Koppeling bromt en trilt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Koppeling bromt en trilt

Bericht door z183115 »

Wanneer ik vanuit stilstand rustig mijn koppeling op laat komen, gaat die bij het aangrijpingspunt vervelend en gespatiëerd beginnen brommen en te trillen. Het klinkt zoals:

RRRRrom, RRrom, RRrom, RRom, Rom, rrrrrr, RRom, Rrom

Ook al probeer ik de koppeling vast te houden op dezelfde plaats blijft die dit raar geluid maken, terwijl dat bij de auto van de rijschool (Mazda M3) het niet zo is. Mijn auto is een kleine Peugeot (2009) op benzine.

Ik weet niet of dat dit normaal gedrag is maar ik vermoed dat het aan mijn onervaren rijgedrag ligt (heb nog maar recent mijn voorlopig rijbewijs).

Enige ideeën?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Koppeling bromt en trilt

Bericht door Stefan Peeters »

Slijtage aan de drukgroep van de koppeling lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Best eens aan je garagehouder voorleggen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Koppeling bromt en trilt

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 25 nov 2018, 12:04 Ook al probeer ik de koppeling vast te houden op dezelfde plaats blijft die dit raar geluid maken, terwijl dat bij de auto van de rijschool (Mazda M3) het niet zo is. Mijn auto is een kleine Peugeot (2009) op benzine.
Rijschoolauto's zijn vaak vrij nieuw
Oudere auto's - jouwe gaat richting 10 jaar ...- hebben doorgaans al wat slijtage, en dat merk je hier en daar.

Bedoeling is uiteraard om dat aangrijpingspunt zo snel mogelijk voorbij te gaan
Ik weet niet of dat dit normaal gedrag is maar ik vermoed dat het aan mijn onervaren rijgedrag ligt (heb nog maar recent mijn voorlopig rijbewijs).
Vraag iemand die al langer rijdt, om er eens mee te rijden.

Gerommel bij vertrekken is niet noodzakelijk de koppeling (een logische eerste verdachte) maar kan bvb ook wijzen op een losse uitlaatpijp; of los hitteschild (tussen uitlaatpijp en carrosserie); slijtage motorsteunen; ...

Sommige auto's hebben domweg een lawaaierige koppeling terwijl er op zich weinig mis mee is
(de eerste reeks VW up!s is daar een "goed" voorbeeld van)
Plaats reactie