Rijexamen Schaarbeek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
bRUXELLES

Rijexamen Schaarbeek

Bericht door bRUXELLES »

Hallo iedereen,

Mijn voorlopig rijbewijs is begin vorig jaar vervallen waardoor ik nu met de rijschool bezig ben. Aangezien ik in Brussel studeer volg ik rijlessen in Brussel. Na 6 uur met de rijschool (in april) zei de instructeur me: Als je nu examen doet gaat het kantje boord zijn. Ik besloot dan om tijdens de zomer (augustus) 10 lessen te boeken en dan begin september examen te doen. Echter na 4 lessen (waar de instructeur mij zei dat ik na de andere lessen echt wel kans had om te slagen), stierf mijn vader. Waardoor ik die week zowel mijne examen als rijlessen moest verzetten. Door de nieuwe wet moet ik eerst nog een risicoperceptie test doen en daardoor is mijn rijexamen verzet naar binnen 2 weken. Ik heb nog 6 uur rijles deze vrijdag, zaterdag en zondag.

Heel eerlijk: ik ben doodsbang voor het examen. Het zal de eerste keer zijn en ik ben bang dat ze mij gaan zien als een drama of een idioot die totaal niet kan rijden.Parkeren verloopt moeizaam omdat het een onbekende auto is. Ik ben bang dat ze me al na 10 minuten gaan terugsturen, of dat ik superdomme dingen doe.

Zou iemand mij wat kunnen geruststellen en zeggen dat het allemaal niet zo erg is?
Whil
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2018, 15:06

Re: Rijexamen Schaarbeek

Bericht door Whil »

Het is allemaal niet zo erg. Volgens de nieuwe regeling mag je zelfs na 30u rijles zonder stage al direct examen doen. Een van mijn rijinstructeurs in Brussel zei mij eens dat studenten die geen eigen auto hadden om te oefenen tussen de 30 en 40 uur nodig hadden om te slagen. Natuurlijk verhoog je je slaagkansen wel aanzien als je zelf de mogelijkheid hebt om nog veel te oefenen, maar het is zeker niet onmogelijk om op jouw manier te slagen. Bovendien heb je al een stageperiode doorlopen én heeft een van jouw instructeurs al gezegd dat je met de lessen die voorzien zijn een goede slaagkans hebt.

Het is jammer dat je niet nog net in het oude systeem examen kan doen, maar zo groot zijn de veranderingen ook weer niet. Dus de risicoperceptietest die je op voorhand al mag doen. Doe die al zo snel mogelijk, want als je daar tweemaal niet voor slaagt moet je opnieuw 6u rijles volgen. Eenmaal geslaagd blijft die test een jaar geldig. Het examen zelf zal nu een stukje zelfstandig rijden bevatten. Oefen dat zeker ook nog in de laatste drie lessen.

Ik heb examen gedaan in Schaarbeek en vond de examinator wel sympathiek. Voor Nederlandstalige examens zijn het enkel twee vrouwelijke examinatoren.

Er zijn een paar valstrikken in de omgeving. Normaal gezien zal je daar tijdens je rijlessen wel op gewezen worden. Heel veel zone 30 in Schaarbeek zelf met slechts enkele uitzonderingen, die je wel zult moeten herkennen om het verkeer niet op te houden. Bedenk goed dat trams altijd voorrang hebben (dus heel alert zijn hiervoor, ik vind dit eigenlijk nog het gevaarlijkst van rijden in Brussel). Dan het zogenaamde 'Brussels parkeren': auto's die de rijbaan blokkeren met de vier pinkers aan. Die ga je gegarandeerd meermaals tegen komen. Goed op anticiperen en linker pinkers tijdig aanzetten zodat jouw achterliggers weten dat je een obstakel moet inhalen. En bedenk dat je hierbij geen voorrang hebt anders zal de begeleider moeten remmen en is examen voorbij.

Voor het parkeren zelf: maak gebruik van alle ruimte! Je krijgt een ruime parkeerplaats. Draai dus zeker niet te vroeg in. Als je eerst wat meer achteruit rijdt zul je na het indraaien meer ruimte voor je hebben om te mogen corrigeren. Belangrijk voor mocht je de boord raken, want dan kun je gewoon naar voren rijden en je goed zetten. Draai je te vroeg in, dan zal je helemaal opnieuw moeten beginnen (wat slechts één keer mag). Vergeet ook niet goed te kijken. Voor het indraaien de achteruitkijkspiegel, linkerspiegel en dode hoek. Je mag het andere verkeer niet hinderen.

Tot slot: ik was ook doodsbang voor het examen. Die hele rijopleiding is tijdrovend en kostelijk. En je wilt er nu eenmaal mee klaar zijn. Ik kan je daar eigenlijk geen goede tips voor geven. Zat zelf te trillen achter het stuur. Uiteindelijk maar gewoon doen. Ik denk overigens niet dat ze jou een idioot zullen vinden. Er zijn al genoeg idioten in het verkeer (zoals op examen een man in bestelbus die terwijl hij met zijn tablet bezig was mij mijn voorrang op rotonde wilde ontnemen, die vonden ze wel idioot ja). Voor die mensen is het uiterlijk ook maar gewoon hun job. Blijf vooral heel goed kijken. Goed kijken en tijdig anticiperen. En zodra je je rijbewijs hebt terug weer zoveel mogelijk oefenen (of vanaf februari want dan kun je je voorlopig rijbewijs terug verlengen).
Plaats reactie