Fileparkeren naast fietspad

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Destel
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2018, 14:50

Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Destel »

Ik heb het moeilijk met fileparkeren wanneer er een fietspad tussen de rijbaan en het parkeervak ligt. Normaal gezien beginnen de meeste instructies met +/- 50 cm tussen je auto en de auto waarachter je wilt parkeren, terwijl dat met een fietspad er tussen al snel 1m of meer wordt.

Als ik hetzelfde doe als wanneer er geen fietspad ligt, heb ik veel meer plaats nodig om te parkeren (langer schuin naar achteren rijden). Wanneer ik wat vroeger probeer in te draaien, zit ik vaak tegen de borduur met te weinig plaats om te corrigeren en moet ik er dus meteen weer volledig uit rijden.

Iemand tips over hoe ik het kan aanpakken?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Jozef »

Begin met dezelfde zijdelingse afstand, ook al ligt er een fietspad naast de parkeerstrook. Parkeren is een maneuver, je mag daarbij in zoverre als het nodig is het fietspad berijden mits je daar geen andere weggebruikers hindert of in gevaar brengt.
  1. Rijdt tot het midden van het achterwiel zich naast de achterkant bevindt van de wagen achter dewelke je wil parkeren.
  2. Draai het stuurwiel volledig naar rechts en rijdt achteruit tot de auto in een hoek van 45° staat.
  3. Draai het stuurwiel volledig naar links en rijdt verder achteruit de parkeerplaats in.
Om punt 1 te vergemakkelijken, kun je vooraf eens kijken wat er zich in de auto bevindt ter hoogte van het midden van het achterwiel. Dat kan bijvoorbeeld de bovenkant van de rugleuning van de achterbank zijn.
Destel
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2018, 14:50

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Destel »

Had je berichtje niet meer gezien voor mijn examen vandaag, gelukkig was er geen fietspad waar ik moest parkeren dus had ik geen problemen.
Jozef schreef: 13 jun 2019, 10:59Begin met dezelfde zijdelingse afstand, ook al ligt er een fietspad naast de parkeerstrook. Parkeren is een maneuver, je mag daarbij in zoverre als het nodig is het fietspad berijden mits je daar geen andere weggebruikers hindert of in gevaar brengt.
Dit beantwoordt mijn vraag, dankjewel!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 13 jun 2019, 10:59 Begin met dezelfde zijdelingse afstand, ook al ligt er een fietspad naast de parkeerstrook. Parkeren is een maneuver, je mag daarbij in zoverre als het nodig is het fietspad berijden mits je daar geen andere weggebruikers hindert of in gevaar brengt.
Neen, dat mag NIET
Ook al laat men het in Bree nog toe - dat gaat niet blijven duren.

De kans dat je fietsers hindert wordt ook almaar groter.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Inazuma »

Destel schreef: 12 jun 2019, 13:03 Ik heb het moeilijk met fileparkeren wanneer er een fietspad tussen de rijbaan en het parkeervak ligt. Normaal gezien beginnen de meeste instructies met +/- 50 cm tussen je auto en de auto waarachter je wilt parkeren, terwijl dat met een fietspad er tussen al snel 1m of meer wordt.
Ga de extra breedte door het fietspad verder vooruit staan, in je vb een halve meter, en stuur ook die afstand eerder in

Het is uiteraard wat langer schuin achteruit rijden, maar je gaat zo op dezelfde vergelijkbare positie uitkomen om terug te sturen en auto recht te zetten :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 16 jun 2019, 11:13 Neen, dat mag NIET
Waar staat dat je dat zo niet mag doen, maar wel zoals jij voorstelt? Want beiden rijden we onvermijdelijk even op het fietspad.

Waar staan de beperkingen van de rijbewegingen die je mag uitvoeren tijdens een maneuver?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 17 jun 2019, 15:10 Waar staan de beperkingen van de rijbewegingen die je mag uitvoeren tijdens een maneuver?
Om op het fietspad te gaan staan alvorens te beginnen met je manoeuvre , moet je het fietspad volgen
(terwijl je verplicht bent de rijbaan te volgen).

Het is ook totaal overbodig
Geen idee waarom men dat in Bree blijft toelaten, en waarom de Vlaamse overheid daar nioet tegen optreedt.

Trottoir oprijden bij parkeren of keren = terechte buis
Maar op het fietspad gaan rijden om gemakkelijker te parkeren zou "normaal" moeten zijn :?:

Plus, het risico dat er wél een fietser aankomt, die je eender hoe hindert als je op fietspad staat, is véél te groot.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 18 jun 2019, 17:42 Plus, het risico dat er wél een fietser aankomt, die je eender hoe hindert als je op fietspad staat, is véél te groot.
Je mag eens raden hoe lang een fietser op het fietspad kan gehinderd worden als er een vrachtwagen met aanhangwagen over dat fietspad achteruit een nauwe doorgang moet inrijden. :lol:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door de rijprof »

Je mag eens raden hoe lang een fietser op het fietspad kan gehinderd worden als er een vrachtwagen met aanhangwagen over dat fietspad achteruit een nauwe doorgang moet inrijden. :lol:
Toch vind ik dat je geen fietsers hoeft te hinderen als dat niet nodig is. De vrachtwagenbestuurder heeft geen andere keuze. De autobestuurder die wil parkeren heeft wel een keuze om zo weinig mogelijk te hinderen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Inazuma »

Deze "uitzonderingstoestand" bestaat ook enkel in examencentrum Bree ...

Zou ook al een indicatie moeten zijn dat het niet helemaal kosher of halal is ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Fileparkeren naast fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Het is wel zo dat op een 100 tal examens die ik afleg het misschien eens een keer of 3 gebeurt dat men op zo een plaatsen laat file parkeren.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het gebeurt.

Als je op deze plaatsen (kleine ring van Bree) naast het fietspad zou gaan staan, veroorzaak je veel meer hinder dan door er op te gaan staan. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie