Chaos omtrent rijexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nederlander
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:19

Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Nederlander »

Hallo,

Ik ben zoals misschien al opgevallen is aan mijn gebruikersnaam een Nederlander die in België woont. Ik ben hier begonnen met het halen van mijn rijbewijs maar ik vind het ingewikkeld én behoorlijk chaotisch.

Ik begin mijn verhaal na mijn theorie-examen (dit heb ik rond februari 2018 gehaald). Nadat ik dit gehaald had, ben ik mij aan gaan melden bij een rijschool (in Nederland is dit heel gebruikelijk aangezien je nooit zonder rijlessen gevolgd te hebben in een auto zou kunnen rijden). Ik wist praktisch niet beter. Na 20 uur-rijles gevolgd te hebben kreeg ik een bekwaamheidsattest, waarmee ik naar de gemeente zou kunnen.

Maar, ik was destijds nog geen 18. Dus kreeg ik geen rijbewijs waar ik zelf mee mocht rijden. Mijn moeder (of in ieder geval een vaste begeleider) zou een 3 uur durende opleiding moeten volgen waarop ik een voorlopig rijbewijs zou krijgen waarmee ik met haar naast me zou mogen rijden. Prima, vanaf het moment dat ik 18 was zou ik dan al meteen zelf mogen rijden. Vervolgens dus direct gedaan, verlopig rijbewijs opgehaald op 25-5-2018, 3 maanden met mijn moeder naast mij gereden, daarna 18 geworden dus kon ik alleen gaan rijden.

So far so good.

Toch begon er op dit moment al iets in mijn hoofd te spelen, want in NL is het zo als je een examen haalt en 18 wordt je automatisch je rijbewijs krijgt. Maar hier zou een zogenoemde stageperiode erbij komen kijken, dit is mij eerder verteld dat dit 3 maanden zou zijn (had perfect uitgekomen want dan had ik nu mijn rijbewijs al gehad). Later erachter gekomen dat dat enkel was voor rijbewijzen van voor 1-10-2017. Jammer joh, je mag 9 maanden stage doen.

Dit was een behoorlijke teleurstelling voor mij aangezien ik dus praktisch in Nederland leef. Ik mag dus letterlijk vanaf mijn woonplaats boven Antwerpen helemaal naar de Franse grens rijden en terug pak en beet 'n kilometer of 200, maar als ik 10km richting Nederland rijd en de grens over ga ben ik in overtreding. Dit wordt extra zuur aangezien mijn hobby's, werk en vrienden allemaal aan 'de andere kant van de grens' wonen.

Dus naar het vertrouwde Google gegaan voor meer informatie, echter is het een doolhof waar ik niet uitkom.

Het probleem is als volgt, ik heb gevonden dat er in andere gewesten geen stageperiode van 9 maanden geldt namelijk maar 3 maanden. Of zelfs in Wallonië geen stage in combinatie met 30 uur totale rijles. Dus ik ben gaan informeren naar de mogelijkheden, in Brussel zit alles bommetje vol kwa examens aangezien daar de regels ook op de schop gaan. Vervolgens dus contact gezocht met GOCA wat zij adviseren.

Zij vertellen mij dat ik over het hele land examen mag doen, bij een examencentrum naar keuze. Nou top dacht ik, ik doe examen in een Waals examencentrum met een tolk (kan praktisch geen woord Frans). Problem solved.

Nou niet echt, GOCA adviseerde mij ook eventjes contact op te nemen met mijn gemeente. Naar aanleiding van een verhaal van een jongen uit Beersel die hetzelfde praktisch deed, maar geen rijbewijs kreeg omdat zijn stageperiode niet voorbij is.

Dus vanochtend mijn gemeente gebeld, die waren nogal bot en kortaf. Ik citeer letterlijk: "Een examen in een ander gewest erkennen wij niet. Als jij dus examen zou doen in Brussel, krijg je van ons geen rijbewijs en je mag dan na je stage volgens de regels in Vlaanderen examen doen".
Na een lichtelijk geschrokken reactie van mijn kant kreeg ik de opmerking "Totdat de Raad van State hier uitspraak ga ik je hiermee niet kunnen helpen".

Is er iemand die hier meer vanaf weet, want ik begrijp er eigenlijk nu dus niks meer van. Ik heb hier een aantal vragen over:
- Hoe kan het eigenlijk dat in één land er dus 3 verschillende manieren zijn, waar je niet tussen uit kan wisselen, om hetzelfde roze papiertje te halen?
- Kan mijn gemeente inderdaad het examen in een ander gewest weigeren en mijn examen dus eigenlijk ongeldig verklaren?
- Gaat de Raad van State hier inderdaad uitspraak over doen? Zoja, wanneer?
- Is er een andere manier om sneller aan mijn rijbewijs te komen dan februari volgend jaar? Ik heb mijn rijbewijs namelijk ook echt nodig voor mijn werk.

Sorry voor het absurd lange bericht, maar ik zou graag wat opheldering willen en moest mijn frustratie ook een beetje kwijt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Inazuma »

Welkom in België

Het is momenteel idd zo ... examens doen in gewest waar je woont.

Nooit gehoord van Absurdistan ?
Dat is de alternatieve benaming voor België.


- In België kan alles, als het maar niet gemakkelijk kan.
- Ja, dat doen ze ook ...
- wie weet dat ... kan jàren duren
- officieel verhuizen naar Nederland ?
Nederlander
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:19

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Nederlander »

Officieel verhuizen naar Nederland schiet ik niks mee praktisch niks mee op, aangezien je 185 kalenderdagen in een land moet wonen voordat je examen mag doen, morgen verhuizen wil dus zeggen dat ik 8 februari examen mag doen. Dan kan ik net zo goed hier blijven wonen :P

Ik vind het wel vreemd, zeker aangezien het zo iets is als een rijbewijs. Dat hoort toch voor iedereen haalbaar en duidelijk te zijn.
BREW

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door BREW »

Ik heb hier ook lang mee gesukkeld. Maar ik denk dat ik nu het hele systeem rond het rijbewijs behalen snap.

- Als je in Vlaanderen woont, moet je (na behalen van theoretisch rijbewijs na 1 oktober 2017) 9 maand wachten om een praktisch rij-examen af te leggen.
(Je kan ?blijkbaar? wel al praktijkexamen afleggen zoals die jongen uit het nieuws maar raad dit niet aan.) rond dit was heel veel heisa omdat hij de provinciale wetgeving rond stage lopen overtrad maar zijn attest was geldig)

- Wanneer je een attest krijgt van een examencentrum (geslaagd), is de gemeente normaal verplicht dit te accepteren, het gaat namelijk om hetzelfde bewijs als alle andere examencentra in België. (ik zit namelijk op kot in Brussel en hierdoor doe ik mijn rij-examen in Brussel maar woon in Vlaanderen)

- Over raad van state kan ik niets vertellen.

- Spijtig genoeg is er geen snellere manier om je rijbewijs te behalen. Je moet nu eenmaal 9 maand stage volgen/wachten omdat je in Vlaanderen woont. Maar je hebt wel je bekwaamheidsattest dus je kan alleen rijden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Inazuma »

Nederlander schreef: 06 aug 2018, 22:29 Officieel verhuizen naar Nederland schiet ik niks mee praktisch niks mee op, aangezien je 185 kalenderdagen in een land moet wonen voordat je examen mag doen
:?: ?

Heeft NL zo'n regeling ?
Zelfs voor haar eigen burgers ?

Zodra je officieel in een land woont mag je er normaal de opleiding beginnen
Het wringt met de EU, maar de meeste lidstaten staan net niet toe dat je elders een rijbewijs haalt dan waar je officieel woont
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 07 aug 2018, 17:56
Nederlander schreef: 06 aug 2018, 22:29 Officieel verhuizen naar Nederland schiet ik niks mee praktisch niks mee op, aangezien je 185 kalenderdagen in een land moet wonen voordat je examen mag doen
:?: ?

Heeft NL zo'n regeling ?
Zelfs voor haar eigen burgers ?
Uiteraard, dat geldt voor elk EU-land. De nationaliteit speelt geen rol, enkel de woonplaats.
Het wringt met de EU, maar de meeste lidstaten staan net niet toe dat je elders een rijbewijs haalt dan waar je officieel woont
Wacht even.

Ik heb mijn officiële woonplaats in Duitsland. Duitsland kan mij niet verbieden om een rijbewijs te behalen in Polen.

Polen mag mij slechts een rijbewijs afleveren als ik daar mijn officiële woonplaats heb (vereist aantal overnachtingen per jaar). Maar als Polen die regel niet naleeft en mij, ondanks dat ik er niet mijn officiële woonplaats heb, toch een rijbewijs aflevert, dan mag Duitsland zich met die interne aangelegenheden van Polen niet bemoeien en is mijn Pools rijbewijs ook in Duitsland geldig.

Wat er veranderd is, is het volgende. Vroeger waren er lieden die hun Duits rijbewijs kwijtgespeeld hadden en in Duitsland rijverbod gekregen hadden, twee weken vakantie in Polen doorbrachten, en terugkwamen met een Pools rijbewijs. Nu blijft dat rijverbod in Duitsland gelden, ook al hebben ze een nieuw Pools rijbewijs. Ze kunnen met dat nieuwe Poolse rijbewijs natuurlijk wel bijvoorbeeld in België rijden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door GRO »

Ik heb gisteren (8 aug) op vraag van de krant Het laatste Nieuws daarover nog een opiniestuk geschreven.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/op ... ~ab94e1e9/
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 08 aug 2018, 17:22 Wat er veranderd is, is het volgende. Vroeger waren er lieden die hun Duits rijbewijs kwijtgespeeld hadden en in Duitsland rijverbod gekregen hadden, twee weken vakantie in Polen doorbrachten, en terugkwamen met een Pools rijbewijs. Nu blijft dat rijverbod in Duitsland gelden, ook al hebben ze een nieuw Pools rijbewijs.
De EU zag het behalen van een rijbewijs vroeger als een dienst die vrij toegankelijk moest zijn voor de EU burgers.

Intussen hebben ze dat teruggedraaid naar de nationale regelgeving van de lidstaten: dat men enkel een rijbewijs kan verkrijgen in de lidstaat waar men verblijft.


Een rijverbod (rijverval) is -in elk geval in België - nooit afhankelijk geweest van het louter hebben van een rijbewijs.
Het is een straf die niet weggeveegd wordt door een ànder rijbewijs te halen.
Nederlander
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:19

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Nederlander »

Inazuma schreef: 07 aug 2018, 17:56
Nederlander schreef: 06 aug 2018, 22:29 Officieel verhuizen naar Nederland schiet ik niks mee praktisch niks mee op, aangezien je 185 kalenderdagen in een land moet wonen voordat je examen mag doen
:?: ?

Heeft NL zo'n regeling ?
Zelfs voor haar eigen burgers ?

Zodra je officieel in een land woont mag je er normaal de opleiding beginnen
Het wringt met de EU, maar de meeste lidstaten staan net niet toe dat je elders een rijbewijs haalt dan waar je officieel woont
Zoals al eerder is aangegeven, ja in NL moet je 185 kalenderdagen ingeschreven staan met woonplaats wil je daar in aanmerking komen voor een rijbewijs.

Is in veel meer EU-Landen zo.
GRO schreef: 09 aug 2018, 03:54 Ik heb gisteren (8 aug) op vraag van de krant Het laatste Nieuws daarover nog een opiniestuk geschreven.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/op ... ~ab94e1e9/
Interessant stuk, maar het komt er dus eigenlijk op neer dat er gewoon een zootje van gemaakt is en dat dat voor voorlopig niet opgelost gaat worden. Best slecht verhaal eigenlijk, maar ik of wie dan ook hier gaat daar niks aan veranderen.

Ergens snap ik het wel vanuit Vlaanderen zijnde, maar je moet 9 maanden stage lopen zonder ook maar ene controle dat je uberhaupt wel één kilometer rijd. Daarnaast mensen zoals ik die niet goed geïnformeerd zijn lopen nu achter de feiten aan... Ergens zou er ook een manier moeten zijn net als in andere gewesten om sneller je rijbewijs te kunnen behalen door middel van bijvoorbeeld meer rijlessen.

Praktisch heb ik er zo goed als geen voordeel in dat ik mijn R18 maanden heb gehaald want zoals al eerder aangegeven mijn hobby's etc zijn nogsteeds in Nederland. Ik mag alleen naar de grens rijden, om vervolgens iemand nodig te hebben die mij verder brengt.

Er zou eigenlijk een Europees systeem moeten komen voor het behalen van een rijbewijs, zodat het in ieder land hetzelfde is wat vervolgens resulteert in dat er nooit verwarring over kan ontstaan. Maar goed dat is mijn mening.

Anyway, ik zal tot februari volgend jaar moeten wachten. Er zit blijkbaar niks anders op. :cry:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Jozef »

Nederlander schreef: 11 aug 2018, 12:27 Interessant stuk, maar het komt er dus eigenlijk op neer dat er gewoon een zootje van gemaakt is en dat dat voor voorlopig niet opgelost gaat worden.
De kwaliteit van de Belgische verkeersreglementering is doorheen de jaren alsmaar meer in een duikvlucht geraakt. Al jaren beloven politici verbetering, maar het blijft bij beloften.

Jij en ik dienen alleen maar te weten welke regels er vandaag gelden. Maar bedenk eens wat het voor een advocaat betekent, die (vooral in beroep) moet pleiten voor iets dan zich al enkele jaren geleden heeft voorgedaan, wijl intussen de regels al zeven keren veranderd zijn.
Ergens snap ik het wel vanuit Vlaanderen zijnde, maar je moet 9 maanden stage lopen zonder ook maar ene controle dat je uberhaupt wel één kilometer rijd.
Inderdaad. Daaraan zie je dat het de Vlaamse overheid uiteraard niet om de veiligheid te doen is.
Er zou eigenlijk een Europees systeem moeten komen voor het behalen van een rijbewijs, zodat het in ieder land hetzelfde is wat vervolgens resulteert in dat er nooit verwarring over kan ontstaan.
Er zullen landen blijven die zich daar niets van aantrekken. Het is niet goedkoop, doch na een week vakantie in Polen of in Tsjechië kun je met een rijbewijs naar huis komen.
Gast

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Gast »

Er zou inderdaad terug uniforme regels moeten komen voor de rijbewijzen en verkeersregels.
Maar dat van Tjechie en Polen is volgens mij ook niet juist. Als ik de Europese regels lees moet je 185 dagen zijn ingeschreven in het land waar je het rijexamen gaat afleggen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 11 aug 2018, 17:04 Er zullen landen blijven die zich daar niets van aantrekken. Het is niet goedkoop, doch na een week vakantie in Polen of in Tsjechië kun je met een rijbewijs naar huis komen.
Overheid erkent hier zelfs je examen niet dat je over de gewestgrens afgelegd hebt ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Inazuma »

Nederlander schreef: 11 aug 2018, 12:27 Interessant stuk, maar het komt er dus eigenlijk op neer dat er gewoon een zootje van gemaakt is en dat dat voor voorlopig niet opgelost gaat worden.
Voorlopig :?:

Er is een nieuwe staatshervorming nodig om dat weer te veranderen ...
Enig idee wat voor poppenkast dàt in België is :?:


Voor een wijziging aan de wegcode moet je hier langs de federale minister of parlement passeren, én de goedkeuring hebben in 3 gewesten ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Chaos omtrent rijexamen

Bericht door Jozef »

Gast schreef: 17 aug 2018, 10:51 Maar dat van Tjechie en Polen is volgens mij ook niet juist. Als ik de Europese regels lees moet je 185 dagen zijn ingeschreven in het land waar je het rijexamen gaat afleggen.
Juist, en op papier zal je daar ook wel 185 dagen ingeschreven geweest zijn. Alleen in werkelijkheid niet.

Polen richt zich voornamelijk tot buurland Duitsland, doch geenszins uitsluitend. Geef bij Google "Fürhrerschein Polen" in, en je vindt massa's Poolse sites die het aanbieden. Duits kennen ze daar, Nederlands natuurlijk niet. Maar als je moet betalen, verstaan ze alle talen.
Plaats reactie