Snelheid examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Snelheid examen

Bericht door Dorian »

Beste

Vorig weekend heb ik 2 uurtjes rijles gehad, na enkele maanden oefenen met mijn vader, om te zien wat mijn werkpunten zijn.
De rijinstructeur vertelde mij dat een examinator liever heeft dat als het een weg is waar de max snelheid 50km/h is dat je bv 53 of 54 km/h rijd, dan net onder de 50. Dit omdat de snelheidsmeter altijd wat te veel aangeeft en omdat het laat zien dat je vlot kan rijden. Ik en mijn vader dachten dat dit echt strikt was voor een examinator om op je eigen meter niet boven de 50 km/h te gaan.

Wat kan ik het beste doen, net 50 km/h rijden of toch wat meer?

Mvg Dorian
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Snelheid examen

Bericht door Stefan Peeters »

Euh... 50 is 50.

Een examinator kan het door de vingers zien wanneer je voortdurend 54 rijdt maar net zo goed kan het een voorbehoud opleveren.

Het kan eens voorvallen dat je onbewust even iets sneller rijdt dan toegestaan maar maak daar best geen gewoonte van.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheid examen

Bericht door Inazuma »

Dorian schreef: 23 jan 2019, 07:39 De rijinstructeur vertelde mij dat een examinator liever heeft dat als het een weg is waar de max snelheid 50km/h is dat je bv 53 of 54 km/h rijd,
dan net onder de 50.
Rij maar aan de toegelaten snelheid, of net er onder als dat veilig kan & trager wanneer het wegens de verkeersomstandigheden nodig is.

Ga je er dan eens onbewust over, kan het door de vingers gezien worden op je examen.
(ifv de situatie - er slaagde recent iemand die 70 ipv 50 reed ... maar waar dat duidelijk geen gevaar was)


Tijd om de directeur van die rijschool in te lichten.

Dit omdat de snelheidsmeter altijd wat te veel aangeeft
Dat is zo ...
en omdat het laat zien dat je vlot kan rijden.
... je bent een beginnend bestuurder.
Examinator wil je vlot zien rijden, maar ook weer niet al te vlot en/of te overmoedig gezien je ervaring
(Je ervaring is zo ongeveer 0,0 ook al rij je al een paar maanden rond ... dat zal je binnen een paar jaar zelf wel beseffen.)


Wat kan ik het beste doen, net 50 km/h rijden of toch wat meer?
50 / Maximaal toegelaten snelheid) als dat kan
Trager als het moet
Plaats reactie