Ik ben geen leerling, maar ben onlangs geschrokken en wil hier even de kijk van anderen op horen.
Situatie: bebouwde kom, op mijn rijvak reden nog 2 auto's voor me, er stond 1 wagen op de weg geparkeerd die we moesten inhalen. Op het andere rijvak reed een bus, maar deze was ver genoeg, we konden alledrie de geparkeerde wagen normaal inhalen. De twee auto's voor me halen de wagen in, ik volg. De twee auto's vertragen vlak na de geparkeerde wagen en komen tot stilstand. Ik heb niet genoeg plek meer om volledig in te voegen, terwijl de bus nadert en sta dus vast.
Ik heb een kleine wagen en heb me zo goed als het kon op mijn rijvak gezet zodat de bus kon passeren, dit lukte maar was al bij al nipt. Ik heb uiteindelijk achteruit moeten rijden via het andere rijvak om zo alle wagens in te halen en verder te rijden. Dat had ik toch niet kunnen zien aankomen? Het kan dat ze gepinkt hebben maar dat doe je sowieso wanneer je opnieuw invoegt en dus weer van rijvak verandert. Ik was aan het trillen in m'n wagen. Wie is hier in fout?
Wie was in fout?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Wie was in fout?
Ik voorspel dat je hier daarover uiteenlopende meningen gaat te lezen krijgen.
Wat mij invalt is AR 7.2:
Wat mij invalt is AR 7.2:
Aan deze verplichting lijken jouw voorliggers niet voldaan te hebben.De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, [...]
Re: Wie was in fout?
Voorbijrijden.
Inhalen gebeurt enkel tov bestuurders in beweging.
Dit gaat over een situatie met 2-richtingsverkeer, 1 rijstrook per richting ?
Het voorbijrijden van een gestopt, stilstaand of geparkeerd voertuig op de rijbaan is een manoeuvreDe twee auto's vertragen vlak na de geparkeerde wagen en komen tot stilstand. Ik heb niet genoeg plek meer om volledig in te voegen, terwijl de bus nadert en sta dus vast.
Je dient daarbij voorrang te verlenen
Je dient ook voorrang te verlenen aan tegenliggers als je een hindernis aan jouw kant voorbij rijdt.
Als je dat doet, dien je dus zéker te zijn dat je de hindernis voorbij kan, zonder de tegenliggers te hinderen ...
Dat was niet het geval.
Toch welDat had ik toch niet kunnen zien aankomen?
Je bent beginnen voorbij rijden op een moment dat je niet zeker wist dat je na de hindernis terug een normale, niet hinderlijke plaats op de rijbaan kon innemen.
Je rijdt mee door, denkende dat de auto's voor je ook wel zullen door rijden ... niet dus.
Ik zie dat geregeld gebeuren ...
Typisch bij meerdere geparkeerde auto's, dat er meer auto's doorrijden dan er plaats is tussen de geparkeerde voertuigen om weer naar uit te wijken voor tegenliggers. En dan staan ze daar ...
JijWie is hier in fout?
Je doet een manoeuvre, daarbij ben je al voorrangsplichtig tov alle bestuurders die geen manoeuvre doen
En er is de verplichting voorrang te verlenen aan de tegenliggers als je om een hindernis heen rijdt ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Wie was in fout?
Hieruit kun je leren dat 'meer afstand houden' vervelende situaties kan voorkomen.De twee auto's vertragen vlak na de geparkeerde wagen en komen tot stilstand. Ik heb niet genoeg plek meer om volledig in te voegen, terwijl de bus nadert en sta dus vast.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Wie was in fout?
Wat mij betreft, zou ik een achteropkomende voorbijrijdende bestuurder niet in zijn normale verwachtingen verschalken en in gevaar brengen door hem te beletten opnieuw rechts in te voegen.
Re: Wie was in fout?
Ondertussen alweer een 100 keer daar gereden en ik hou nu inderdaad afstand of wacht gewoon. Ik vind wel dat die bestuurder wel degelijk ook zwaar in de fout was, ik merk namelijk dat ik in die situaties er altijd op let dat ik mijn achterligger niet in de problemen breng. Daar heb je simpelweg oog voor als bestuurder.
Maat ok lesson learned dus.
Maat ok lesson learned dus.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Wie was in fout?
Ik zie nog altijd niet in waarom die bestuurder zwaar in de fout ging.
Uiteindelijk had jij destijds beslist om de geparkeerde auto's voorbij te rijden zonder zeker te zijn dat je ook opnieuw naar rechts kon. Die voorligger kon een goede reden gehad hebben om te stoppen waar hij stopte.
Maar het is fijn om te lezen dat je uit die situatie wel iets geleerd hebt.
Uiteindelijk had jij destijds beslist om de geparkeerde auto's voorbij te rijden zonder zeker te zijn dat je ook opnieuw naar rechts kon. Die voorligger kon een goede reden gehad hebben om te stoppen waar hij stopte.
Maar het is fijn om te lezen dat je uit die situatie wel iets geleerd hebt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Wie was in fout?
Zoals je gezien hebt, kan men het juridisch op verschillende manieren benaderen. Maar het wegverkeer is een sociaal gebeuren waarbij mensen met elkaaar "verkeren" (= omgaan), en we op zijn minst de morele plicht hebben om anderen niet meer dan onvermijdbaar te hinderen. Wat dit betreft, heeft jouw voorligger onmiskenbaar een bok van formaat geschoten. Het is zoals een deur die automatisch dicht gaat. Heel uitzonderlijk houdt je voorganger ze voor jou open, maar meestal krijg je ze tegen je smikkel.Kelly20 schreef: ↑20 mar 2019, 21:48 Ik vind wel dat die bestuurder wel degelijk ook zwaar in de fout was
Voor jou is dat "simpelweg" zo. Ik schat dat er in België nog ongeveer 1 op de 100.000 bestuurders dat vinden. "Ikke en de rest kan stikken" is het Leitmotiv.ik merk namelijk dat ik in die situaties er altijd op let dat ik mijn achterligger niet in de problemen breng. Daar heb je simpelweg oog voor als bestuurder.