inhalen en voetgangers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
kiki1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 16:58

inhalen en voetgangers

Bericht door kiki1234 »

ik heb 2 vraagjes:

1) mag je een fietser inhalen op een kruispunt? Op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt zeker niet, maar wat als jij voorrang hebt?

2) als je groen licht hebt, maar voor jou is een zebrapad en de voetgangers hebben rood, dan mag je zelf toch doorrijden? Soms is het erg verwarrend als er lichten zijn en een voetpad .. help! :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door de rijprof »

Een fietser mag je inhalen op elk kruispunt, behalve in een fietsstraat en op een verhoogde inrichting of wanneer de zijdelingse veiligheidsafstand niet genoeg is..

Verkeerslichten hebben meer waarde dan de regels. Als de verkeerslichten normaal werken, heb je voorrang (voetgangers hebben dan rood).
Zonder verkeerslichten moet je voetgangers voorrang verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
kiki1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 16:58

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door kiki1234 »

en ook op een kruispunt waar je geen voorrang hebt??
Laatst gewijzigd door kiki1234 op 20 jun 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door Fiesta »

kiki1234 schreef: 20 jun 2019, 16:40 Mag je een fietser ook op een verhoogde inrichting inhalen? en ook op een kruispunt waar je geen voorrang hebt??
Een fietser mag je NOOIT op een verhoogde inrichting inhalen!

En op een kruispunt waar je geen voorrang hebt... Je hebt net je eigen vraag al beantwoord. :wink:

Misschien werd het al aangeraden door de moderators hier: download eens het praktijkboek van deze website. Het is echt handig en het heeft mij enorm geholpen met het behalen van mijn rijbewijs B.
kiki1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 16:58

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door kiki1234 »

Nee ik begrijp het niet. Mag je een fietser inhalen op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt? Dat lijkt mij toch niet...

Ik heb het praktijkboek gedownload maar qua verkeerssituaties staat er maar bijzonder weinig in helaas...
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door Fiesta »

kiki1234 schreef: 20 jun 2019, 16:47 Nee ik begrijp het niet. Mag je een fietser inhalen op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt? Dat lijkt mij toch niet...

Ik heb het praktijkboek gedownload maar qua verkeerssituaties staat er maar bijzonder weinig in helaas...
Een fietser inhalen in zo'n gevaarlijke situatie zou ik nooit doen.

Je moet voorrang verlenen aan rechts en op dat moment wil je een fietser inhalen...

Als je weinig zicht hebt op dat kruispunt, moet je gewoon vertragen.
Een fietser dan inhalen is niet aan te raden en ook quasi onmogelijk.
kiki1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 16:58

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door kiki1234 »

Ja dat leek me ook zo. Maar de rijprof antwoordt dat je een fietser op elk kruispunt mag inhalen (behalve fietsstraat en verhoogde inrichting).
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door Fiesta »

kiki1234 schreef: 20 jun 2019, 16:55 Ja dat leek me ook zo. Maar de rijprof antwoordt dat je een fietser op elk kruispunt mag inhalen (behalve fietsstraat en verhoogde inrichting).
Dat klopt ook, als je volledig zicht heb op de situatie. Als je geen goed zicht heb, zou ik het niet doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door Jozef »

Enkele deelnemers lijken hier de mening toegedaan te zijn dat je niet mag inhalen op een verhoogde inrichting.
Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen

22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

[...]

2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;

[...]
Zoals we weten, dient er in sommige omstandigheden evenwel rechts ingehaald te worden:
Artikel 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Inhalen op een verhoogde inrichting is dus niet altijd verboden. Enkel links inhalen is er verboden, niet recths inhalen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door de rijprof »

Dat klopt ook, als je volledig zicht heb op de situatie. Als je geen goed zicht heb, zou ik het niet doen.
Theoretisch mag je aan een kruispunt met voorrang aan rechts een fietser inhalen, maar uiteraard moet je voldoende uitzicht hebben om te zien of je zelf voorrang kunt verlenen aan een bestuurder die van rechts komt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door Inazuma »

Aangezien het Hof van Cassatie besloten heeft dat inhalen enkel op hetzelfde weggedeelte gebeurt,
is het toegelaten om een fietser die rijdt op een fietspad overheen een verhoogde inrichting, daarop links in te halen ...

Als de wegcode nog niet complex genoeg is, doet het gerecht er nog wel een schep bovenop.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door jurgends »

de rijprof schreef: 20 jun 2019, 10:21 Verkeerslichten hebben meer waarde dan de regels.
Dat lijkt me niet juist. Volgens mij veranderen verkeerslichten niets aan de regels.
De reden dat je de voetgangers geen voorrang moet geven lijkt mij dat ze rood hebben, en dus niet op de rijbaan mogen komen en dus ook geen aanstalten maken om over te steken.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: inhalen en voetgangers

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef: 24 jun 2019, 13:01
de rijprof schreef: 20 jun 2019, 10:21 Verkeerslichten hebben meer waarde dan de regels.
Dat lijkt me niet juist. Volgens mij veranderen verkeerslichten niets aan de regels.
Toch wel

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

De reden dat je de voetgangers geen voorrang moet geven lijkt mij dat ze rood hebben, en dus niet op de rijbaan mogen komen en dus ook geen aanstalten maken om over te steken.
Dat rood is de reden waarom ze niet mogen oversteken.

Dat gaat boven de voorrang die ze op een oversteekplaats voor voetgangers zouden hebben (tgv een verkeersregel).
Plaats reactie