Parkeren+GPS

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
rainbowniagara

Parkeren+GPS

Bericht door rainbowniagara »

Hoi
Ik heb een aantal vragen.
Voor de regeling van de GPS veronderstel ik dat de examinator een straatnaam opgeeft en dat je aan de hand van de aanwijzingen van de GPS naar daar rijdt. Maar hoe werkt het wanneer je via de borden wil rijden? Ik kan me niet voorstellen dat de examinator gaat vragen “rij naar straat x”.

Een ander vraag ivm het parkeren.
Bv. in de August Van de Wielelei te Deurne. Dit is een éénbaansrijvak. Neem nu dat de examinator aangeeft dat je achter één van de geparkeerde wagens moet parkeren. Ik weet dat je tijdig kenbaar moet maken dat je wilt parkeren en dat je dan moet vertragen, maar wat als je ter hoogte komt van de bedoelde auto maar dat de achterligger te dicht bij jouw auto rijdt zodat je niet achteruit kunt rijden. Is het dan in orde voor de examinator dat indien dit zo is dat je dan verder doorrijdt?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren+GPS

Bericht door de rijprof »

Met GPS krijg je een gemeente, straat en huisnummer dat je moet ingeven. Soms in het begin van de rit of soms nadat je geparkeerd hebt.
Als je kiest om een 10tal minuutjes te rijden op de wegwijzers dan zegt de examinator dat je een bepaalde richting moet volgen. B.v. "volg de richting Wijnegem".

Parkeren: tijdig richtingaanwijzers aanzetten, tijdig rustig vertragen en zacht afremmen. Als er dan nog een pipo pal achter jou komt staan, wacht je even af tot hij wat achteruit rijdt en als hij dat niet doet, verwittig je de examinator. Hij zal dat constateren en een ander plaats zoeken om te parkeren. Als je laat pinkt, bruusk stopt en er staat dan een auto pal achter jou heb je het zelf wat uitgelokt.
Je wordt meestal goed op tijd verwittigd zodat je rustig kunt rekening houden met de vertragingsmogelijkheden van jouw achterliggers.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Parkeren+GPS

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 27 aug 2018, 22:14 Als er dan nog een pipo pal achter jou komt staan, wacht je even af tot hij wat achteruit rijdt
Schakel al wel de achteruitversnelling in, zodat de achterligger aan jouw achteruitrijlicht(en) ziet dat je achteruit wil rijden.
en als hij dat niet doet, verwittig je de examinator. Hij zal dat constateren en een ander plaats zoeken om te parkeren.
Ja, dat is dan de enige oplossing, want bij het uitvoeren van een maneuver moet je voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers.

Maar ga nooit zelf zo dicht achter een wagen staan die wil parkeren, met de bedoeling om dat te beletten en zelf de parkeerplaats in te nemen. Je komt dan dikwijls vrij snel met de andere bestuurder in een gesprek dat eindigt met een overbrenging naar een ziekenhuis.
Gast

Re: Parkeren+GPS

Bericht door Gast »

Bedankt voor de tips
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren+GPS

Bericht door de rijprof »

Jozef schreef:Schakel al wel de achteruitversnelling in, zodat de achterligger aan jouw achteruitrijlicht(en) ziet dat je achteruit wil rijden.
Zeer goede tip ! :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie