Moeilijke situaties

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
aliyasin260900
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2019, 21:23

Moeilijke situaties

Bericht door aliyasin260900 »

Beste,

Bij deze ik ben opzoek naar antwoorden :idea: op mijn volgende vragen.

1) Tijdens het examen als de examinator niks zegt dan is het rechtdoor rijden, maar stel je komt tegen een verkeersbord B0 (blauw bord met witte streep naar recht of links ) dan ga je de bord volgen of gewoon rechtdoor langs jou kant?

2) Stel je rijd op rechterrijstrook van de snelweg en op de opritstrook willen meerdere auto de snelweg op rijden mag je dan de linkerrijstrook nemen om hun de ruimte te geven?of hoe pak je dit aan ?


3) Bij de hellingproef mag je de handrem gebruiken? Zo niet. Mag je paar cm naar achter rollen?

4) Rotonde met 2 rijstroken, als je de laatste afslag wil nemen mag steeds voorsorteren op de rechter rijstrook van de rotonde?


5) Bij achteruit en vooruit in een vak parkeren. Als je moet afstappen langs welke kant loop je best?


6) Waar je voorrang aan rechts moet geven mag je ALTIJD met de 1ste versnelling paseren ook al heb je beetje zicht?


7) Hoe herken je een straat dat die een straat is en geen parking? Bijvoorbeeld als die een straat naam heeft dan is die een straat?


8) De niveau van de vloeistoffen (minimum en maximum) is niet duidelijk in mijn auto is dat erg als ik dat niet kan tonen?

9) Mijn begeleider zijn identiteitkart is bij de gementehuis voor de verlenging hij heeft inruil een blad waar zijn gevens op staan. Is dat voldoende op het examen dag?


10) Is het raken van de stoep toegestaan tijdens de bijzondere manoeuvres ?


11) Om een bus of vrachtwagen te paseren of te kruisen mag je op het voetpad of fietspad rijden?


12) Mag je een examinator weigeren door de slechte ervaring?


13) Mag je het raam opendoen als het examen op een warme dag valt?


Ik weet dit zijn veel vragen, als u maar een paar van kunt beantwoorden is ook goed voor me.
Alvast bedankt..

Met vriendelijke groeten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Moeilijke situaties

Bericht door de rijprof »

1) Tijdens het examen als de examinator niks zegt dan is het rechtdoor rijden, maar stel je komt tegen een verkeersbord B0 (blauw bord met witte streep naar recht of links ) dan ga je de bord volgen of gewoon rechtdoor langs jou kant?
Uiteraard de borden volgen.
2) Stel je rijd op rechterrijstrook van de snelweg en op de opritstrook willen meerdere auto de snelweg op rijden mag je dan de linkerrijstrook nemen om hun de ruimte te geven?of hoe pak je dit aan ?
Je bent dat niet verplicht, het mag als je daardoor zelf niet in de problemen komt.
3) Bij de hellingproef mag je de handrem gebruiken? Zo niet. Mag je paar cm naar achter rollen?
Je mag de handrem gebruiken.
4) Rotonde met 2 rijstroken, als je de laatste afslag wil nemen mag steeds voorsorteren op de rechter rijstrook van de rotonde?
Je moet rechts voorsorteren als je de rotonde wilt verlaten.
5) Bij achteruit en vooruit in een vak parkeren. Als je moet afstappen langs welke kant loop je best?
Als het niet op de rijbaan is, maakt het niet uit.
6) Waar je voorrang aan rechts moet geven mag je ALTIJD met de 1ste versnelling passeren ook al heb je beetje zicht?
Snelheid waarbij je een kruispunt nadert, is afhankelijk van het uitzicht. Meestal in 2de, bij weinig uitzicht kan het al eens 1ste zijn.
7) Hoe herken je een straat dat die een straat is en geen parking? Bijvoorbeeld als die een straat naam heeft dan is die een straat?
Straatnaam. Zijn er trottoirs, fietspaden, parkeerstroken die doorlopen (denkbeeldige lijn) ? Zie je duidelijk dat het een parking is?
8) De niveau van de vloeistoffen (minimum en maximum) is niet duidelijk in mijn auto is dat erg als ik dat niet kan tonen?
Niet duidelijk? Hoe weet je dan dat je moet bijvullen?
9) Mijn begeleider zijn identiteitskaart is bij de gemeentehuis voor de verlenging hij heeft inruil een blad waar zijn gegevens op staan. Is dat voldoende op het examen dag?
Is OK, al kun je best eerst info vragen bij het examencentrum.

10) Is het raken van de stoep toegestaan tijdens de bijzondere manoeuvres ?
Raken mag, er over rijden niet.
11) Om een bus of vrachtwagen te passeren of te kruisen mag je op het voetpad of fietspad rijden?
Neen.
12) Mag je een examinator weigeren door de slechte ervaring?
Ja

13) Mag je het raam opendoen als het examen op een warme dag valt?
Ja, best in overleg met de examinator.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
aliyasin260900
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2019, 21:23

Re: Moeilijke situaties

Bericht door aliyasin260900 »

Hartelijk dank voor de informatie, nu weet ik ongeveer wat er verwacht van me :D
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Moeilijke situaties

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 16 jun 2019, 20:05
2) Stel je rijd op rechterrijstrook van de snelweg en op de opritstrook willen meerdere auto de snelweg op rijden mag je dan de linkerrijstrook nemen om hun de ruimte te geven?of hoe pak je dit aan ?
Je bent dat niet verplicht, het mag als je daardoor zelf niet in de problemen komt.
Ik vraag me af of je het wel mag. In dit geval geldt immers geen afwijking van de algemene verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te blijven.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Moeilijke situaties

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef: 17 jun 2019, 15:17
de rijprof schreef: 16 jun 2019, 20:05
2) Stel je rijd op rechterrijstrook van de snelweg en op de opritstrook willen meerdere auto de snelweg op rijden mag je dan de linkerrijstrook nemen om hun de ruimte te geven?of hoe pak je dit aan ?
Je bent dat niet verplicht, het mag als je daardoor zelf niet in de problemen komt.
Ik vraag me af of je het wel mag. In dit geval geldt immers geen afwijking van de algemene verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te blijven.
Dan veronderstel ik dat een bestuurder altijd zo dicht mogelijk bij die rechter rand moet rijden? Dan is het midden van de rijstrook van een autosnelweg misschien ook al te ver naar links, niet?
Aangezien een rijstrook van een autosnelweg minstens 3,30 m breed is zou een normale personenwagen met een breedte van ongeveer 180 cm immers een vrije ruimte laten van ongeveer 75 cm wanneer de bestuurder in het midden van de rijstrook rijdt...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Moeilijke situaties

Bericht door de rijprof »

Ik vraag me af of je het wel mag. In dit geval geldt immers geen afwijking van de algemene verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te blijven.
Als je sneller rijdt dan de auto die wil invoegen, ben je aan het inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Moeilijke situaties

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 17 jun 2019, 17:30 Dan veronderstel ik dat een bestuurder altijd zo dicht mogelijk bij die rechter rand moet rijden? Dan is het midden van de rijstrook van een autosnelweg misschien ook al te ver naar links, niet?
Aangezien een rijstrook van een autosnelweg minstens 3,30 m breed is zou een normale personenwagen met een breedte van ongeveer 180 cm immers een vrije ruimte laten van ongeveer 75 cm wanneer de bestuurder in het midden van de rijstrook rijdt...
Mijnheer Peeters,

In het raam van de algemene verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden, gaat het hier over de keuze van een rijstrook en niet over de plaats op een gegeven rijstrook.

U wordt overigens verondersteld te weten dat er in de wegcode heel wat afwijkingen voorzien zijn op de algemene verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden, en onwetendheid hieromtrent geen bescherming biedt tegen bestraffing.

Blijkbaar bent U ook niet vertrouwd met de interpretatie die de rechtspraak en de rechtsleer geven aan "zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden.

Op de pagina https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -je-rijden van de GRO website zien we een personenwagen die, niettegenstaande hij volledig op de voor zijn rijrichting bestemde helft van de rijbaan rijdt, de verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden niet nakomt.

Wat de verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden niet inhoudt, vinden we onder meer op de pagina https://www.veiligverkeer.be/inhoud/plaats-op-de-weg-/ van Veilig Verkeer:
Zo dicht mogelijk tegen de rechterrand betekent niet dat je jezelf in gevaar hoeft te brengen:
  • Ga niet in de goot rijden.
  • Rij niet te dicht tegen geparkeerde auto’s, gevaar voor openslaande portieren.
  • Neem wat extra ruimte in, zodat je eventueel zelf ook nog wat naar rechts kunt uitwijken als er bijvoorbeeld een put in de weg zit of een hindernis opduikt. Als je te dicht bij de rechterrand rijdt, kun je alleen naar links uitwijken, dat is de kant waar het verkeer rijdt.
  • Wat extra ruimte is ook goed om niet rakelings door andere voertuigen ingehaald te worden. Je hebt dan nog wat plaats over om zelf wat naar rechts ‘op te schuiven’.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Moeilijke situaties

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef: 18 jun 2019, 10:42Mijnheer Peeters,

In het raam van de algemene verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden, gaat het hier over de keuze van een rijstrook en niet over de plaats op een gegeven rijstrook.
Oei, zo had ik het nog niet bekeken, mijn excuses :oops:

Dan mag ik veronderstellen dat een bestuurder aan een afrit telkens de autosnelweg moet verlaten? Hij moet immers zo ver mogelijk rechts rijden en de meest rechts gelegen rijstrook is op dat ogenblik degene die de autosnelweg verlaat...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Moeilijke situaties

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 18 jun 2019, 13:00 Dan mag ik veronderstellen dat een bestuurder aan een afrit telkens de autosnelweg moet verlaten?
Dat mag U veronderstellen. In de "Universele Verklaring van de Rechten van de Mens" staat immers in artikel 18:
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte [...]
Weet evenwel dat U, als U, zoals hier, die gedachte uit, twijfels opwekt omtrent uw begrip van het doel van een autosnelweg.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moeilijke situaties

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 18 jun 2019, 10:42 In het raam van de algemene verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden, gaat het hier over de keuze van een rijstrook en niet over de plaats op een gegeven rijstrook.
Cassatie oordeelde ooit dat een bestuurder onvoldoende rechts reed nav een ongeval bij kruisen.
(i.e. dat de grondrechter dit gegeven onterecht miskende in het vonnis)

Die bestuurder reed volledig in de eigen rijstrook ... tegenligger kwam over middellijn :!:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Moeilijke situaties

Bericht door de rijprof »

tegenligger kwam over middellijn :!:
Op een snelweg (in deze vraag) heb je normaal geen tegenliggers.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie