Claxon gebruik

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Pietbegrijpniet

Claxon gebruik

Bericht door Pietbegrijpniet »

Dag
Aan kruispunt met lichten stopte een politie voertuig
Het werd groen maar politievoertuig bleef maar staan zonder sirene of zwaailicht
Ik kon niet doorrijden ik kon ook niet uitstappen drukke kruispunt, waarop ik 1 keer claxonneerde opdat hij zou doorrijden
De agent stapte uit zijn voertuig en zei dat je in bebouwd kom niet mag claxonneren
Hij melde ook dat hij zijn werk deed, en dat ik een boete mag verwachten
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Claxon gebruik

Bericht door GRO »

Er zal wel niets volgen.
Als er toch iets volgt verklaar je dat de politiewagen (zonder blauwe lichten aan en zonder speciaal geluidssignaal) bleef staan ondanks het feit dat het verkeerslicht groen was. Hij blokkeerde het verder rijden. Jij vermoedde dat de agent ofwel in slaap was gevallen ofwel met zijn phone zat te spelen.
Nadat je even met je lichten had geknipperd, bleef de wagen staan. Dan heb je op de claxon gedrukt om de agent er attent op te maken dat het licht groen was.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Claxon gebruik

Bericht door Inazuma »

Pietbegrijpniet schreef: 11 apr 2019, 03:38 De agent stapte uit zijn voertuig en zei dat je in bebouwd kom niet mag claxonneren
Hangt af van het moment van de dag (of eerder nacht)

Maar de claxon hiervoor gebruiken is eigenlijk altijd verboden ...

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.

Hij melde ook dat hij zijn werk deed, en dat ik een boete mag verwachten
Alleen is dat zonder zwaailichten en/of sirene en op een normale plaats op de rijbaan, helemaal niet duidelijk voor de andere weggebruikers ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Claxon gebruik

Bericht door Stefan Peeters »

Ik vraag me eigenlijk af waarom die politiewagen niet verder reed. Daar hebben we hier geen uitleg over gekregen, maar misschien hadden die mensen wel een goede reden om even te wachten (het kruispunt was geblokkeerd,... )

Dan heeft de politie toch niets verkeerd gedaan met enkel wat uitleg te komen geven? Net zo goed hadden de agenten een pv opgestuurd wegens niet-geoorloofd claxonneren en dan was het ook weer niet goed geweest...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Claxon gebruik

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 13 apr 2019, 07:54 Dan heeft de politie toch niets verkeerd gedaan met enkel wat uitleg te komen geven? Net zo goed hadden de agenten een pv opgestuurd wegens niet-geoorloofd claxonneren en dan was het ook weer niet goed geweest...
Verkeerde uitleg, want het is in een bebouwde kom niet verboden om het geluidstoestel te gebruiken (om een ongeval te vermijden).

Hoe gingen ze dat bewijzen? Want ze konden natuurlijk die dronkaard niet gezien hebben die bij het oversteken bijna tegen de auto liep, enz.

En vooral hoefde die agent, door te stellen dat de betrokkene een boete mocht verwachten, zich niet voor te doen alsof hij een rechter was (aanmatiging van ambt = correctioneel misdrijf) . Want hij kon slechts een PV opstellen, maar over een eventuele boete had hij niet te beslissen. Helaas kan de betrokken bestuurder dat waarschijnlijk niet met getuigen bewijzen, anders was het weeral interessant voer voor het Comité P geweest.
Plaats reactie