Angst

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Bartduchene
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:11

Angst

Bericht door Bartduchene »

Hoi,

Op anderhalve maand tijd ben ik nu bijna 10x gaan oefenen met de auto. Dat doe ik met mijn mama. Elke keer kijk ik er heel hard tegenop. Wanneer ik weet dat ik een bepaalde avond ga rijden, stress ik de hele dag. Doordat ik de laatste twee weken geen tijd heb gehad is de laatste keer dat ik ben gaan rijden twee weken geleden. Ik maak veel fouten zoals fout schakelen, te veel snelheid in bochten, vergeten pinken,... Ik ga ook niet graag rijden omdat ik vaak het gevoel heb dat mijn mama teleurgesteld is in mij omdat ik zo traag vorder, en ik ben bang dat ik onze gezinswagen beschadig.

Is het verstandig om nu al met de rijschool te beginnen? Krijg ik dan meer zekerheid en vertrouwen in mezelf? Of mindert dat dan juist?

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Angst

Bericht door Inazuma »

Eerst moet die stress er uit.
Nergens voor nodig -integendeel, het hindert enkel je opleiding- maar daar geraak je natuurlijk niet zomaar van overtuigd ...

Je bent denk ik te snel de weg opgegaan.
De onzekerheid daardoor leidt uiteraard tot stress, die stress leidt tot meer onzekerheid, onwil om te gaan rijden, weer meer stress ... je moet uit dat cirkeltje uit.

'k Heb er zo recent nog eentje leren rijden :mrgreen:

Leer eerst de basis op een (zo goed als verlaten) parking, bedrijfsterrein, industrie-zone, ...
Ergens waar je niet teveel externe inputs krijgt, je je tijd kan nemen, waar een foutje geen drama wordt , ...

Begin daar desnoods opnieuw mee :!:

Zorg dat je àlle essentiële bedieningen van de auto rats van buiten kent en kan bedienen zonder er naar te kijken.
Schakelpatroon (stilstaand oefenen) .
Lichten, pedalen, handrem, pinkers, ruitenwissers, verluchting, ruiten, spiegels, ...
Controles banden, onder motorkap, zitpositie
Regelmatig herhalen ook :wink:

Weten waarmee je bezig bent, hoe het voertuig te bedienen (buiten het rijden om) is belangrijk: je kan je meer concentreren op het rijden op zich.


Laat je begeleider voordoen en wat jij moet doen, en tegelijk uitleggen hoe je dat doet.
Dan heb je een idee wat te verwachten.


Gasdosering leren aanvoelen:
- Gas geven in neutraal, en stoppen op 2, 3, 4 duizend toeren, en weer in stapjes naar beneden

- In eerste rijden zonder gas geven , geleidelijk versnellen zonder naar 2de te schakelen (tegen 20-25 hoort dat al alsof de motor er uit wil vliegen :lol: ), en weer vertragen door gas te minderen tot je weer rijdt zonder gas te geven ...
Oh, en het doel is dat zonder schokken te doen, graag :wink:

Vertrekken (ook op helling), stoppen, achteruit rijden, opschakelen, stoppen op commando van je begeleider, traag rijden zonder de koppeling in te drukken of gas te geven, traag rijden terwijl je wat gas moet geven om een bepaalde snelheid aan te houden, niet vergeten: noodstop; parkeren in vakjes (ook goed om te leren inschatten waar je uitkomt bij het draaien)...

Allemaal dingen waarvoor je niet echt de baan op moet, maar die je zelfvertrouwen opkrikken omdat je de auto begint aan te voelen.


Als dat al wat lukt, doe je daar bij het oefenen ook pinken bij telkens je aan je stuur draait.


Enige echte extra slijtage is door te veel, en vooral te lang na elkaar oefenen op iets waarbij de koppeling niet volledig ingedrukt of losgelaten is.
Wissel dat af met stukjes rondrijden aan lage snelheid zonder koppeling in te drukken, in algemeen oefeningen waarbij je de koppeling weinig of niet gebruikt.
Je begeleider moet inschatten wanneer je te lang met de koppeling "aan het spelen" bent voor een bepaalde oefening, wanneer je te lang na elkaar oefeningen doet waarbij je met de koppeling bezig bent , en je wat anders laten doen.

Lukt iets niet, doe dan effe wat anders.

Ga geen uren na elkaar oefenen, dat verknoeit je concentratie.
2 uur is echt wel de max !
Ga dan beter 2 keer (of vaker) 1 uur oefenen, met een break er tussen.


Als het begint te vlotten, verhoog je de snelheid wat, ga je in een versnelling hoger rijden (weer wat sneller) , ... en kan je echt de baan op.
Begin daarmee op rustigere dagen / tijdstippen vd dag, op rustigere wegen, best ergens waar je ietwat bekend bent.

te veel snelheid in bochten
Daar moet je begeleider sneller op inspelen
Opmerken of je al dan niet tijdig begint te vertragen (gas lossen) of remmen - en je indien nodig opdragen dat te doen.
Zeker in het begin belangrijk om je een idee te geven van wat een aangepaste snelheid is (rekening houdend met je rijkunsten :wink: )


Rijschool ...

Voordeel is dat ze dubbele besturing hebben & de auto niet van jullie is, wat voor jou de stress kan verlagen.
Dat ze daar wel vaker kandidaten zien passeren met stress of tragere leerlingen.
Nadeel is vooral tijd.
Lesuren zijn niet gratis. Dat geeft ook weer druk.
Tijdstip ook niet zomaar te kiezen.
Normaal per 2 uur na elkaar (en da's eigenlijk al vrij lang ... maar als het goed gaat, ook niet verlengbaar)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Angst

Bericht door Jozef »

Ik werk niet voor een rijschool, en kan hierover dus onbevooroordeeld spreken.

Vooral in jouw geval, Bart, zou ik een opleiding bij de rijschool verkiezen.

De verkeerswetgeving verandert zo dikwijls, dat het moeilijk wordt om up to date te blijven. Een rijschoolinstructeur is dat uiteraard.

Vele begeleiders ervan zijn overtuigd dat ze goed kunnen rijden omdat ze al vele jaren geen ongeval gehad hebben. Het ontgaat hen daarbij dat hun ervaring er onder meer toe geleid heeft dat ze een aantal fouten al jarenlang aan het herhalen zijn, en wat andere bestuurders hebben moeten doen om een ongeval met hen te vermijden.

Maar ook een begeleider die de verkeerswetgeving en de rijvaardigheidstechnieken zeer goed kent, beschikt daarom nog niet over de nodige bagage om dat ook te kunnen overbrengen op een leerling.

Het is niet normaal dat je er al vooraf tegen op ziet om te gaan oefenen, want zo kan er niet veel goeds van komen.

Een gebrevetteerd rijschoolinstructeur heeft pedagogiek en didactiek gestudeerd en daarover een schriftelijk en een mondeling examen afgelegd. Pas als hij onder meer daarvoor geslaagd was, mocht hij met een peter aan zijn praktische stage beginnen. Op het einde van die stage volgt dan als laatste proef een modelles, waarbij de examinator de rol speelt van een leerling die veel fouten maakt.

Door zijn kennis en dagelijkse ervaring weet de rijschoolinstructeur hoe hij een leerling kan geruststellen. Misschien weet je mama niet goed hoe ze dat best zou aanpakken. Een professionele rijschoolinstructeur zal alleszins je zelfvertrouwen en -zekerheid verhogen.

Je zou met de rijschool alvast geen angst meer hebben om je mama teleur te stellen of de gezinswagen te beschadigen. Bovendien veroorzaakt ook de beste leerling tijdens het leren rijden hoe dan ook zeer veel extra slijtage aan een wagen, en lang niet alleen aan de koppeling.

Er zijn maar weinig landen waar een rijopleiding met een rijschool zo weinig kost als in België. Het is een investering voor de rest van je leven, en peanuts in vergelijking met het jaarlijks budget van zelfs een klein autootje (intresten, waardevermindering, BIV, verzekering, verkeersbelasting, brandstof, onderhoud, vervanging van aan slijtage onderhevige onderdelen, herstellingen, boetes, carwash, enz).

De herstelling van de geringste koetwerkschade kost bij moderne auto's een veelvoud van de kosten voor de rijschool.

Misschien is de gezinsauto in omnium verzekerd, maar moet je daarbij toch een franchise zelf betalen, en als je aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, verhoogt de premie voor de burgerlijke aansprakelijkheid.

Misschien is de auto niet meer omnium verzekerd omdat hij al 10 jaar oud is. Stel dat je, bij gebrek aan ervaring, niet kunt vermijden dat een andere bestuurder jouw auto aanrijdt. Die andere bestuurder wordt voor 100% aansprakelijk gesteld, en de herstellingskosten aan jou wagen bedragen 2.000 euro. Je had met die 10 jaar oude auto nog gerust 10 jaar kunnen rijden. Maar nu zegt de verzekeraar van de tegenpartij: "Je wagen is maar 1.000 euro meer waard, en dus geen herstelling meer van 2.000 euro." De wagen is dus total loss ("perte totale"): je krijgt er van die verzekeraar 1.000 euro voor, en je moet daarom het "wrak" aan hem afstaan.

Er is dan ook nog het voordeel van de dubbele bediening in een rijschoolauto, waardoor de rijschoolinstructeur meer mogelijkheden heeft om in te grijpen als er iets dreigt mis te lopen dan je mama met de gezinsauto.

Stel je voor, Bart, dat je zelfs maar een geringe aanrijding veroorzaakt. De rijschoolinstructeur blijft kalm, stelt jou gerust, en toont jou wat je moet doen bij een aanrijding. Is het de gezinsauto, dan ben jij niet alleen op van de zenuwen. Mama staat daar over haar toeren te wenen voor de schade aan de wagen, wat je op zo een ogenblik best zou kunnen missen.
Plaats reactie