Kan ik met mijn rijbewijs ook andere auto's besturen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
IamTrying

Kan ik met mijn rijbewijs ook andere auto's besturen?

Bericht door IamTrying »

Ik heb een auto en ik heb rijbewijs B met mijn kenteken, mijn oom heeft een auto en hij heeft een rijbewijs B met zijn kentekenplaat.

Is het mogelijk dat ik soms met zijn auto kan rijden? en hij kan soms met mijn auto rijden?

Ik wil zijn auto soms gebruiken omdat hij kan worden gebruikt voor groot transport en hij moet mijn auto gebruiken omdat het gewoon een privéauto is.

Is er een overtreding?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kan ik met mijn rijbewijs ook andere auto's besturen?

Bericht door Jozef »

In principe mag je met een rijbewijs dat geldig is voor voertuigen van de categorie B om het even welk voertuig besturen dat tot die categorie behoort.

Je moet wel rekening houden met eventuele beperkingen op je rijbewijs, bijvoorbeeld als je enkel met een automatische versnellingsbak mag rijden.
IamTrying

Re: Kan ik met mijn rijbewijs ook andere auto's besturen?

Bericht door IamTrying »

Je moet wel rekening houden met eventuele beperkingen op je rijbewijs, bijvoorbeeld als je enkel met een automatische versnellingsbak mag rijden.
hoe / waar verifieer je (om overtredingrisico te voorkomen) dat mijn rijbewijs me dat toestaat? (mijn auto is handmatig en alle auto's zijn handgeschakelde versnellingsbak)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan ik met mijn rijbewijs ook andere auto's besturen?

Bericht door Inazuma »

IamTrying schreef: 16 jan 2019, 16:10 Ik heb een auto en ik heb rijbewijs B met mijn kenteken
Wat bedoel je met een "rijbewijs met mijn kenteken" :?:


Dat werd enkel gedaan indien dat voertuig specifiek aangepast was aan de lichamelijke handicap van de houder van het rijbewijs ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kan ik met mijn rijbewijs ook andere auto's besturen?

Bericht door Jozef »

IamTrying schreef: 17 jan 2019, 07:33
Je moet wel rekening houden met eventuele beperkingen op je rijbewijs, bijvoorbeeld als je enkel met een automatische versnellingsbak mag rijden.
hoe / waar verifieer je (om overtredingrisico te voorkomen) dat mijn rijbewijs me dat toestaat? (mijn auto is handmatig en alle auto's zijn handgeschakelde versnellingsbak)
Beperkingen worden op het rijbewijs vermeld met een code. De lijst ervan vind je hier.
Plaats reactie