Enkele vragen [Verhoogde inrichting + Richtingsaanwijzers]

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Talpa
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2019, 11:41

Enkele vragen [Verhoogde inrichting + Richtingsaanwijzers]

Bericht door Talpa »

Goedemorgen,

Morgen waag ik mijn eerste poging voor het praktisch rijexamen, meer bepaald in Kontich.
Vandaar toch nog enkele korte vraagjes, al dan niet ter bevestiging:

Afbeelding

- Dit is de Helenaveldstraat in Kontich (specifiek: de richting als je van de Delhaize komt). De verhoogde inrichting staat hier aangekondigd met het blauwe aanwijzingsbord en daarboven een gevaarsbord. Wijst ook deze situatie aan dat ik op de verhoogde inrichting maximaal 30 km/u mag? (de straat zelf valt gewoon binnen bebouwde kom, dus 50 km/u).
- Daaruitvolgend ook nog eens de vraag: in welke gevallen is er geen snelheidsbeperking op een verhoogde inrichting? Alleen als er helemaal geen aankondigende borden zijn?

Afbeelding

- Dit is de Kontichstraat richting Edegem. De obstakels (geparkeerde auto's) zijn duidelijk aan mijn kant, dus ik moet rechts even invoegen tussen de geparkeerde auto's, en voorrang verlenen aan de witte bestelwagen (en eventueel de voertuigen erachter, tot de rijbaan weer vrij is).
Wat moet ik precies doen met mijn richtingsaanwijzers? Ik neem aan dat zodra ik ingevoegd ben, ik mijn linker richtingsaanwijzers moet aanzetten tot ik weer kan verder rijden? Mijn rechter is bij het 'zigzaggen' tussen de auto's dus eigenlijk niet nodig?
Ten tweede: op bovenstaande streetview afbeelding is een hele rij geparkeerde auto's te zien. Stel nu dat dit niet het geval was en alleen de eerste er stond waarvoor ik moest uitwijken om tegenligger(s) voorrang te verlenen, moet ik er na dan toch terug naar rechts pinken aangezien ik dan rechts op de baan kan rijden? Ik meen mij te herinneren dat mijn rijbegeleider van de rijschool zei dat terug naar rechts pinken niet nodig is omdat andere weggebruikers zouden veronderstellen dat je zou parkeren/stilstaan op de rijbaan/oprit van een huis. Dit is echter al bijna een jaar geleden dus weet het niet meer helemaal zeker. Zou de situatie in de afbeelding hierboven trouwens anders zijn moesten er wel onderbroken strepen zijn aangebracht op de rijbaan?

Met vriendelijke groeten,
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vragen [Verhoogde inrichting + Richtingsaanwijzers]

Bericht door Inazuma »

Tijdens je rij-examen rij je er hoogstens tegen 30 over ...


Wettelijk geldt er (buiten een zone 30 waarin de verhoogde inrichtingen niet aangegeven moeten worden) enkel een snelheidsbeperking tot 30 km/u wanneer die verhoogde inrichting aangegeven is als volgt:

Op kruispunt:
Vooraf door gevaarsbord A14 Afbeelding


Buiten een kruispunt:
Vooraf door gevaarsbord A14 Afbeelding

EN bijkomend thv de inrichting door aanwijzingsbord F87 Afbeelding



Wettelijke basis: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 3-art22ter


Bovenste foto is dus complete onzin-signalisatie
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vragen [Verhoogde inrichting + Richtingsaanwijzers]

Bericht door Inazuma »

Talpa schreef: 03 apr 2019, 12:10
Wat moet ik precies doen met mijn richtingsaanwijzers? Ik neem aan dat zodra ik ingevoegd ben, ik mijn linker richtingsaanwijzers moet aanzetten tot ik weer kan verder rijden?
Ja
Je wil immers een manoeuvre gaan doen: omheen een hindernis rijden
Mijn rechter is bij het 'zigzaggen' tussen de auto's dus eigenlijk niet nodig?
Volgens de wegcode dient elke zijdelingse verplaatsing gesignaleerd te worden, dus pinker is eigenlijk wél nodig, ook als je weer naar rechts wil.

Ik meen mij te herinneren dat mijn rijbegeleider van de rijschool zei dat terug naar rechts pinken niet nodig is omdat andere weggebruikers zouden veronderstellen dat je zou parkeren/stilstaan op de rijbaan/oprit van een huis.
In principe moet je naar rechts pinken:
Je moet de zijdelingse verplaatsing aangeven voor je ze gaat uitvoeren


Na je examen zal je meer dan waarschijnlijk wel merken dat dit vaak meer verwarring dan verduidelijking betekent als er zijstraten zijn ... maar eigenlijk horen die bestuurders niet voort te gaan op hun eigen (foute) veronderstellingen van wat jij zou kunnen gaan doen.

Ik ga niet verder op andermans pinkers
Ik wacht tot ik je effectief zie doen wat je pinkers lijken te suggereren
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Enkele vragen [Verhoogde inrichting + Richtingsaanwijzers]

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 03 apr 2019, 14:32 Ik ga niet verder op andermans pinkers
Ik wacht tot ik je effectief zie doen wat je pinkers lijken te suggereren
Ach zo.

Je rijdt op de linker rijstrook. 10 meter vóór jou rijdt op de rechter rijstrook iemand trager dan jij. Hij ontsteekt zijn linker richtingsaanwijzers om aan te geven dat hij gaat opschuiven naar de linker rijstrook. Je houdt dus geen rekening met die richtingsaanwijzers (geen geluidssignaal, niet vertragen), je wacht tot je die bestuurder effectief ziet doen wat zijn richtingsaanwijzers suggereren, en dan zeg je vrolijk: "Joepie, hij zit er tegen" ?
Plaats reactie