Dambordmarkering in Asse

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Aamir

Dambordmarkering in Asse

Bericht door Aamir »

Goede morgen allemaal,

Ik ben op dit ogenblik volop bezig met de voorbereiding van de praktijkexamen die ik binnen twee weken in Asse zal afleggen.

Er is een specifieke omgeving in Asse dat mij voortdurend in de war brengt.
Afbeelding

Wanneer moet men voorrang verlenen ? Is dat voor het begin van de dambordmarkering ? Mag men stilstaan op de dambordmarkering om de tegenligger door te laten? Ik heb ook gehoord dat ik voor de dambordmarkering enkele seconden moet stilstaan en kijken naar de tegenliggers die evt. aankomen.

Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Mvg,

Aamir
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dambordmarkering in Asse

Bericht door Inazuma »

Typisch staaltje weg-wanbeheer ...

0. De gele strepen op de rand van de rijbaan, zijn overbodig, je mag hier eender hoe al niet parkeren
(rijbaan verdeeld in rijstroken, rijbaan verderop te smal, en op dambordmarkering mag je ook niet parkeren of stilstaan)

1. De dambordmarkering is onwettig aangebracht, mag hier eenvoudigweg niet liggen


2. de smalle doorgang is (op streetview mei 2018) maar in 1 richting aangegeven
Geen B21 in andere richting :!:
Afbeelding

https://goo.gl/maps/QY4JLBpmi8e85XKZ6


3. de B19 Afbeelding staat op een verwijderbaar oranje "werfbord"
https://goo.gl/maps/uTaDWrD2pCfdPcnN8

Dit is - ook icm het ontbreken van de B21 in de andere richting- ronduit problematisch.
Is dit werfbord vergeten na werken (gezien die B21 ontbreekt ?)

Geldt zo'n bord, of is het slechts informatief ???
De éne keer zijn verbodsborden op zo'n werfbord bedoeld om te gelden, de andere keer duidelijk maar ter informatie ...



Laat ons stellen dat het bord geldt.

Vooral als je een bus of vrachtwagen tegenkomt , gaat dat voorrangs problemen geven.

Je moet voorrang verlenen in de smalle doorgang, maar je ziet dat de rijbaan al vernauwt vanaf het voorrangsbord.

Dus: je gaat al iets vooraf moeten kijken of je gaat door kunnen
Je moet daarvoor niet stoppen als je voldoende zicht hebt of er al dan niet een tegenligger is of aankomt.

De dambordmarkering betekent NIET dat je er niet mag op stoppen: dat mag dus wel.

Je kan er een eindje oprijden (waardoor je ook beter zicht krijgt op tegenliggers) , en alsnog voorrang verlenen vòòr het smallere / smalste deel van de doorgang , die daar nog steeds een meter of 4 breed lijkt.

Goed rechts rijden !


Ga niet stoppen in het smalste deel als je in file staat, als er dan een bus/vrachtwagen aankomt kan je niet voor of achteruit ... en je moet nog steeds voorrang verlenen ...

Als je gaat moeten stoppen (file, rood) stop dan waar er nog een bus / vrachtwagen je kan passeren :!:

Rij pas door als er
- geen tegenligger is / aankomt
en
- je ook ineens kan doorrijden tot waar de rijbaan weer breed genoeg is



Een gemeentebestuur met meer dan een halve gram aan hersencellen maakt hier toch éénrichting van zou je dan denken. :?:
Zeker gezien voetgangers aan de éne kant 50 cm hebben, en aan de andere amper 15cm ofzo ... :roll:
Gast

Re: Dambordmarkering in Asse

Bericht door Gast »

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit een redelijk moeilijk punt is. Tijdens mijn rijlessen heb ik er regelmatig moeten doorrijden.
Je rijdt er best traag door (niet te traag, natuurlijk) want je ziet je tegenliggers héél laat komen. Ga vooral de smalle doorgang niet blokkeren als het even file is want anders kan niemand meer door en dan is het helemaal miserie. Als er een tegenligger afkomt op het laatste moment, stop je best even (mits je niet in het smalle deel staat, anders ga je alles blokkeren) om hem alsnog door te laten. Ik vind dit persoonlijk een enorm irritant punt - je moet regelmatig stoppen en vertrekken op een helling.

Ter informatie: ik ben zeker en vast geen expert wat betreft de wegcode, maar ik deel maar wat mijn rij-instructeur mij gezegd heeft tijdens onze lessen.
Plaats reactie