Rijschool (20 u)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
xxxbennyxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2018, 20:20

Rijschool (20 u)

Bericht door xxxbennyxxx »

Deze namiddag om 15:00 uur heb ik m'n eerste rijles met de rijschool.
Qua zenuwen valt het op zich nog mee, maar ik ben toch eens benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen.
Ik weet namelijk niet zo goed wat er me te wachten gaat staan.
xxxbennyxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2018, 20:20

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door xxxbennyxxx »

Het viel eigenlijk allemaal heel goed mee, en zenuwen waren nergens voor nodig.
Ik heb een hele goede instructeur die heel geduldig is en alles goed uitgelegd.
Eerst zowat de technische kant van de auto (zetel, stuur, en spiegels afstellen) en daarna
leren sturen naar rechts en links en starten en stoppen in neutraal.
Ging allemaal relatief goed! :)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door Jozef »

Je hoeft je niet ongerust te maken. Het is niet zo dat het alsmaar moeilijker zou worden. In het begin is het een hele opgave om, terwijl je stuurt, ook nog te schakelen. Na een tijdje wordt dat een automatisme. :wink:
xxxbennyxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2018, 20:20

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door xxxbennyxxx »

Dank u Jozef!

De tweede les ging al veel vlotter.
Maar wat ik mezelf afvraag: de auto van de rijschool is een Nissan.

Nu heb ik binnenkort een auto nodig om te oefenen.
Koop ik nu het beste ook een Nissan of maakt dit allemaal niet uit?

En is elke auto ongeveer het zelfde qua knopjes/bediening?

Ik vraag dit maar omdat ik graag van gewoonte hou en niet voor verassingen wil staan. (Dat ik opnieuw moet leren waar wat staat...)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door Stefan Peeters »

Bij de meeste auto's staan de belangrijkste zaken op dezelfde plaats: het stuur, de pedalen, de richtingaanwijzers,...

Andere zaken verschillen wel: de lichtschakelaar, de ruitenwissers, de versnellingen, de handrem.

Maar dat is geen reden om nu persé een Nissan te moeten kopen... een Nissan van vandaag heeft misschien ook al andere bedieningselementen dan een Nissan van 5 jaar geleden.

Leer nu maar rijden met deze wagen, die daar desnoods ook je examen mee en dan zoek je naar een auto die aan jouw behoeften, wensen en budget voldoet. Eens je daar drie dagen mee rijdt ben je die ook weer gewoon.

Om eerlijk te zijn: wij hebben hier een Citroën en een Volvo. De ruitenwissers worden bij allebei bediend door een hendel aan de rechterkant van het stuurwiel. Maar bij de ene moet je naar boven duwen, bij de andere naar beneden. En ik vergis me geregeld. Maar is dat erg? Nee, want ik zet altijd de ruitenwissers aan wanneer ik tegen de hendel tik. En dat is het belangrijkste
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door Inazuma »

In Japan staan de ruitenwissers en richtingaawijzers omgekeerd

Véél richtinggewist :oops:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door Jozef »

Alleen het keren in een straat is even wennen als je na die Nissan met zoiets wil rijden:

Afbeelding

:lol:
xxxbennyxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2018, 20:20

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door xxxbennyxxx »

Vandaag zit de vierde rijles erop en nu begin ik toch vorderingen te merken bij mezelf. Starten, afremmen, schakelen en terugschakelen in 1ste, 2de en 3de lukt me nu al behoorlijk. Waarschijnlijk ga ik sowieso wat extra lessen nodig hebben... Ik weet dat iedere leerling anders is maar ik vraag mezelf toch af na hoeveel lessen de meeste mensen hun attest voor voorlopig rijbewijs 18 maanden hebben bemachtigd...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door de rijprof »

ik vraag mezelf toch af na hoeveel lessen de meeste mensen hun attest voor voorlopig rijbewijs 18 maanden hebben bemachtigd...
Dat lukt bij de meesten. In de laatste lessen merken we meestal een enorme vooruitgang. Goed blijven werken en volhouden is de boodschap.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
xxxbennyxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2018, 20:20

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door xxxbennyxxx »

de rijprof schreef: 11 sep 2018, 21:37
ik vraag mezelf toch af na hoeveel lessen de meeste mensen hun attest voor voorlopig rijbewijs 18 maanden hebben bemachtigd...
Dat lukt bij de meesten. In de laatste lessen merken we meestal een enorme vooruitgang. Goed blijven werken en volhouden is de boodschap.
Bedankt! Nog één vraagje: Je krijgt dit attest enkel als de rijinstructeur je geschikt en bekwaam vindt om alleen te rijden. Maar wat moet je juist voldoende onder de knie hebben om alleen te mogen rijden. Ik kan begrijpen dat je onmogelijk goed kan rijden na enkele uren rijschool en je bekwaam moet zijn om alleen te mogen rijden. Maar ik veronderstel dat er een soort van procedure is... ? Denk maar aan starten, stoppen, koppeling gebruiken, verkeersinzicht....
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijschool (20 u)

Bericht door de rijprof »

Maar wat moet je juist voldoende onder de knie hebben om alleen te mogen rijden?
Vooral heel veilig kunnen rijden en goed uitkijken. Het hoeft nog niet supervlot te gaan maar als je héél veilig rijdt, mag je alleen de baan op.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie