Te traag rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
len_y
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019, 17:07

Te traag rijden

Bericht door len_y »

Hallo,

Dinsdag ga ik voor de tweede keer mijn praktijkexamen doen in Asse/Mollem. De eerste keer was ik er niet door omdat ik met mijn stomme kop een zone 50 bord niet had zien staan en bijgevolg 65 km/u reed waar je maar 50 km/u mag. De examinator gaf mij hiervoor een onvoldoende (terecht) en gecombineerd met een slechte risicoperceptietest (beetje paniek, denk ik) en een blunder bij het voorrang verlenen was ik er dus niet door.

Ik merk dat ik regelmatig in het verkeer een bord durf missen, ook als ze recht voor mijn neus staan (ook buiten het examen, dus stress is het niet). Ik ga mijn absolute best doen om echt meer op borden te letten tijdens mijn volgend examen (en erbuiten ook, natuurlijk) zodat dit niet meer kan voorvallen.

Nu is de vraag eigenlijk: ik had een tip gekregen van de rij-instructeur dat als je niet ABSOLUUT zeker bent, je best 50 rijdt tot als je bijvoorbeeld een bord tegenkomt dat bevestigd dat je 70 mag. Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn van bijvoorbeeld 50 rijden waar je 70 mag, tijdens een examen? Kan (zal) de examinator hiervoor een onvoldoende geven? Zal (mag) hij/zij er iets op zeggen tijdens het examen?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Te traag rijden

Bericht door Inazuma »

len_y schreef: 12 mei 2019, 17:19 Ik merk dat ik regelmatig in het verkeer een bord durf missen, ook als ze recht voor mijn neus staan
Gezien het bordenbos dat er langs de Vlaamse wegen staat, is dat niet echt verwonderlijk.
En dan valt het daar nogal mee ...

In Asse stonden eind 2014 4426 verkeersborden (als ze ze allemaal doorgegeven hebben, meestal niet het geval)
Dat zijn er 89 per vierkante km ...

Andere gemeenten met examencentra:

Kontich : In december 2014 stonden er 3211 borden (135.66 per vierkante kilometer)
Bree : In december 2014 stonden er 3427 borden (52.76 per vierkante kilometer)
Geel : In december 2014 stonden er 25794 borden (234.81 per vierkante kilometer) :!:
Antwerpen (Deurne) In december 2014 stonden er 88404 borden (432.27 per vierkante kilometer) :!: :!:
Gent (St Denijs Westrem) In december 2014 stonden er 78916 borden (505.29 per vierkante kilometer) :!: :!: :!:

https://www.demorgen.be/nieuws/hoeveel- ... ~b852dc38/



Sommige gemeenten hebben dan nog de onhebbelijkheid om kleine zoneborden (40x60) te gebruiken die bedoeld zijn voor uitzonderlijke situaties.
De normale versie is 60x90, ttz meer dan dubbel zo groot ...

Ik heb zelf vooral last met afgebleekte einde-zone borden, zeker de kleine versie.
Daar staat vaak niks meer op (je mag raden welke zone eindigt) en die "registreren" hier precies niet ... :oops:


Dus ja, er eens eentje missen is niet ongewoon, zelfs als je al jàààren rijdt gebeurt dat nog.

Je leert ze op termijn ook vanzelf uitfilteren.
Wat heb ik nodig, wat niet ... maar in 't begin is dat lastiger.


Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn van bijvoorbeeld 50 rijden waar je 70 mag, tijdens een examen?
Kan (zal) de examinator hiervoor een onvoldoende geven?
Je gaat er geen onvoldoende voor krijgen.
Mogelijk wel een opmerking tijdens examen - examinator heeft dan ook wel gemerkt dat je een bord gemist hebt natuurlijk :wink:

Het is dus veiliger om op zeker te spelen als je niet zeker bent.
Als je natuurlijk aan 70 aangereden komt, en een 50 of bebouwde kom mist ... daar is niks tegen te beginnen.


Je kan ook naar voorliggers, achterliggers, en zelfs tegenliggers kijken hoe snel die (willen) rijden
Doorgaans, behalve in vrij uitzonderlijke gevallen, is de snelheid in beide rijrichtingen dezelfde.
len_y
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019, 17:07

Re: Te traag rijden

Bericht door len_y »

Ah, dan ben ik niet alleen ;). Ik heb ook al gezien dat er buiten de bebouwde kom na elk kruispunt een bord van 70 km/u staat. Lijkt mij een verspilling van borden.

Bedankt voor uw antwoord! Hopelijk lukt het dinsdag. Mijn instructeur zei dat maar de helft de eerste keer slaagt, en 80 procent de tweede keer (en ik veronderstel dat de overige 20 procent mensen zijn dat er niet veel van bakken of pech hebben) dus dat is altijd een motivator
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Te traag rijden

Bericht door Inazuma »

len_y schreef: 13 mei 2019, 00:03 Ah, dan ben ik niet alleen ;).
Is zeer gewoon bij beginnende bestuurders.

En wanneer men steeds in dezelfde omgeving rijdt, maar de borden plots veranderen...

Ik heb ook al gezien dat er buiten de bebouwde kom na elk kruispunt een bord van 70 km/u staat. Lijkt mij een verspilling van borden.
In Vlaanderen zijn dat meestal borden die er nog staan van toen je normaal nog 90 mocht buiten de bebouwde kom.


Tweede examen weet je beter waar je je moet aan verwachten hé ...
Plaats reactie