Terugschakelen voor kruispunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
MaximVMH
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2018, 13:28

Terugschakelen voor kruispunt

Bericht door MaximVMH » 18 okt 2018, 13:28

Stel, ik kom een kruispunt tegen waar ik voorrang moet verlenen (driehoek icm haaientanden), rem af op de motor en vlak voor het kruispunt schakel ik terug tot in 2e. Vlak voor het oprijden ga ik bijna onder de 1000 toeren waardoor ik m'n ontkoppeling induw. Dat is vaak ook het punt waarop de auto lastig doet om naar 1e te gaan, omdat ik nog te veel snelheid heb. Maar in 2e het kruispunt oprijden is ook vaak niet makkelijk, de auto schokt nogal en dreigt stil te vallen.

Is het een kwestie van meer gevoel te krijgen tussen koppelen & gas geven, of is het beter om effe bij te remmen zodat ik naar 1e kan?

(Ik rij met een diesel SUV moest dat iets uitmaken)

Gebruikersavatar
de rijprof
Medewerker
Berichten: 7384
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Terugschakelen voor kruispunt

Bericht door de rijprof » 18 okt 2018, 14:00

Heb je een loopsnelheid van meer dan 10 km/u kun je rustig doorstarten in 2de.
Is jouw snelheid minder dan 10 km/u (stapvoets) is het raadzaam om naar 1ste te schakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Inazuma
Berichten: 8636
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Terugschakelen voor kruispunt

Bericht door Inazuma » 19 okt 2018, 09:59

MaximVMH schreef:
18 okt 2018, 13:28
Dat is vaak ook het punt waarop de auto lastig doet om naar 1e te gaan, omdat ik nog te veel snelheid heb. Maar in 2e het kruispunt oprijden is ook vaak niet makkelijk, de auto schokt nogal en dreigt stil te vallen.
Je kan ook als je nog wat te snel bolt om naar eerste terug te schakelen, weer "vertrekken" in 2de:
Je blijft niet in 2de versnelling rijden (ttz met koppeling losgelaten), maar gaat rollend in 2de doen wat je anders vanuit stilstand in 1ste doet:
Koppeling indrukken, eventueel nog wat bijremmend, en als je ziet dat je kan doorrijden zonder volledig te stoppen, geleidelijk de koppeling weer laten opkomen terwijl je wat gas bijgeeft en weer versnelt.


Terugschakelen naar eerste kàn, maar het is niet echt gemakkelijk om dat zonder horten en stoten te doen als je auto nog bolt - en zonder eindeloos lang met de koppeling te werken (slijtage).

Plaats reactie