PARKEREN GOOT

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
kiki1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 16:58

PARKEREN GOOT

Bericht door kiki1234 »

Vanmiddag ging ik parkeren, in de straat was er een goot en een borduur. Alle auto's stonden gewoon geparkeerd (niet in de goot). Ik heb daar achter geparkeerd. Ik stond niet in de goot, maar recht ernaast net zoals de andere auto's. Ik vroeg me af of je verplicht in de goot moet parkeren? Is het een fout als je dat niet doet? Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PARKEREN GOOT

Bericht door Benny Stinkens »

Op het examen mag je maximum 30 cm van de boordsteen verwijderd staan.
Dit hoeft niet noodzakelijk in de goot te zijn. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Fiesta
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2019, 12:46

Re: PARKEREN GOOT

Bericht door Fiesta »

Je mag in de goot parkeren. Zolang je maar maximum 30 cm verwijderd staat van de borduur.
Tip: kijk vooral niet hoe andere weggebruikers geparkeerd staan, of hoe ze hun route afleggen. De kans dat je dan fouten gaat maken is vrij groot. Leg vooral je eigen traject af en je eigen manoeuvre die volgens het verkeersreglement correct is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PARKEREN GOOT

Bericht door de rijprof »

Het verkeersreglement zegt dat je, indien er geen bermen zijn, zo rechts mogelijk op de rijbaan moet parkeren. evenwijdig en niet dubbel staan.
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.
D.w.z. dat je in de goot moet staan. Een beetje verder van de goot is nog geen ramp. Op examens geven ze een marge van ongeveer 30 cm van de boordsteen. De goot is ongeveer 20 cm.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie