt daardoor tot heel wat aanrijdingen, waarbij niet zelden de aangereden bestuurder jarenlang nekletsel heeft. Het is ook een bijzonder laffe daad, omdat je er zo weinig kunt tegen doen. Vooral niet sterk afremmen, dat is olie op het vuur gieten. Zoals altijd bij een conflict streven naar een afbouw ervan. Het gebeurt geregeld dat ik bijvoorbeeld even aan een bushalte naast de rijbaan stop om een bumperklever kwijt te geraken.

Noujaw als ik 50 rijdt op een baan waar ik maar 50 mag w dan hoeven ze niet te bumperkleven be
Op banen waar ik niet wist hoeveel ik mocht rijden, reed ik 50 gewoon om zeker te zijn.
Ik ben zeker niet heiliger dan de paus, maar eigenlijk mag het niet gebeuren dat je niet weel welke de maximum toegestane snelheid is waar je rijdt, hé vriend.

Het voornaamste blijft natuurlijk dat je nooit sneller rijdt dan veilig is volgens de plaatsgesteldheid, het weer, het verkeer, de toestand van de auto en van jezelf, enz.
Ik ben een meisje ;) maar als er op die baan niets aangeduid staat qua km's dan weet ik ni hoeveel ik mag rijden hoor ;) En ja zonder zeveren, er stond nergens aangeduid hoeveel ik mag.. dus mij hebben ze altijd gezegd dat 50 rijden beter is als je niet zeker ben.. Tot je een bord tegenkomt hoeveel je mag.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Rafael »

Gast schreef: 08 jul 2019, 09:52 Ik ben een meisje ;) maar als er op die baan niets aangeduid staat qua km's dan weet ik ni hoeveel ik mag rijden hoor ;) En ja zonder zeveren, er stond nergens aangeduid hoeveel ik mag.. dus mij hebben ze altijd gezegd dat 50 rijden beter is als je niet zeker ben.. Tot je een bord tegenkomt hoeveel je mag.
Dat is nochtans de basis, zou je toch moeten weten? Als je gaat wachten tot je een bord tegenkomt, ga je vaak trager rijden dan nodig :D Neem deze les anders nog eens door, dan komt het goed :)
Gast

Re: Geslaagd voor praktijkexamen rijbewijs B te Alken (04/06/19)

Bericht door Gast »

Rafael schreef: 08 jul 2019, 10:19
Gast schreef: 08 jul 2019, 09:52 Ik ben een meisje ;) maar als er op die baan niets aangeduid staat qua km's dan weet ik ni hoeveel ik mag rijden hoor ;) En ja zonder zeveren, er stond nergens aangeduid hoeveel ik mag.. dus mij hebben ze altijd gezegd dat 50 rijden beter is als je niet zeker ben.. Tot je een bord tegenkomt hoeveel je mag.
Dat is nochtans de basis, zou je toch moeten weten? Als je gaat wachten tot je een bord tegenkomt, ga je vaak trager rijden dan nodig :D Neem deze les anders nog eens door, dan komt het goed :)
Ja dat weet ik wel, maar dat is ook een baan waar ze veel staan te flitsen. En ik wilde het me echt niet riskeren. Nu ja 50.. ik reed iets meer dan 50 zo bijna 60.. maarja. Nu weet ik dat je daar 70 mag dus dat ga ik dan ook doen he ;) want er was ook een baan waar ik ook niet zeker wist of je 50/70 mocht dus ik reed ook 50 en achteraf gebleken mag je daar maar effectief 50 dusja en op dat stuk waar ik reed stond het nergens aangeduid want ik let anders wel hard op mijn borden. Ook als ik als passagier mee rij met iemand kijk ik vaak naar de borden
Plaats reactie