Regeling na verlopen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Veilige chauffeur
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2019, 11:22

Regeling na verlopen voorlopig rijbewijs

Bericht door Veilige chauffeur »

Mijn theoretisch examen is eind 2017 vervallen, en mijn voorlopig rijbewijs (m36) begin 2018.
Ik heb mijn theorie opnieuw behaald op 7mei 2019. Ik las nu iets dat als ik 6 maand praktijk lessen volg ik toch mijn examen zou kunnen afleggen.
Klopt het dat ik mijn verlopen voorlopig rijbewijs moet gaan indienen voor een attest waaruit blijkt dat ik al aan de 9maand oefening heb voldaan?
+ Kan ik starten met mijn praktijk lessen als ik geen geldig voorlopig rijbewijs heb?

Help a desperate man out

Mvg
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Regeling na verlopen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Ik las nu iets dat als ik 6 maand praktijk lessen volg ik toch mijn examen zou kunnen afleggen.
Geen 6 maand maar 6 uur.
Je kunt een model M12 afhalen, en dan heb je 12 maand tijd om je voor te bereiden op het praktijkexamen.
Informeer eens bij jouw gemeentehuis.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Veilige chauffeur
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2019, 11:22

Re: Regeling na verlopen voorlopig rijbewijs

Bericht door Veilige chauffeur »

de rijprof schreef: 11 jun 2019, 11:42
Ik las nu iets dat als ik 6 maand praktijk lessen volg ik toch mijn examen zou kunnen afleggen.
Geen 6 maand maar 6 uur.
Je kunt een model M12 afhalen, en dan heb je 12 maand tijd om je voor te bereiden op het praktijkexamen.
Informeer eens bij jouw gemeentehuis.
Maar ben ik verplicht om zo een M12 aan te vragen als ik enkel 20uur met de rijschool zal volgen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Regeling na verlopen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Neen, eerst 6 uur rijles bij een erkende rijschool volgen. Het mag meer zijn indien je dat zelf wenst.
Ga eens langs bij een erkende rijschool in jouw buurt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Regeling na verlopen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Veilige chauffeur schreef: 11 jun 2019, 11:45 Maar ben ik verplicht om zo een M12 aan te vragen als ik enkel 20uur met de rijschool zal volgen?
Je hebt 2 opties:

1) Verder oefenen met de rijschool en examen doen met een erkende rijschool.
Of dat 20 uur gaat zijn of meer weet je vooraf niet ... wettelijk minimum is 6 uur.

2) 6 uur erkende rijschool volgen, en een voorlopig M12 aanvragen waarmee je dan een jaar met een begeleider mag rijden
(die begeleider moet nu op rijbewijs staan + in Vlaanderen eerste een cursus gevolgd hebben)


Voor 1) , dus als je 2) niet doet, heb je idd een attest nodig dat je al een voorlopig rijbewijs gehad hebt.
Plaats reactie